آیت‌الله علوی بروجردی با تأکید بر این که احداث فرودگاه قم نباید متوقف بماند، گفت: سرمایه زیادی از مردم در طرح فرودگاه قم هزینه شده و باید کاری شود که این سرمایه از دست نرود و اگر این فرودگاه احداث شود رونق ویژه‌ای خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قم، آیت الله سید محمدجواد علوی بروجردی در دیدار شهردار و مدیران شهرداری قم، که به دفتر این عالم برجسته حوزه علمیه قم رفته بودند، اظهار داشت: یکی از لازمه‌های تقویت زیرساخت‌های شهر، احداث فرودگاه قم است و فارغ از همه مشکلات و مسائل، باید مشکل این طرح حل شود.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان این که لازمه پیشرفت احداث فرودگاه است، تأکید کرد: بسیاری از شهرهای کوچک‌تر از قم فرودگاه دارند و اگر قم هم فرودگاه داشته باشد زائرپذیری تحول جدی پیدا می‌کند.

تفاهم نامه ساخت فرودگاه و دهکده گردشگری طرلاب در منطقه سلفچگان قم آذرماه ۸۹ بین شرکت ارم کیش و استانداری قم منعقد و عملیات اجرایی این فرودگاه نیز در بهمن ماه همان سال آغاز شد؛ این فرودگاه که در جاده قم - سلفچگان واقع شده، از شهر قم تقریباً ۲۵ کیلومتر و از فرودگاه امام خمینی (ره) تهران ۱۲۵ کیلومتر فاصله دارد.

فرودگاه، هندلینگ خدمات هوایی و فرودگاهی، توقفگاه هواپیما (اپرون)، آشیانه پرواز، برج مراقبت پرواز، ساختمان رادار، آشیانه نگهداری و تعمیر هواپیما، هواشناسی، آتش نشانی، هتل‌های سه تا پنج ستاره و همچنین پیش بینی ساخت مراکز توریستی درمانی (ساخت مراکز درمانی) از جمله طرح‌های اصلی ساخت شهرک فرودگاهی در قم است.
ساخت این فرودگاه درحال حاضر متوقف است.

آیت الله علوی بروجردی همچنین با اشاره به طرح مونوریل قم گفت: این طرح همچون داغی است که مردم همواره با آن درگیرند؛ این طرح باید به سرانجام برسد حتی اگر برای استفاده تفریحی است و باید از این وضعیت خارج و هزینه لازم انجام شود تا شکل شهر تغییر کند.

اجرای طرح مونوریل قم از سال ۱۳۸۹ در بستر رودخانه قمرود شهر قم آغاز شد که مرحله نخست این طرح از پارک سوار شمالی تا مصلای قدس است.

در طول مسیر ۶.۸ کیلومتری مرحله نخست طرح مونوریل قم، هشت ایستگاه از جمله ایستگاه پایانه، فرهنگیان، امام موسی صدر، پل رضوی، پل شهید رجایی، شهید مطهری، مطهر و مصلا در نظر گرفته شده است.

آیت الله علوی بروجردی در ادامه با اشاره به تجربیات موفق شهردار قم اظهار کرد: شهرداری‌ها مشکل ساختاری دارند؛ در تمام دنیا انجمن‌های شهری به عنوان پارلمان شهری فعالیت می‌کرده و افرادی که انتخاب می‌شدند دارای اختیار نسبت به مقدرات شهر هستند و زمانی که شهردار انتخاب می‌کنند دقیقاً مثل پارلمان‌هایی هستند که رئیس جمهور انتخاب می‌کنند و تمام نهادها باید زیرمجموعه آنها کار کنند.

آیت الله علوی بروجردی + سید محمدجواد علوی بروجردی

وی با تاکید بر اینکه ساختار شهرداری‌ها در کشور باید تغییر کند، گفت: در وضعیت فعلی شهر تمام کارهایش را از چشم شهرداری و نمایندگان مردم در شورای شهر می‌بیند؛ هر اتفاقی که بیفتد این افراد باید پاسخگو باشند و لازمه این پاسخگویی اختیارات است.

آیت‌الله علوی بروجردی تصریح کرد: یا باید شهرداری‌ها دولتی شوند و یا باید کاملاً به مردم سپرده شوند، بالاخره باید تکلیف مردم و کار آنها مشخص شود؛ در دنیا به این تجربه رسیده‌اند که شهرداری‌ها باید در اختیار مردم باشد.

وی با اشاره به قانون مالیات بر ارزش افزوده اضافه کرد: اختلاط منابع مالیاتی شهر و استان و کشور کار درستی نبوده چراکه هرکدام اختیارات و حیطه وظایف مستقلی دارند؛ برنامه‌ریزی جز با اینکه مدیران بدانند حد بودجه و منابع چقدر است ممکن نیست و باید شرایط برای درآمد پایدار محقق شود.

