استاد برجسته حوزه علمیه با بیان اینکه زندگی اهل بیت الگوی بسیار مناسب و درست روابط خانواده برای جامعه است و باید زندگی اهل بیت به صورت درست معرفی شود، گفت: باید هیآت خانگی و خانوادگی تقویت شود، زیرا تاثیرگذاری بسیار زیادی دارد.

به گزارش ایسنا منطقه قم و به نقل از جامعه ایمانی مشعر، حجت الاسلام علیرضا پناهیان در یازدهمین همایش هیأت‌های محوری و برگزیده کشور که در مجتمع یاوران مهدی(عج) قم برگزار شد، عنوان کرد: وقتی در قرآن کریم احترام به والدین بعد از عبادت خداوند مطرح می‌شود و تاکیدات بسیاری در خصوص رابطه زوجین مطرح شده است، نشان دهنده اهمیت موضوع خانواده است.

وی افزود: موضوع خانواده به صورت خاص در منابع دینی پرداخته نشده است و علت آن این است که از صدر اسلام تا قرن‌ها قوام جامعه به خانواده بود و نظام خانواده بسیار مورد توجه بود و به همین دلیل به صورت خاص به موضوع خانواده پرداخته نشده است.

این مدرس حوزه علمیه بیان کرد: اگر بخواهیم به صورت منطقی و با تدبر برخورد کنیم و تنها به دنبال سوره و آیه خاص در قرآن نباشیم، موضوع خانواده در دین بسیار با اهمیت است؛ همچنین نقش خانواده درست و سالم در محبت به اهل بیت بسیار اثرگذار است.

وی ادامه داد: اخیرا دشمنان متوجه شده‌اند که اگر بخواهند محبت و ایمان موجود در جامعه را از بین ببرند، باید خانواده را مورد هدف قرار دهند و برای اقدامات خود، ابزار کافی را نیز در اختیار دارد؛ بر همین اساس در شرایط کنونی موضوع خانواده و حفظو استحکام آن، بیشتر اهمیت پیدا می‌کند.

پناهیان تصریح کرد: سن بالای ازدواج، کاهش فرزند آوری، افزایش آمار طلاق و معضلات خانواده نشان دهنده این است که به طور درست اهمیت خانواده به جامعه منتقل نشده است.

وی اظهار کرد: یکی از دلایل عدم رغبت پسران به ازدواج، تاثیرات خانوادگی است و عدم رابطه مناسب پدر و مادر در خانواده و سلطه گری مادر در خانواده از دلایل عدم رغبت پسران جوان به ازدواج است؛ همچنین سلطه گری پدر در خانواده و سخت گیری‌های بیجا پدر در خانواده باعث عدم رغبت جوانان دختر به ازدواج است و این باعث بالارفتن سن ازدواج می‌شود که آسیب‌های بسیاری دارد.

استاد برجسته حوزه علمیه اظهار کرد: همچنین فرهنگ‌سازی مناسبی در جامعه نسبت به ازدواج جوانان در سن پایین وجود ندارد و اگر دختری در سن 16سالگی ازدواج کند، از مدرسه روزانه اخراج می‌شود و مجبور است که در مدرسه شبانه درس بخواند و این قوانین باید اصلاح شود.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از مسائل و معضلات اجتماعی به خصوص در موضوع خانواده، تنها راهکار حضور هیآت برای حل مشکلات است و با برنامه ریزی و اقدامات مناسب می‌توانند بسیاری از مشکلات را رفع کنند.

پناهیان با بیان اینکه برخی از قوانین و ساختارها در جهت استحکام خانواده نیست و نیاز است که اصلاح شود تاکید کرد: تقویت نهاد خانواده ارتباط مستقیمی با هیآت حسینی دارد و در زندگانی اهل بیت نیز روابط خانوادگی بسیار مورد توجه است و باید در جلسات مذهبی، روابط خانوادگی اهل بیت مورد توجه قرار بگیرد و به عنوان الگو جامعه معرفی شود.

وی گفت: اگر بتوانیم محبت و روابطی که در بین امامان(ع) و اهل بیت وجود داشت را به جامعه منتقل و تبیین کنیم، یک الگوی بسیار مناسب برای جوانان و خانواده‌ها معرفی می‌شود و در استحکام روابط خانواده بسیار اثرگذار است.

مدرس حوزه و دانشگاه عنوان کرد: باید هیآت خانگی و خانوادگی تقویت شود، زیرا تاثیرگذاری بسیار زیادی دارد و این هیآت پایه هیآت بزرگ و عمومی هستند؛ همچنین برگزاری هیأت در خانه باعث نورانی شدن خانه و اثرگذاری مثبت در خانواده و کودکان می‌شود.

وی افزود: در جهت تقویت روابط خانوادگی، هر هیأت بزرگی باید از چندین هیأت کوچک خانوادگی و خانگی تشکیل شده باشد؛ همچنین باید هیآت در ازدواج جوانان نقش تسهیل گر داشته باشند و باعث رفع موانع ازدواج جوانان شوند.

پناهیان بیان کرد: محبت به اهل بیت و هیأتی بودن مهم ترین وجه اشتراک زوجین جوان می‌تواند باشد و باید هیآت مشوق‌هایی را برای ازدواج جوانان فراهم کنند؛ همچنین هیآت حسینی برای افزایش فرزند آوری زوجین جوانان تشویق‌هایی در نظر بگیرند تا فرهنگسازی مناسب در این خصوص انجام گیرد.

انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.