به گزارش ایرنا، امروز شهر مقدس قم با اجرای برنامه‌های مختلف سوگواری و عزاداری در سالروز شهادت پنجمین پیشوای شیعیان جهان، امام محمدباقر(ع) از دل‌سوختگان مکتب اهل‌بیت(ع) پذیرایی می‌کند.

نوای مداحی و مرثیه‌سرایی از تمام شبستان‌های حرم مطهر بانوی آب و آیینه طنین‌انداز شده است و گوش هر شنونده دلداده‌ای را می‌نوازد.

از شب گذشته حرم حضرت معصومه سراسر سیاه‌پوش شده است و سخنرانان در خصوص ابعاد مختلف زندگانی پربرکت امام محمدباقر(ع) به سخنرانی می‌پردازند و قرائت قرآن و دعا از ماذنه های این حرم مطهر به گوش می‌رسد.

هیات های عزاداری در قالب دسته‌های سینه‌زن و زنجیرزن در حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(ع) اجتماع کرده و در سوگ شهادت امام پنجم شیعیان بر سر و سینه می‌زنند و اشک می‌ریزند.

امروز عزاداری‌های مختلف در گوشه و کنار قم برگزار می‌شود و مسجد مقدس جمکران به‌عنوان میعادگاه عاشقان، بقاع متبرک امامزادگان و دیگر اماکن مقدس قم از عزاداران اهل‌بیت(ع) پذیرایی می‌کنند و برنامه‌های مختلف در حال اجراست.

حضور زائران و طلبه‌های غیر ایرانی از ملیت‌های مختلف به همراه خانواده‌هایشان هم‌صدا و هم راه با سایر عزاداران اهل‌بیت(ع) یکی از زیباترین جلوه‌های برگزاری آیین‌های عزاداری در قم است.

امام محمدباقر(ع) فرزند امام سجاد(ع) و بانو فاطمه(س) در سوم صفر سال ۵۷ هجری قمری و بنابر روایتی در اول رجب در مدینه دیده به جهان گشود.

این امام همام دارای القابی چون شاکر، هادی و باقر است. درباره لقب باقر آمده است به دلیل شکافنده معضلات علم و گشاینده پیچیدگی‌های دانش، گستردگی معارف و اطلاعاتی که در اختیار داشت و استنباط و استخراج احکام از قوانین کلی به این لقب نام‌گرفته است، همچنین کنیه ایشان ابوجعفر است.

دوره امامت امام محمدباقر(ع) از سال ۹۵هجری قمری با شهادت پدر ارجمندشان، امام زین‌العابدین(ع) آغاز شد و بیش از ۱۹سال ادامه داشت.

وی در دوره امامت خویش با خلفایی ازجمله ولید بن عبدالملک، سلیمان بن عبدالملک، عمر بن عبدالعزیز، یزید بن عبدالملک و هشام بن عبدالملک روبرو شد.

پاکیزگی و آراستگی، خوش‌رویی، ایجاد پیوند عاطفی با همسر، جلب محبت افراد خانواده، فراهم آوردن لوازم تحکیم خانواده، ارتباط عاطفی با فرزندان، صمیمیت و معاشرت با دوستان، دستگیری از نیازمندان، خوش‌خلقی، برخورد نیکو با مومنان، حفظ ارزش‌های والای اخلاقی، انفاق به مستمندان و سایر ویژگی‌های اخلاقی و رفتاری این امام بزرگوار را در دل تاریخ ماندگار کرد.

درباره بعد علمی و حدیثی این حضرت، ابن شهرآشوب در کتاب مناقب از محمد بن مسلم نقل کرده است که گفت: من ۳۰ هزار حدیث از آن حضرت پرسیدم. شیخ مفید نیز در کتاب اختصاص، به نقل از جابر جعفی آورده است: ابوجعفر امام باقر (ع) ۷۰ هزار حدیث برایم گفت که هرگز از کسی نشنیده بودم.

سرانجام پیشوای پنجم شیعیان در هفتم ذی‌الحجه سال ۱۱۴هجری قمری در ۵۷ سالگی در مدینه توسط هشام بن عبدالملک مسموم شد و به شهادت رسید و مرقد مطهر ایشان در قبرستان بقیع است.

۱۱۷۵ /

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.