آیت‌الله علوی بروجردی اصلاح و تغییر ساختار شهرداری‌ها را امری لازم در کشور دانست و گفت: قم در روز نخست برای حدود ۳۰ تا ۳۵ هزار نفر ساخته شده است اما یک‌مرتبه مهاجرت‌های پشت سر هم و عجیب شکل گرفت با اینکه بخش مرکزی شهر همچنان همانطور باقی مانده است و باید قبول کرد که اصلاح شرایط به سبب فضاهای تاریخی و میراثی میسر نیست.

وی با اشاره به زیرساخت‌ها و امکاناتی که برای جذب زائر در شهر لازم است، گفت: همانطور که شهر درآمد از حضور زائران خواهد داشت هزینه‌هایی هم به سبب حضور آنها وارد می‌شود در حالی که اکثر این هزینه‌ها بر دوش شهرداری است و شاید تمام صرفه اقتصادی به شهرداری نرسد.

این استاد حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه ما مشکلات شهرداری‌ها را به طور کامل درک می‌کنیم، خاطرنشان کرد: یکی از مسائلی که در قم اهمیت زیادی دارد بحث نگهداری درختان است و حتی یک مترمربع فضای سبز هم در این شهر موضوعیت دارد.

وی ادامه داد: توسعه شهر هم بسیاری از باغ‌ها را از بین برده است اما کارهایی که در این زمینه انجام شده بسیار خوب و اثرگذار بوده است.

وی با تاکید بر اینکه قم شهری مرکزی در جهان تشیع است، گفت: بزرگترین حوزه علمیه شیعیان در قم واقع شده و نقطه ثقل مرجعیت در قم است؛ هرکاری که شهرداری در این شهر انجام می‌دهد جلوی چشم است و همه یاد می‌گیرند.

مونوریل تا میدان مطهری تکمیل می‌شود

شهردار قم نیز در این دیدار با اشاره به مشکلات ارزی برای اتمام قطار شهری قم تصریح کرد: در جلسه‌ای با رئیس مجلس شورای قرار شده که ۴۰ میلیون یورو از ارزهای در اختیار قرارگاه خاتم در چین به تأمین تجهیزات مترو قم تخصیص یابد.

سید مرتضی سقائیان نژاد بیان کرد: در خصوص منوریل نیز برنامه ریزی کردیم که بتوانیم مسیر آن را تا میدان مطهری به اتمام برسانیم.

وی در ادامه با بیان اینکه شهرداری تا سال ۱۴۰۰ برنامه دارد و قم ۱۴۰۵ در حال تدوین است، اظهار کرد: تمام فعالیت‌های این نهاد باید طبق این برنامه انجام شود.

وی گفت: در برنامه پیش‌بینی کردیم که تا سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۲۷ مترمربع فضای سبز به ازای هر شهروند داشته باشیم و در حال حاضر به ۱۹ مترمربع رسیده‌ایم.

سقائیان‌نژاد ادامه داد: هر سال بالغ بر ۲۷۰ هکتار به فضای سبز شهر قم اضافه می‌شود و پساب و آب مورد نیاز تأمین شده و صرفه‌جویی در مصرف آب جزو اولویت‌های شهرداری است.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه عمرانی توانستیم طرح‌های نیمه‌تمام را تکمیل کنیم خاطرنشان کرد: بیش از ۸۰۰ طرح برای سال جاری داریم که شامل تقاطع غیرهمسطح خیابان کیوانفر و خیابان امام خمینی، ادامه بلوار جمهوری، ادامه بلوار عماریاسر، تکمیل تقاطع غیرهمسطح ولیعصر، تکمیل بلوار فردوسی به طول ۲۵ کیلومتر، اجرای تقاطع غیرهمسطح بلوار پیامبر اعظم و فردوسی، تکمیل تقاطع غیرهمسطح امینی بیات و غیره است.

شهردار قم با اشاره به احداث پارک هزار هکتاری شهر قم افزود: این پارک از جنوب دانشگاه مفید شامل پارک کوثر، باغ پرندگان، بوستان زائر، بوستان خضر، بوستان شهدای گمنام و غیره تا کوه دوبرادران است.

وی همچنین ماندگاری زائر در شهر قم را نزدیک به هشت ساعت عنوان کرد و گفت: سعی داریم ماندگاری زائر را به دو روز برسانیم تا بازده اقتصادی نیز برای شهر و مردم به وجود آید.

سقائیان‌نژاد توسعه تسهیلات حمل و نقل عمومی شهر را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: سال گذشته نزدیک به ۱۵۰ دستگاه اتوبوس وارد شهر شد و ورود ۱۰۰ دستگاه اتوبوس دیگر را نیز در سال ۹۸ پیش‌بینی کرده‌ایم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.