مدیر موسسه توحید خبر داد: نخستین «همایش ملی تحول در تربیت با رویکرد نهادینه سازی ارزش ها» 23 شهریور ماه سال جاری در شهر قم برگزار خواهد شد تا معلمان وتمامی علاقه‌مندان طرح های خود را برای سال تحصیلی ۹۸_۹۹ ارئه کنند.
به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه قم، رضا فرهادیان پنج شنبه 13تیرماه در اولین نشست خبری همایش ملی "تحول در تربیت با رویکرد نهادینه سازی ارزش‌ها" که در سالن اجتماعات انجمن علمی‌های حوزه علمیه و به همت موسسه توحید در جمع دبیران مدارس برگزار شد، گفت: پس از برگزاری شش همایش استانی در زمینه تحول در تربیت، نخستین «همایش ملی تحول در تربیت» 23 شهریور ماه سال جاری در شهر قم برگزار خواهد شد تا معلمان وتمامی علاقه‌مندان طرح های خود را برای سال تحصیلی ۹۸_۹۹ ارئه کنند.
وی افزود: این همایش در پنج محور «گفتن بسم الله الرحمن الرحیم در آغاز هر کاری» ، «گفتن السلام علیک یا صاحب الزمان(عج) در هر صبح و شام» ، «تاب آوری و کنترل خشم» ، «احترام به پدر و مادر و بزرگترها» و «همکاری و کمک به دیگران» برگزار می‌شود.
فرهادیان با بیان اینکه آثار ارسالی باید متناسب با پیش دبستانی‌ها و دبستانی‌‌ها باشد، عنوان کرد: این آثار باید در قالب های طرح درس (برای تدریس در یک کلاس 45 دقیقه‌ای) ، طرح برنامه( برای مراسم صبح‌گاه و زنگ تفریح‌های 10 دقیقه‌ای) ، طرح اردو (برای اردوهای یک روزه و شامل تمام جزئیات اردو) و تولید محصولات تربیتی( به ترتیب اولویت؛ فیلم کوتاه، داستان کوتاه، شعر و نمایشنامه) باشند.
وی تصریح کرد: متقاضیان باید آثار را به صورت تایپ شده(word یا  pdf) از طریق پست CD یا ایمیل به دبیرخانه، نهایتا تا 20 مردادماه ارسال کنند و برای اطلاعات بیشتر به سایت موسسه توحید به آدرس www.tohidqom.ir مراجعه نمایند.
آنچه در اسلام به عنوان زمینه هدایت و رشد انسان معرفی شده توجه به ذات لایزال پروردگار است
فرهادیان گفت: اولین کلام پیامبر اکرم(ص) این بود که «قولو لا اله الا الله تفلحوا» یعنی کنار زدن الهه‌ها و آنچه ذهن انسان را مشغول میکند، خواه الهه‌های درونی انسان و خواه الهه‌های بیرون از انسان، اینها را باید کنار بزند تا به حقیقت پروردگار برسد.
مدیر مجموعه مدارس توحید ادامه داد: چون انسان موجودی نیازمند و محتاج است، وقتی در طبیعت حضور پیدا می‌کند همواره در معرض برطرف کردن نیاز های خودش است و در معرض یکسری القائیات قرار می‌گیرد و به دنبال نقطه اتکایی میگردد؛ خدا میخواهد انسان را از حوزه القائیاتش خارج کند و توجه اش را به ذات خودش مشغول کند.
وی با بیان اینکه همه برنامه های تربیتی باید طوری باشد که انسان را رشد دهد و این زمینه رشد در ارتباط با پروردگار حاصل میشود، اظهار کرد: همه برنامه‌های دینی از آغاز بعثت به دنبال آن بوده‌اند که در وجود و شخصیت انسان ها یکسری آموزه‌ها را جای دهند تا با ایجاد یک وحدت و هماهنگی در انسان موجب رشد او به سوی پروردگارش بشوند.
فرهادیان شرط حاصل شدن این وحدت و هماهنگی را نهادینه شدن ارزش‌ها در وجود انسان دانست و افزود: تعریف ایمان یقین قلبی و اقرار زبانی و عمل به ارکان است؛ ابن سه باید باشد فلذا هر آموزه دینی باید تبدیل به عمل شود؛ از ما «ایمان مستقر» خواسته‌اند یعنی تمام اعتاقدات و ارزش ها کاملا در وجود ما نهادینه شود در حالی که «ایمان مستودع» حالتی است که ایمان حاصل می‌شود اما موقتی است و در گره‌های زندگی رخت برمی‌بندد.
