فرماندار قم گفت: قم باید نخستین استان در کشور باشد که حریم رودخانه‌های خود را از تصرف‌های غیرقانونی پاک‌سازی کرده باشد.

به گزارش ایلنا از قم، مرتضی حیدری روز دوشنبه در جلسه حفاظت از منابع آب شهرستان قم که در سالن جلسات فرمانداری قم برگزار شد، اظهار داشت: نسبت به تجاوز و نقض حریم رودخانه‌ها در قم کم‌توجهی شده و حساسیت‌های لازم در این رابطه هنوز شکل نگرفته است.

وی بیان کرد: بخشداری‌های استان در رابطه با رفع تصرف از بستر رودخانه و جلوگیری از ورود به حریم حوزه‌های آبی جدیت بیشتری داشته باشند.

فرماندار قم ادامه داد: حفاظت از بستر رودخانه‌ها در رابطه با سایر مسائل منابع طبیعی و زیست‌محیطی از درجه اهمیت بیشتری برخوردار است.

حیدری خاطرنشان کرد: تصرف به بستر رودخانه، در بخش کهک نسبت به بخش‌های دیگر استان بیشتر بوده و باید تعداد نظارت و بازدیدهای میدانی باقدرت بیشتری نسبت به گذشته انجام شود.

وی تاکید کرد: بخشداری‌ها و دهیاری‌ها موظف به پاک‌سازی تصرف به حریم رودخانه‌ها و همچنان جلوگیری و پاک‌سازی رودخانه‌ها از پسماندهای صنعتی و ویژه هستند.

حیدری در ادامه اظهار کرد: برای سرمایه‌گذاری در سطح استان متقاضی زیاد است اما برخی از طرح‌های سرمایه‌گذاری صرفا به دلیل نبود آب کافی و موردنیاز به سرانجام نرسیده است.

وی همچنین تصریح کرد: با توجه به کمبود آب در قم باید مشخص شود که آیا محصولات کشاورزی که در این استان تولید می‌شود توجیه اقتصادی دارد یا نه؟.

فرماندار قم اضافه کرد: گندمی که در قم تولید و کاشته می‌شود به‌هیچ‌عنوان ازنظر اقتصادی و ارزش غذایی توجیه‌پذیر نیست، گندم خالص قم به‌شدت بی‌ارزش و بدون داشتن ارزش غذایی لازم است.

وی با اشاره به اختلاط آب و فاضلاب شهری در منطقه قمرود گفت: نباید در این بخش گونه‌های گیاهی خوراکی کاشته شود.

وی اضافه کرد: در برخی مناطق قم گونه‌های گیاهی وجود دارد که ارزش‌افزوده بسیار بالایی دارند که برخی ازاین‌گونه‌ها بسیار راهبردی بوده و باید نسبت به توسعه و کاشت این‌گونه ها برنامه‌ریزی کرد.

حیدری افزود: مردم را نسبت به این مسائل هوشیار باید کرد و اگر مردم این مباحث را باور کردند به‌طور حتم می‌توانیم بهترین محصولات را جایگزین گیاهان پر آب برکنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز کرد: درصورتی‌که حجم بارندگی‌ها در سال‌های آینده نیز مانند سال آبی ۹۷ باشد باید حقابه های کشاورزی مانند گذشته به کشاورزان تخصیص داده شود.

بخش مرکزی یکی از بخش‌های پنجگانه قم است

معاون فنی و عمرانی فرمانداری قم نیز در این جلسه، بیان کرد: اختلاف جدی بین آب و فاضلاب شهری و شهرداری سبب شده تا فاضلاب و پساب‌های شهری در منطقه قمرود مخلوط شود.

علی طالبی تاکید کرد: باید برای حل مشکل که ممکن است ازنظر بهداشتی و مسائل پدافندی مشکلات جدی برای ساکنان این بخش ایجاد کند، جلسه‌ای تشکیل و معضلات پیش رو در آن بررسی شود.

وی با اشاره به مشکل تخلیه پسماندهای سربی در حریم رودخانه سلمان در بخش سلفچگان نیز بیان کرد: پسماندهای صنعتی و ویژه مشمول ماده هفت نمی‌شود.

طالبی تأکید کرد: تخلیه پسماندهای صنعتی و ویژه در بستر رودخانه‌ها از معضلات امروز استان بوده که باید نسبت به آن تدبیر شود.

وی خاطرنشان کرد: طبق قانون وظیفه جمع‌آوری و امحاء پسماندهای ویژه و صنعتی بر عهده تولیدکننده است.

مدیر محیط‌زیست و کیفیت منابع آبی شرکت آب منطقه‌ای قم نیز در این جلسه اظهار کرد: آبیاری محصولات کشاورزی در منطقه قمرود با فاضلاب سطحی شهرداری منطقه چهار و پساب‌های شهری انجام می‌شود.

سعید واقفی ادامه داد: به دلیل مخلوط شدن پساب با فاضلاب‌های شهری، کیفیت آب محصولات کشاورزی در بخش قمرود مطلوب نیست.

وی عنوان کرد: برخی از مزارع گندم و یونجه منطقه قمرود به دلیل اختلاط آب پساب با فاضلاب شهری در معرض این آلودگی‌ها قرارگرفته‌اند.

وی بیان کرد: در بخش سلفچگان و در بستر رودخانه سلمان پسماندهی سربی تخلیه می‌شود که ممکن است ازنظر زیست‌محیطی مشکلات جدی برای رودخانه قمرود به وجود آورد.

همچنین بخشدار سلفچگان نیز در این جلسه، بیان کرد: تخلیه غیرمجاز پسماندهای سربی در بستر رودخانه سلمان یکی از مشکلات اصلی این بخش است.

ابوالفضل تمییزی اضافه کرد: در حال حاضر بالغ‌بر ۸۰ درصد از تصفیه‌خانه سلفچگان پیشرفت فیزیکی دارد اما فعالیت و عملکرد آن قابل‌قبول نیست.

وی افزود: به دلیل مشکل تجهیزات این تصفیه‌خانه، همچنان پساب خارج‌شده از آن برای استفاده در بخش کشاورزی با ابهام همراه است.

بخشدار سلفچگان با اشاره به ظرفیت مناسب این پساب تاکید کرد: جهاد کشاورزی قم با بررسی‌های کارشناسی خود باید مشخص کند چه نوع از محصولاتی را می‌توان با آبیاری از این پساب‌ها کاشت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.