یک کارشناس جنین شناسی در رابطه با موفقیت عمل IVF بیان کرد: درصد بسیار بالایی از زوج هایی که با مراجعه به مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی قم، عمل را انجام داده اند، همان بار اول نتیجه گرفتند، البته زوج هایی هم بوده اند که با عدم موفقیت در بار اول، نا امید نشده و به دفعات این عمل را انجام داده اند تا پاسخ مثبت گرفته اند.
عاطفه وردی درگفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه قم، عنوان کرد: زوج های جوانی که بیش از 3 سال از ازدواج و اقدام به بچه دار شدن آن ها گذشته است، پس از تشخیص پزشک متخصص، بر اساس مشکلی که دارند، اقدام به عمل IUI و یا IVF می کنند.
وی افزود: پس از عمل IVF، فولیکول زن به آزمایشگاه جنین شناسی برده شده و در محیط مخصوص، شسشتشو داده می‌شود، پس از این کار، در محیط  فِرت منتقل می شود و پس از انتقال تخمک ها به داخل انکوباتور، باید  به مدت یک ساعت داخل این دستگاه نگهداری شود.
کارشناس آزمایشگاه جنین شناسی مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی واحد استان قم، گفت: در آزمایشگاه دیگری با عنوان "آندرولوژی" نیز پُروسِس اسپرم مرد انجام می شود و نمونه آماده شده تحویل آزمایشگاه جنین شناسی می شود.
وردی بیان کرد: پس از اینکه نمونه اسپرم آماده شده مرد، تحویل آزمایشگاه جنین شناسی می شود، این اسپرم ها به یک محیط دیگر اضافه می شوند و از میان تعداد زیادی از اسپرم ها، اسپرمی که سرعت حرکت بیشتری دارد، جدا شده و به سیتوپلاسم تخمک زن  تزریق می شود.
پس از 72 ساعت، جنین به رحم مادر منتقل می شود وی ادامه داد: بعد از تزریق، تخمک ها را در محیطی به نام "کلیف" منتقل می کنیم و داخل انکوباتور قرار می دهیم، این تخمک ها به مدت سه روز باید در داخل این محیط بمانند، که البته روز دوم عمل لقاح چک می شود و تخمک هایی که لقاح داده اند را نوشته و ثبت می کنیم و در روز سوم که جنین ها به مرحله  8 تا 10 سلولی رسیده اند به داخل رحم مادر انتقال می دهیم.
کارشناس جنین شناسی مرکزناباروری جهاد دانشگاهی واحد استان قم، در خصوص علل ناباروری دسته ای از زوجین عنوان کرد: ضعیف بودن اسپرم مرد، نامنظم بودن عادت ماهیانه زن و همچنین تخمک گذاری نامنظم، همگی از عواملی است که باعث عدم باروری یک زوج می شود.
برخی از جنین ها "فریز" شده و نگهداری می شوند وردی گفت: زمانی که در آزمایشگاه عمل IVF  انجام می شود، تمامی جنین ها به داخل رحم مادر منتقل نمی شوند، بلکه تعدادی از آن ها در آزمایشگاه "فریز" می شوند تا اگر احیانا جنین های منتقل شده به رحم مادر، جواب نداد و باروری انجام نشد، بار دیگر، جنین های فریز شده به رحم مادر منتقل شود، این کار باعث می شود که در صورت عدم باروری در دفعه اول، برای بار دوم نیازی به انجام تمامی پروسه عمل نباشد.
وی با بیان اینکه به تاخیر انداختن طولانی مدت باروری، باروری را دچار مشکل می کند، گفت: هرچه یک زوج دیرتر به بچه دار شدن اقدام کنند و سن مادر بالاتر رود، ریسک باروری بیشتر است.
برخی از زوج ها باید قبل از عمل، آزمایش ژنتیک انجام دهند این کارشناس جنین شناسی گفت: اگر یک زوج، نسبت فامیلی با یکدیگر داشته باشند و یا اینکه یکی از اقوام آن ها که به لحاظ ژنتیکی با آن زوج در ارتباط است، مشکلاتی همچون سندروم دان یا بیماری از این قبیل داشته باشد، قبل از عمل IVF، باید آزمایش ژنتیک انجام دهند و در صورتی که از این لحاظ تهدیدی وجود نداشته باشد، عمل آی وی اف برای آن ها انجام می شود.
وردی در رابطه با موفقیت عمل IVF بیان کرد: درصد بسیار بالایی از زوج هایی که با مراجعه به مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی، عمل را انجام داده اند، همان بار اول نتیجه گرفتند، البته زوج هایی هم بوده اند که با عدم موفقیت در بار اول، نا امید نشده و بارها این عمل را انجام داده اند تا از این عمل جواب گرفته اند، همچنین بعضی ازاین زوج ها پس از پایان مدت بارداری و انجام عمل زایمان، با ما در ارتباط هستند و این امر، برای ما بسیار انرژی بخش بوده و به ما انگیزه می دهد.

انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.