مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم، با هشدار نسبت به مصرف بی‌رویه آب در قم، اظهار داشت: سیاست‌های تشویقی و تنبیهی مناسبی برای مشترکین کم مصرف و پرمصرف در نظر گرفته شده است و مردم می‌توانند با مصرف مناسب، هزینه‌های خود در این بخش را به نحو قابل توجهی کاهش دهند.

به گزارش ایلنا از قم، علی جان صادق پور، در نشستی خبری بمناسبت فرارسیدن هفته صرفه جویی در مصرف آب که در محل سالن جلسات اداره کل آب و فاضلاب استان قم برگزار شد، اظهار داشت: در آینده نه چندان دور تامین منابع آبی مورد نیاز قم با چالش جدی مواجه می شود، چرا که شاهد افزایش سرانه مصرف آب در این استان که بیشتر بر اثر توهم فراوانی آب به وجود آمده را شاهد بوده ایم.

وی از رشد ۱۲ درصدی میزان مصرف آب در قم نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: عواملی همچون فضای روانی اشتباه ناشی از بارندگی‌ها، افزایش دمای هوا و افزایش تعداد مشترکان عوامل اصلی آن به شمار می‌آید.

مدیرعامل آبفای قم در ادامه با بیان اینکه یکم تا هفتم تیر ماه به نام هفته صرفه جویی در مصرف آب نامگذاری شده است، افزود: در این مدت تلاش می‌شود با به کارگیری ظرفیت‌های مختلف از جمله رسانه، افکار عمومی مردم استان به سمت استفاده صحیح از منابع آبی و کاهش مصرف هدایت شود.

وی افزود: باید عمق مساله کمبود منابع آبی برای مردم روشن شود و آنان بدانند هر شهروند با مصرف متوسط ۸۰ لیتر آب در شبانه روز می‌تواند زندگی مطلوبی را تجربه کند، در حالی که این رقم در قم بسیار بیشتر از حد استاندار است.

صادق پور گفت: اکنون تمام منابع آبی شناسایی شده برای قم که بیشتر از خارج استان تأمین می‌شود، مورد استفاده قرار می‌گیرد و با ادامه دادن این روند تا سال ۱۴۰۷ منابع آبی در نظر گرفته شده برای قم قابل به پاسخگویی نیازهای استان نخواهد بود.

وی همچنین با اشاره به اقدام‌های شرکت آب و فاضلاب استان در سال ۹۷ بیان کرد: سال گذشته ۹ هزار اشتراک به تعداد مشترکین آب و ۱۴ هزار و ۷۰۰ اشتراک به مشترکین فاضلاب استان اضافه شد، شبکه توزیع و مخازن شرکت آب و فاضلاب توسعه یافت و همچون سال‌های قبل با وجود رشد جمعیت، ۱۰۰ درصد مردم ساکن در مناطق شهری استان تحت پوشش آب سالم و بهداشتی قرار گرفتند.

وی ادامه داد: اکنون ۸۶ درصد کل آب استان از طریق سرشاخه‌های دز و سد ۱۵ خرداد تأمین و ۱۴ درصد نیز به وسیله چاه‌های حفر شده در منطقه علی آباد و چاه‌های سطح شهر تأمین می‌شود.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب قم با اشاره به لزوم صرفه جویی مردم استان برای حفظ کیفیت آب اختصاص یافته به قم، گفت: در هر ثانیه سه هزار و ۶۰۰ لیتر آب از طریق سرشاخه‌های دز و سد ۱۵ خرداد برای مصرف مردم قم تأمین می‌گردد که اگر میزان مصرف مردم بالاتر رود مابقی نیاز از طریق چاه‌های حفر شده تأمین می‌شود که به همین علت در برخی از روزهای فصل تابستان به ناچار کیفیت آب استان کاهش می‌یابد.

صادق پور بیان کرد: شرکت آب و فاضلاب استان برای آبرسانی به همه مناطق قم و همچنین پوشش حداکثری شبکه فاضلاب به خصوص در منطقه پردیسان با احداث و بازسازی تصفیه خانه‌ها، تلاش‌های گسترده‌ای را انجام داده است و برنامه‌های تکمیلی را نیز در دست اقدام دارد که می‌تواند در آینده نزدیک حجم بزرگی از نیازهای استان در این بخش را برطرف کند.

وی ادامه داد: تمام تأسیسات شرکت آب و فاضلاب استان به صورت آنلاین تحت نظارت و کنترل قرار دارند و تمام جوانب پدافند غیرعامل برای فعالیت این تجهیزات در شرایط خاص لحاظ شده است، همچنین شهروندان می‌توانند هرگونه موضوعی در حوزه شرکت آب و فاضلاب را برای پیگیری از طریق شماره ۱۲۲ انتقال دهند.

صادق پور گفت: حمایت از طراحی و ساخت تجهیزات مورد استفاده شرکت آب و فاضلاب توسط شرکت‌های صنعتی استان، پشتیبانی از مقالات و پایان نامه‌های دانشگاهی و انعقاد قرارداد همکاری با مراکز علمی استان، برگزاری گردهمایی بزرگ حامیان آب در قم و ارائه آموزش‌های عمومی گسترده در این زمینه از طریق مدارس، رسانه‌ها و مبلغان دینی از جمله فعالیت‌های شرکت آب و فاضلاب استان برای توسعه فرهنگ مصرف صحیح آب در قم بوده است.

وی با اشاره به رشد ۷ درصدی بهای آب در سال جاری، بیان کرد: سیاست‌های تشویقی و تنبیهی مناسبی برای مشترکین کم مصرف و پرمصرف در نظر گرفته شده است و مردم می‌توانند با مصرف مناسب، هزینه‌های خود در این بخش را به نحو قابل توجهی کاهش دهند.

مدیرعامل آبفای قم ادامه داد: بهترین راهکار برای کاهش مصرف آب استان، فرهنگ سازی و آموزش روش‌های صحیح مصرف است و در همین زمینه شرکت آب و فاضلاب قم از همه سازمان‌های دولتی و تشکل‌های مردم نهاد می‌خواهد، ابعاد مختلف موضوع را برای مردم تبیین کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.