وی ادامه داد: ایمان مستقر در وجود نهادینه شده و یک وحدتی و هماهنگی در شخصیت ایجاد می‌کند و چنین نیست که زبان یک چیزی بگوید و قلب چیز دیگر؛ این استقرار زمانی ایجاد میشود که ارزش ها به عمل بینجامد؛ در بحث نهادینه کردن ارزش‌ها نیز هدف ما همین است که از کودکی که دوران شکل گیری شخصیت کودکان است این ارزش هارا در وجود آنها نهادینه کنیم تا به ایمانی مستقر برسیم و این مهم یک برنامه منظم و منسجم و سیستماتیک میخواهد نه صرف نوشتن و جلسه گرفتن و حرف زدن!
فرهادیان تصریح کرد: حکمت یعنی دانش همراه با عمل لذا ما باید آنگونه که در دنیا مرسوم است که دانش باید کاربردی باشد و با عمل پیوند بخورد، در ارزش‌ها نیز باید به دنبال کاربرد و پیوند آن با عمل باشیم؛ فلذا برنامه‌ای تدوین شد و در سال گذشته تا حدودی اجرا شد و امسال به صورت جدی تر به دنبال اجرای آن هستیم.
وی با بیان اینکه نتیجه اجرای این برنامه که به صورت پایلوت در مجموع مدارس توحید برگزارشد بسیار چشمگیر بود، عنوان کرد: ما به این نتیجه رسیدیم که برای سال جاری معلمین سراسر کشور را در جریان این برنامه همراه کنیم؛ از معلمین در خواست کردیم طرح درس و طرح برنامه کنند؛ دست یاری گرفتیم از معلمین نخبه کشور برای طرح درس نویسی در جهت نهادینه کردن ارزش‌ها؛ مجموعه توحید به دنبال عمومی کردن این دعوت است.
در مدارس امر پرورش با خلاء جدی مواجه است/ سند تحول را باید در مدارس عملیاتی کنیم
فرهادیان در بخش دیگر سخنانش گفت: نخبگان زحمت طراحی سند تحول را کشیده‌اند، اکنون وقت طرح درس و عملیاتی کردن است؛ بخشی از سند تحولی که اخیرا برای کشور نوشته شده، همین مباحث تحولی در نهادینه سازی ارزش هاست و این مهم تا تبدیل به برنامه عملیاتی نشود فایده‌ای ندارد و حلقه مفقوده بین سند تحول و کلاس، «طرح درس» است.
وی اظهار کرد: ما در بخش نهادینه کردن ارزش‌ها، تحت عنوان وجوب امر به معروف و نهی از منکر وظیفه داریم ارزش هایمان را نهادینه کنیم و هرچند تا کنون در داخل یا خارج از کشور برای آن پیشینه‌ای نداشتیم.
فرهادیان افزود: آموزش و پرورش فعلی ما، آموزش دارد ولی چه برنامه ای برای پرورش هست؟ این خلاء نظام پرورشی احساس می‌شود؛ ما در نظام آموزشی‌مان می‌توانیم ارزشیابی کنیم که مثلاً این دانش آموز این تغییرعلمی را در این مقطع پیدا کرده و می‌تواند وارد مقطع بعدی شود اما در زمینه پرورشی این خلاء و کمبود وجود دارد که ما معیار و شاخصی برای سنجش میزان رشد پرورشی دانش‌آموز نداریم و اگر ما بتوانیم نظام ارزشیابی را در حیطه پرورشی طراحی کنیم، یک قدم مهمی در سطح جهانی برداشته‌ایم.
وی ادامه داد: اولا چه چیزی را بسنجیم و ثانیا چگونه بسنجبم؟ ما باید همانگونه که در نظام آموزش برنامه ریزی کردیم و هدف مشخص کردیم و ساعت معین کردیم در زمینه پرورشی هم همین کار را بکنیم ؛ نمیتوان برای بخش پرورش یکسری اهداف کلی و بدون برنامه نوشت و هیچ معیاری برای سنجش تحقق آن نداشت فلذا در نهادینه کردن ارزش ها اهداف به طور دقیق و سنجش‌پذیر مشخص می‌شوند.
مدیر موسسه توحید عنوان کرد:در زمینه‌ پرورشی ما پنج هدف و محور بنیادین را فعلا برای مقطع اول دبستان در نظر گرفته‌ایم؛ هر کدام از این اهداف در شش هفته یا 40 روز اجرا می‌شود که این 40 روز هم استناد روایی دارد که اگر کسی در 40 روز عملش اخلاص داشته باشد، بعد از آن یک وسعت روحی پیدا میکند؛ بر اساس این برای پنج هدف و محور بنیادین‌مان برنامه ریزی کردیم که هر هدف و محور در یک چله شش هفته‌ای و هر هفته یک طرح درس و پایان هر چهل هفته یک اردو خواهیم داشت.
وی افزود: ما یکسری ارزشیابی پرورشی در پایان سال می‌کنیم که بخشی از آن دانشی و نظری و بخشی عملی است و می‌توانیم از بازخوردی که از اولیا و معلمان و... می‌گیریم به صورت کمی گزارشی از پیشرفت پرورشی و ارزش دانش آموزان را بدهیم و حتی رسم نمودار داشته باشیم.
