در این پیام که نسخه ای از آن روز چهارشنبه در اختیار ایرنا قرار گرفت آمده است: ضایعۀ مولمۀ رحلت عالِم بزرگ افغانستان مرحوم حاج شیخ آصف محسنی (قدس سره) بسیار مایۀ تأسف گردید.

پیام حاکی است: آن عالِم بزرگوار تعلق به تمام عالَم شیعه و جهان اسلام داشت. آثار گرانبهای علمی که از او به یادگار مانده، عمق او را در مسائل علمی آشکار می سازد و آثار مهم فرهنگی مانند حوزۀ علمیۀ بسیار بزرگ کابل نشانۀ عشق و علاقۀ او به این گونه مسائل بود.

پیام ادامه یافته است: آن عالم بزرگوار را می توان در عِداد علمای مهم اسلام نام برد که واقعاً مبدأ کارهای مهمی بود، ما امیدواریم خلأ حاصل از رحلت این بزرگوار به وسیلۀ شاگردانش تا حدّ زیادی پر شود.

آیت الله مکارم شیرازی، این ضایعۀ بزرگ را به همۀ علمای اسلام و حوزه های علمیه به خصوص علمای افغانستان و حوزه های علمیه آنجا و بیت شریفش تسلیت عرض کرده، علوّ درجات آن عالم بزرگوار و صبر و اجر فراوان برای بازماندگانش را از خداوند مسالت کرده است.

مرحوم آیت الله محمد آصف محسنی فرزند محمدمیرزا محسنی در ۵ اردیبهشت ۱۳۱۴ در شهر قندهار افغانستان زاده شد.

در سال ۱۳۳۰ کارمند اتاق تجارت قندهار شد، اما برای فراگیری علوم دینی، این شغل را رها و به تحصیل پرداخت؛ سپس به شهرستان جاغوری رفت و به مدت یک سال ادبیات و منطق را فرا گرفت.

وی در سال ۱۳۳۲ به نجف اشرف (عراق) رفت و موفق شد سطوح را به پایان برساند؛ سپس به دروس خارج فقه، رجال و حدیث و اصول پرداخت و نزد آیت‌الله سید محسن حکیم و سید ابوالقاسم خویی و حسین حلی و سید عبدالاعلی سبزواری شاگردی کرد.

وی بعد از ۱۲ سال تحصیل در نجف به زادگاهش قندهار بازگشت و در یک مدرسه مذهبی در این شهر به تدریس علوم دینی پرداخت و سپس حسینیه بزرگ قندهار و مدرسه علمیه آن شهر را بنیان نهاد.

آیت الله محسنی به دنبال کودتای کمونیستی، افغانستان را ترک و به سوریه رفت و چند ماهی در شهر دمشق به تدریس علوم حوزوی پرداخت.

وی سپس به ایران رفت و در فروردین سال ۱۳۵۸ با جمعی از روحانیان افغانستان مقیم حوزه علمیه قم، حزب حرکت اسلامی افغانستان را بنیان نهاد.

حزب حرکت اسلامی به رهبری آیت‌الله محسنی در بُعد نظامی بیش از ۱۰۰ پایگاه نظامی در ۱۹ ولایت افغانستان ایجاد و ده‌ها هزار نیروی مسلح را علیه قوای شوروی سابق سازماندهی و رهبری کرد.

با سقوط رژیم نجیب الله و حاکمیت نخستین دولت مجاهدین در کابل، وی دبیر و سخنگوی شورای رهبری دولت مجاهدین بود.

پس از وقوع جنگ‌های داخلی بین گروه‌های مجاهدین، او کابل را ترک کرد و چند سالی مقیم شهر اسلام‌آباد پاکستان شد و در سال ۱۳۷۶ پاکستان را ترک و به شهر قم بازگشت.

آیت الله محسنی در این شهر به تدریس خارج فقه، علم الرجال و علم کلام پرداخت و بعد از سقوط حکومت طالبان، به کابل بازگشت و تا زمان رحلت در این شهر سکونت داشت.

آن عالم جلیل القدر روز گذشته  در سن ۸۴ سالگی در کابل پایتخت افغانستان درگذشت.

۱۱۷۵ /

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.