برق محصولی ارزشمند و گرانبهاست که علاوه بر مصارف خانگی در صنعت نیز کاربردهای بسیاری دارد. اما آیا می‌توانیم هزینه برق مصرفی خود را علی الخصوص در بخش صنعتی و تجاری کاهش دهیم.

به گزارش ایلنا، قیمت انرژی الکتریکی در ایران تقریبا از تمام دنیا ارزانتر است. برق ایران نه تنها از کشورهای همسایه بلکه از 200 کشور جهان ارزانتر است. بعنوان مثال هزینه برق در افغانستان 4 افغانی معادل 288 تومان، ارمنستان 10 سنت معادل 480 تومان، امارات 0.27 درهم معادل 378 تومان و همینطور در کشورهای فرانسه، آفریقای جنوبی، اتریش، لهستان، هلند، استرالیا و جمهوری چک  قیمت برقی بین ۸ تا ۸.۹ سنت به ازای هرکیلووات ساعت برق  میباشد. کشورهای کانادا با ۷.۲۳ سنت، فنلاند با ۶.۴۲ سنت و سوئد با ۵.۳۴ سنت نیز در جایگاه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. ایتالیا با نرخ برق ۱۵.۷ سنت، آلمان با قیمت ۱۵.۲۲ سنت و انگلستان با فروش هر کیلووات ساعت برق به قیمت ۱۴.۱۶ سنت، بیشترین قیمت برق را در سطح جهان دارند. شهروندان کشور بلژیک، پرتغال و اسپانیا به ترتیب با پرداخت ۱۱.۱۷ سنت، ۱۱.۰۵ سنت و ۱۱.۰۴ سنت به ازای هر کیلووات ساعت انرژی الکتریکی در جایگاه‌های بعدی قرار دارند، این درحالی است که ساکنان کشور اسلوواکی به ازای هر کیلووات ساعت انرژی الکتریکی ۹.۹ سنت و ساکنان آمریکا نیز ۹.۴۳ سنت میردازند و در ایران میانگین قیمت برق 66 تومان معادل ۲ سنت به ازای هرکیلووات ساعت انرژی است.

 اما با این اوصاف، همه ما چه در مصارف خانگی، چه در مصارف تجاری و چه در مصارف صنعتی به دنبال کم کردن هزینه قبض‌های برق هستیم. صرفه جویی در مصرف برق یکی از راهکارهای کاهش هزینه برق مصرفی است که بیشتر در مصارف خانگی نتیجه بخش است آن هم اندک. اما آیا می‌توانیم از طریق دیگری هزینه برق مصرفی خود را علی الخصوص در بخش صنعتی و تجاری کاهش دهیم؟ پاسخ این سئوال مثبت است.

چگونه می توان برق را ارزانتر خرید؟

بر اساس برنامه پنج ساله توسعه، سیاستهای اصل 44 قانون اساسی، بند 11 برنامه های بخش برق و انرژی وزارت نیرو در دولت دهم، اساسنامه شرکت مدیریت شبکه برق ایران و ...  در جهت کاهش بدهیهای وزارت نیرو و افزایش جذب سرمایه گذار خصوصی، وزارت نیرو در سالهای اخیر راهکارهای ارزنده ای را ایجاد کرده است. همانند: راه اندازی بازار بورس انرژی (برق)، بازار معاملات دوجانبه و شرکتهای خرده فروشی برق

این راهکارها هر کدام می‌تواند باعث حل مشکلات صنعت برق کشورمان، افزایش سرمایه گذاری بخش خصوصی، جذب سرمایه گذاران خارجی و کاهش بدهی های وزارت نیرو باشد. علاوه بر این و مهم تر اینکه تمام مصرف کنندگان برق اعم از خانگی، تجاری، صنعتی و سایر تعرفه ها میتوانند با استفاده از این بازارها و خدمات آنها که توسط متخصصان این امر انجام میشود، هزینه برق مصرفی خود را به میزان قابل توجهی، گاها تا 30 درصد کاهش دهند و هزینه کمتری بابت مصرف برق بپردازند.  البته در فاز اول این طرح برای مصارف صنعتی بالای 5 مگاوات قابل اجرا میباشد. و در آینده نزدیک برای سایر مصارف نیز قابل اجرا خواهد بود.

این راهکارها چگونه عمل می‌کنند؟

بورس انرژی (برق)

خرید برق از بورس انرژی برای کسانی که مجاز به معامله در بورس انرژی هستند بسیار آسان و مقرون به صرفه است. در حقیقت یکی از اهداف راه اندازی بورس برق کشف قیمت واقعی برق و رقابت عادلانه بین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان برق میباشد. صنایعی که دارای شرایط معامله در بورس هستند میتوانند برق مصرفی خود را از این طریق تهیه کنند. اما اگر کد بورسی ندارید و یا شرایط معامله در بورس را ندارید اصلا نگران نباشید. شما میتوانید با استفاده از کارشناسان این حوزه که به دنیای بورس و همینطور برق آشنایی دارند امکان خرید ارزان برق از بورس انرژی را داشته باشید.

معاملات دوجانبه برق

به طور کلی معاملات دوجانبه برق برای صنایع کاربرد بسیاری دارد. به اینصورت که میتوانند با تولیدکننده برق به طور مستقیم وارد معامله شوند و برق مصرفی خود را با قیمت توافقی و مسلما ارزانتر از چیزی که هم اکنون خریداری میکنند، تهیه کنند. اگر تولیدکنندگان برق را نمیشناسید یا در پیدا کردن آنها و رسیدن به برق مطمئن و ارزان دچار مشکل شدید باز هم اصلا نگرانی به خود راه ندهید. کارشناسان این حوزه باز هم به کمک شما خواهند آمد.

شرکت‌های خرده فروشی برق

این شرکتها که مجوز فعالیت خود را از وزارت نیرو دریافت کرده اند، به نوعی حلال مشکلات شما هستند. چطور؟ این شرکتها مجوز خرید و فروش در بورس را دارند. میتوانند در انعقاد قراردادهای دوجانبه همپای شما باشند و با شناختی که از بازار تولید و مصرف برق دارند امکان رساندن برق مطمئن با بهینه ترین قیمت ممکن را برای صنعت، خانه، تجارت و ... شما فراهم میکنند.

خلاصه اینکه وقتی می‌توانیم هزینه برق مصرفی خود را کاهش دهیم و این کاهش هزینه قطعا بر روی محصولات تولیدی و فروش ما نیز تاثیر بسزایی خواهدگذاشت، چرا از این فرصت استفاده نکنیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.