محمدباقر خراسانی روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران، بابیان اینکه اردیبهشت ۹۸ چهلمین سالگرد شهادت استاد مطهری و اسفندماه امسال نیز یک صدمین سالگرد تولد این شهید بزرگوار است افزود: به همین مناسبت همایش بین‌المللی بازاندیشی آرای استاد مطهری در مواجهه با مسائل امروز به‌عنوان یکی از همایش‌های مهم و تاثیرگذار پیرامون این شخصیت بزرگوار برنامه‌ریزی‌شده است.

وی بابیان اینکه مرکز مدیرت حوزه‌های علیمه و دانشگاه تهران برگزارکنندگان اصلی این همایش هستند اظهار داشت: علاوه بر این مراکز، ۲۹ مرکز علمی نیز برای همکاری در اجرای این همایش اعلام  آمادگی کرده‌اند که امیدواریم تعداد این مراکز افزایش یابد.

وی تاکید کرد: دبیرخانه همایش از ۲۱ تیر ۹۸ فعالیت خود را آغاز، ضمن اینکه کمیته علمی آن با برگزاری ۶ جلسه مختلف فعالیت خود را به‌صورت رسمی آغاز کرده است.

خراسانی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب گفت: مسئولیت مهم مراکز علمی کشور تبیین ابعاد این بیانیه است و با توجه به اینکه شهید مطهری یکی از نظریه‌پردازان انقلاب اسلامی است، توجه به تبیین ابعاد این بیانیه بر اساس اندیشه‌های شهید مطهری در این همایش بین‌المللی مورد تاکید است.

دبیر اجرایی همایش، ادامه داد: انجام مصاحبه‌های تخصصی با صاحب‌نظران، دعوت از اندیشمندان کشورهای مختلف، برگزاری پیش همایش‌های مختلف در کشور و همچنین استفاده از ظرفیت مراکز مختلف علمی ازجمله برنامه‌های این همایش بین المللی است.

وی با بیان اینکه ۱۷ مرکز اجرایی در قم و ۱۲ مرکز در تهران با دبیرخانه این همایش همکاری دارند، افزود: دبیرخانه اصلی این همایش در قم و یک دبیرخانه نیز در تهران ایجادشده است که برنامه‌ریزی و دریافت مقاله‌ها را به عهده‌دارند.

مهلت ارسال چکیده مقاله‌ها ۳۱ مردادماه سال جاری و ۳۰ آبان ماه ۹۸ نیز آخرین‌مهلت ارسال مقاله‌ها به دبیرخانه این همایش بین‌المللی است. اختتامیه این همایش اسفندماه امسال در شهرهای قم و تهران برگزار می‌شود.

پژوهشگران می‌توانند از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی همایش به نشانی اینترنتی conf۹۸.motahari.ir   و یا رایانامه ۱۰۰@motahari.ir چکیده مقاله‌های خود را ارسال کنند و یا با شماره تلفن‌های ۰۹۲۲۴۴۲۳۶۲۷ و یا ۳۲۹۳۵۶۹۰-۰۲۵ تماس بگیرند.

آثار شهید مطهری در تمدن سازی اسلامی بی‌نظیر است

دبیر علمی همایش بین‌المللی «بازاندیشی آرای استاد مطهری در مواجهه با مسائل امروز» نیز بابیان اینکه اندیشه‌های شهید مطهری بسیار مستحکم است گفت: آثار استاد شهید مطهری به لحاظ طرح مسائل فکری، اندیشه‌ها و تمدن سازی اسلام بی‌نظیر است.

حجت‌الاسلام محمدعلی مهدوی راد ادامه داد: استاد مطهری حقیقتا مصلح بود و آثار  ایشان دریای عمیقی است که می‌توان از آن بهره‌های فراوان برد.

وی تاکید کرد: شهید مطهری حقیقتا نظریه‌پرداز انقلاب اسلامی است که در جلوگیری از انحراف در مسیر انقلاب و اسلام کارهای مهم و اساسی انجام داد.

وی تاکید کرد: این همایش بین‌المللی در محورهای پیشنهادی «قرآن و پرسش‌های نوپدید، فهم دین، ایمان و عقلانیت، الحاد جدید و علم دین»، «سنت و مدرنیته، پیشرفت و انحطاط، سبک زندگی، مصلحت، دین و زندگی و شبکه‌های اجتماعی»، «اسلام و ایران، تمدن اسلامی، تاریخ اندیشی، جهانی‌شدن و هویت ملی، انقلاب و اصلاح، تقلید و استقلال فکری، استقلال فکری، استقلال سیاسی و منافع ملی»، برگزار می‌شود.

دبیر علمی همایش ادامه داد: «مساله خودی، تربیت و جامعه سازی، معنویت، گسست نسلی، آسیب‌های اجتماعی، عدالت اجتماعی، روحانیت، آیین‌های دینی و اجتماعی»، «نظام سرمایه‌داری، عدالت اقتصادی، ربا  و بانکداری، تولید و پول»، «ذات‌گرایی برساخته بودن معنا، گفت‌وگوهای بینا فرهنگی، تجرد و تاریخی بودن عقل، اعتباریات و علوم اجتماعی، عقل عملی و عقلانیت انتقادی» و «حکمرانی، حقوق بشر، آزادی، خرافات، زن، خانواده، انتقاد و نقدپذیری» از دیگر محورهای پیشنهادی این همایش است.

مهدوی راد، بابیان اینکه علاوه بر فراخوان عمومی، به محققان این حوزه نیز به‌صورت اختصاصی فراخوان داده‌شده است گفت: یکی از دغدغه‌های مهم استاد مطهری، دغدغه خلوص تفکر اسلامی و توانمندی تفکر اسلامی بود که توجه به ابعاد فکری ایشان بسیار مهم است.

وی ادامه داد: در روزگاری که اسلام را از ابعاد مختلف زیر سوال می‌بردند، شهید مطهری با نگارش کتاب «خدمات متقابل ایران و اسلام» به بسیاری از این شبهات به‌صورت علمی پاسخ دادند.

وی با تاکید بر لزوم نوآوری در مقاله‌ها اظهار داشت: مقاله‌هایی در این همایش پذیرفته می‌شوند که دارای نوآوری در تحلیل، توسعه و تعمیق یا نقد در بازاندیشی آرای استاد مطهری در مواجهه با مسائل امروز باشند.

آیت الله شهید مرتضی مطهری در ۱۳ بهمن ماه ۱۲۹۸ در شهر فریمان از توابع خراسان رضوی به دنیا آمد. وی از استادان حوزه علمیه و معروفترین سخنران در دو دهه قبل از انقلاب اسلامی بود و آثار بسیاری از او بر جای مانده است.

شهید مطهری در سخنرانی ها و کتاب های خود سعی در ارائه ایدئولوژی اصیل اسلامی داشت و آثار او پس از شهادتش از اصلی ترین منابع مورد رجوع در شناسایی نظر اسلام است. این شخصیت بزرگ علمی در انقلاب اسلامی نقش موثری داشت و از سوی امام خمینی (ره) مسئول تشکیل شورای انقلاب اسلامی شد و در ۱۲ اردیبهشت ۱۳۵۸ به دست گروهک منافقین فرقان به شهادت رسید و روز شهادت او به عنوان روز معلم نامگذاری شد.

۷۴۰۴ / ۱۱۷۵

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.