یک نانوا عنوان کرد: نمی توان گفت که نان ماشینی به هیچ وجه خوش طعم نیست اما در مقابل نمی توان منکر این مطلب شد که طعم اصیل یک نان سنتی در نانی که به روش ماشینی پخته می شود، یافت نمی‌شود.
احتمالا شیوه پخت نان یکی از عواملی است که بر کیفیت، طعم و مزه‌ی یک نان تاثیرگذار باشد، تا چند دهه اخیر یک "نان" در تنورهای به اصطلاح سنتی و آمیخته به گل و ریگ پخته می شد اما رفته رفته، ماشینی شدن زندگی انسان بر شیوه پخت "نان" نیز تاثیر گذاشت. اینکه ماشینی شدن در پخت نان تا چه میزان بر کیفیت، مزه و طعم آن موثر است؟ و به طور کلی مزایا و معایب ماشینی شدن پخت قوت غالب نسبت به روش سنتی چیست؟ از سوال های اساسی است که باید از متخصصان این حرفه پرسیده شود.
در گزارش قبل در خصوص مقایسه کیفیت نان سنتی و ماشینی، نظرات یک نانوای قدیمی که بیش از نیم قرن در نانوایی سنتی کار می کرد بیان شد، در ادامه گفت و گوی قبل، این بار پای صحبت یک نانوا که به روش ماشینی، نان طبخ می کند، نشستیم و نظرات او را نیز در مورد این موضوع جویا شدیم.
مرتضی پرچگانی، نانوایی که 25 سال است در این زمینه فعالیت داشته و هم اکنون نیز در نانوایی ماشینی مشغول کار است، در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه قم، عنوان کرد: با اینکه خود من، نان به شیوه ماشینی می پزم اما معتقدم زمانی که نان فقط به روش سنتی پخته می‌شد، کیفیتش بهتر و خوش طعم تر بود، نان هایی که امروز به روش ماشینی پخته می شود علاوه بر اینکه مزه نان سنتی را ندارد، از ماندگاری کمتری نیز برخوردار است.
وی با تاکید بر اینکه یکی از علل استفاده از روش ماشینی در نانوایی ها، کمبود نیروی ماهر است، افزود: یک شاطر اگر به جای نانوایی در نگهبانی کار کند، مزد بیشتری دریافت می کند، بنابراین وقتی حقوق یک کارگر نانوایی آنقدر کم است که کارگری در جای دیگر را به کار در نانوایی ترجیح می دهد، در نتیجه نانوایی ها نیز به دلیل کمبود نیرو به سمت ماشینی شدن می روند.
این نانوا بیان کرد: زمانی که کارگر متخصص و استاد کار حاضر به کار در نانوایی نیست، ما مجبوریم از کارگران معمولی که به این میزان از حقوق راضی هستند، در نانوایی استفاده کنیم؛ معمولا این افراد کارگران ساختمانی بیکار یا دانش آموزانی هستند که به دلیل نیاز مالی در اوقات فراغت خود حاضر به کار کردن در نانوایی می شوند.
پرچگانی گفت: در نانوایی که من مشغول فعالیت هستم، نان به هر دو روش سنتی و ماشینی پخت می شود اما خود من به عنوان یک نانوا که بیش از 20 سال است در این حرفه  کار می کنم، نان سنتی را به لحاظ کیفیت و طعم به نان ماشینی ترجیح می دهم و شاید بتوان گفت از لحاظ طعم، نان سنتی با نانی که به روش ماشینی پخته شده قابل مقایسه نیست.
نان ماشینی هم مشتری خودش را دارد وی با تاکید براینکه تمامی هزینه های نانوایی افزایش یافته است، ادامه داد: در سال 93 یک روپوش و لباس نانوا به قیمت 4هزار تومان خریداری می شد، در صورتی که همان لباس هم اکنون به قیمت 30 هزار تومان خریداری می شود، با وجود افزایش قیمت در همه کالاها و اجناس کشور و  همچنین حقوق کارمندان بخش های مختلف، حقوق کارگر نانوایی هیچ تغییری نداشته است.
این نانوا با اشاره به اینکه نان ماشینی هم مشتری خودش را دارد، بیان کرد: نمی توان گفت که نان ماشینی به هیچ وجه خوش طعم نیست اما در مقابل نمی توان منکر این مطلب شد که طعم اصیل یک نان سنتی در نانی که به روش ماشینی پخته می شود، یافت نمی شود، اما به هرحال عوامل زیادی باعث شده تا نانوایی ها هم در روند ماشینی شدن زندگی انسان تاثیر پذیر باشند.
در ادامه این گزارش، توضیحات رئیس اتحادیه نانوایان در این خصوص، منتشر خواهد شد.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.