حجت الاسلام و المسلمین حسین شهامت دهسرخی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: واژه عید در معارف روایی آمده و به تناسب فرهنگ و عادات میان بشر مطرح شده است و عید زمان شور و نشاط هر کسی به اقتضائات دینی و فرهنگی می باشد.

وی با بیان این که عید قربان، عید اوج بندگی است، اضافه کرد: حاجیان در عید قربان قربانی می کنند که فلسفه قربانی کردن و خون ریختن نزدیکی به خداوند و سیر کردن مستمندان و دارای اجر بسیاری است.

وی با اشاره به این که قربانی کردن نمادی از عدم وابستگی به هر چه غیرخدا می باشد، اگر انسان به این حقایق راه پیدا کند، این عید زمینه ای برای خودسازی انسان است و دستاوردهای کوچک و بزرگی برای مسلمانان به همراه دارد.

دهسرخی با بیان این که عید یعنی رسیدن به اوج وصال و در اوج معرفت قرار گرفتن، ادامه داد: خداوند متعال نقطه عطفی برای مسلمانان در حج قرار داده و آن قله عید قربان است که یادآور ابراهیم و اسماعیل و قربانی کردن و از خود گذشتن در راه خداست.

وی تصریح کرد: عید قربان به معنای حقیقی دستاوردهای روحی، معنوی، سیاسی، اجتماعی و بین المللی دارد و قدرت نمایی امت اسلام است که در یک روز، در یک منطقه حدود ۲ میلیون جمعیت خدا را ستایش می کنند.

وی ادامه داد: مناسک حج انسان های دنیا را به یاد خداوند می اندازند، انسان ها را متوجه تسبیح و ستایش خداوند و عرش و فرش را متوجه سرزمین عرفات منا و مشعر می کند.

به گفته عضو شورای جامعه المصطفی، در عید قربان مسائل سیاسی، یبن المللی، عظمت و نشان دادن ابهت مسلمانان نهفته است و اگر مناسک حج،  روز برائت از مشرکان و عید قربان در جایگاه واقعی خود قرار گیرد، معلوم خواهد شد که عید قربان فتح الفتوح و نشانه عظمت و ابهت مسلمانان است که در دنیا هیچ آیینی چنین عظمتی ندارد.

وی تصریح کرد: خداوند این عظمت را در پیکره عبادت ما تعبیه کرده و به رخ جهانیان کشیده است.

/۲۰۸۵/ ۶۱۳۳/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.