فرهادیان بیان کرد: تشریح مفاهیم برای کودکان یک تکنولوژی آموزشی دارد و نمی شود که هرکسی یک جلسه و هیئتی بگیرد و حرفی بزند و بچه ها هم بروند و عمل کنند؛ ما در طول یک سال و نیم فقط توانستیم برای پایه اول برنامه ریزی کنیم چون کار سختی است.
وی عنوان کرد: نهادینه کردن ارزش‌ها گاهی علاوه بر خود دانش‌آموز بر خانواده‌اش نیز تاثیر می‌گذارد؛ البته در سال گذشته بنای ما این نبود که خانواده‌ها درگیر بشوند تا کارکرد مدرسه را بسنجیم اما برای سال آینده قصد داریم خانواده ها را هم درگیر این طرح کنیم؛ مثلا باید از خانواده‌ها بخواهیم متناسب با دوره‌ی پرورشی خاصی که در آن قرار دهیم، مثلا آموزش مسواک زدن، آن‌ها نیز در خانه خودشان عمل کنند و از طریق عمل آموزش دهند نه به صورت تذکر زبانی!
وی خاطرنشان کرد: دوره شکل گیری شخصیت مخصوصا در ابتدایی است که در این دوره کودک از خانواده و مدرسه تاثیر می‌پذیرد؛ در دوره متوسطه بیشتر بچه‌ها متاثر از همسالان و پس از آن معلم‌شان هستند؛ در دانشگاه فرد مستقل شده هرچند برنامه‌ریزی برای تربیت دانشجو نیز لازم است و یک سازمان پژوهش مستقلی می‌خواهد.
اهداف و محورهای پنج‌گانه فرهادیان در خصوص مبانی فکری طرح‌ها گفت: یکی اینست که ما چه موضوعاتی را به عنوان موضع نهادینه‌سازی طرح کنیم و دیگر اینکه با چه روشی آن را نهادینه کنیم؛ ما در این طرح‌ها به پنج محور بنیادین توجه کرده‌ایم؛ چون رشد انسان در ارتباط با پروردگار است، اولین محور «ارتباط با پروردگار» است که از کودکی باید نهادینه شود و اصلا همه قضایا برای همین ارتباط با پروردگار است و ذیل آن همه ابعاد وجودی انسان رشد میکند.
وی افزود: محور دوم که «ارتباط با امام معصوم» است، برخاسته از محور اول است؛ که حالا یک وجود متناهی می‌خواهد با امری نامتناهی ارتباط پیدا کند نیازمند واسطه‌ فیض است که این واسطه پیامبران و امامان هستند که از طریق وحی و کتب انسان را با پروردگارش مرتبط می‌کنند که در زمانه ما این واسطه فیض امام زمان(عج) است و ارتباط با او تحت عنوان ولایت است.
مدیر مجموعه مدارس ده‌گانه توحید با اشاره به اینکه کسی که ولایت نداشته باشد، زندگی ندارد، تصریح کرد: ما باید در زندگی الگو داشته باشیم، سبک زندگی ما باید طوری باشد که ما مرتبط با پروردگار باشیم؛ حالا چگونه زیستن را باید از چه کسی یاد بگیریم؟ از بینش ها و نگرش های ائمه و وحی یا آموزه‌های غربی؟ 
وی با بیان اینکه ما سبک زندگی را باید از امام معصوم بیاموزیم، ادامه داد: اینجا سه محور دیگر به روی ما باز می‌شود؛ مهم ترین شاخصه وجودی امام(ع) رعایت تقوا در زندگی است؛ فلذا ما باید در برنامه ریزی‌مان این روحیه تاب آوری و خود نگه داری و تقوا را در بچه‌ها پرورش دهیم و نهادینه کنیم که این می‌شود محور سوم ارزش‌های بنیادین!
فرهادیان گفت: سایر ارزش های محوری ذیل تقوا شکل میگیرد؛ محور چهارم میشود ادب و آداب پیامبر(ص) که تحت عنوان سیره و سنت پیامبر و ائمه مطرح است؛ باید برای رعایت این سیره و سنت برنامه داشته باشیم و الگو بگیریم و باید این برنامه را برای ۱۲ سال تحصیلی این دانش آموزان به صورت سال به سال و مجزا بریزیم که این ادب و آداب را نهادینه کنیم.
وی تاکید کرد: محور پنجم روحیه همکاری و کمک و انفاق هست؛ اعتقاد باید با عمل و همکاری همراه باشد؛ این پنج محور مبانی فکری نهادینه سازی ارزش ها بود که فعلا افق برنامه ریزی ما در سطح دبستان و پیش دبستان است و موضوع همایش ملی سال جاری نیز همین مقطع ابتدایی است اما باید تا آخرین پایه‌ی دانش‌آموزان را در سال‌های آینده برنامه‌ریزی کنیم.

انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.