به گزارش روز دوشنبه اداره ارتباطات و اطلاع رسانی اداره کل راه و شهرسازی قم، حسن صبوری در گفت وگویی اظهار داشت: ایجاد تغییر در عوارض طبیعت موجب فرسایش شدن خاک شده و می تواند اثرات سوئی در جو زمین ایجاد کند.
وی بیان داشت: از آنجا که استان قم دارای اقلیم متفاوت و متنوع گرم و نیمه خشک است، از بین بردن طبیعت و ساخت و ساز غیرمجاز موجب می شود تا منظره های طبیعی بهم خورده و پوشش های گیاهی نابود شود.
صبوری در ادامه تاکید کرد:  از بین بردن اراضی ملی که از سرمایه های اصلی کشور است، موجب می شود تا نسل های آینده از این سرمایه محروم شوند و درنهایت چیزی برای آنها باقی نماند.


مبارزه با زمین‌خواری باعث پایداری نظم اصولی شهری می‌شود
مدیرکل راه و شهرسازی قم در پاسخ به اینکه حفظ اراضی ملی و مبارزه با زمین خواری چقدر می تواند در توسعه اصولی شهرها و جلوگیری از آثار مخرب آن اثرگذار باشد، بیان کرد: با پیشرفت جوامع و روی آوردن مردم به زندگی شهری و شهرنشینی، مسائلی همچون تراکم بالای جمعیت مناطق شهرنشینی، گسترش ارتباطات و فناوری، مشکل جرائم و تغییرهای بافت اجتماعی، همگی دست به دست هم داده که سرمایه اصلی زمین دستخوش تغییرات و تحولات شود و نظم اکوسیستم و طبیعت به هم بخورد. 
وی تصریح کرد: حفظ سرمایه ملی و مبارزه جدی با زمین خواری باعث می شود تا نظم اصولی شهری پایدار مانده و بسیاری از طرح ها و پروژه های دولت با موانع مواجه نشود و از طرفی تصرف های و ساخت و سازهای غیرمجاز شرایط ناهمگونی های زیادی در برنامه توسعه شهری ایجاد خواهد کرد.


دریافت سند مالکیت اراضی ملی 
وی در بخش دیگری از سخنان خود در رابطه با اقدام های انجام‌شده در راستای مقابله با زمین‌خواری و حفظ اراضی ملی در قم گفت: از جمله اولویت‌های هدف گذاری شده، ادامه اقدامات لازم در راستای تثبیت مالکیت دولت بر روی اراضی ملی است. 
صبوری ابراز داشت: یکی از اقداماتی که در سال های گذشته با جدیت پیگیر آن بوده‌ایم، بحث حفاظت از اراضی ملی بوده که اقدام های بسیار مناسب و درخور توجهی نیز انجام شده است. 
وی به اقدامات صورت گرفته در راستای اخذ سند مالکیت اراضی ملی در سال ۹۷ اشاره کرد و گفت: اخذ سند و تحصیل اراضی ملی در استان به منظور تثبیت مالکیت دولت و جلوگیری از تعرض افراد سودجو، در اولویت ما است.
به گفته وی در این راستا در سال ۹۷ بیش از ۲۶۱ هکتار اراضی ملی که ۲۵۸ هکتار آن داخل حریم و سه هکتار نیز اراضی در محدوده بود، منجر به صدور سند مالکیت به نام دولت شده است.
صبوری همچنین با اعلام اینکه در سال ۱۳۹۷ بیش از ۱۸۰۵ مورد یعنی ۳۵۰ هکتار، اسناد دفترچه‌ای به اسناد تک برگ تبدیل شدند، از اخذ ۲۶۱ هکتار اراضی ملی خبر داد و گفت: در سال ۱۳۹۷ بیش از ۱۶ فقره رای در محاکم قضایی در خصوص اراضی تصرفی صادر شد و برخی از اراضی با هماهنگی دادستانی و پیگیری‌های یگان حفاظت از اراضی و کارکنان حوزه املاک و حقوقی، رفع تصرف شد.
مدیر کل راه و شهرسازی استان قم خاطر نشان کرد: در سال پیش رو نیز حفاظت از اراضی با جدیت تمام و با هماهنگی دستگاه قضایی و نیروی انتظامی ادامه خواهد یافت.
وی در پایان تاکید کرد: شهروندان درصورت مشاهده و یا اطلاع از تصرفات غیرقانونی اراضی ملی، مراتب را به یگان حفاظت از اراضی اداره کل راه و شهرسازی استان قم به شماره ۳۷۷۷۸۶۴۷-۰۲۵ اطلاع دهند.
۷۴۰۳/ ۶۱۳۳/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.