نشست بررسی مسائل و مشکلات تکمیل مترو و مونوریل قم با حضور نمایندگان قم در مجلس شورای اسلامی بویژه علی لاریجانی برگزار و بار دیگر پیگیری این موضوع در دستور کار قرار گرفت.

به گزارش ایلنا قم، رئیس مجلس شورای اسلامی در این نشست با اشاره به مشکلات تکمیل مونوریل قم، تصریح کرد: ابتدا باید فاز ۱ این پروژه افتتاح و سپس درباره مابقی آن تصمیم گیری شود.

علی لاریجانی در ادامه، تکمیل پروژه متروی قم را مورد توجه قرار داد و گفت: پایه و اساس قرارداد متروی قم از ابتدا مستحکم و صحیح بنا نهاده نشده و در حال حاضر فعالیت تکمیل این پروژه باید براساس مدلی که برای متروی مشهد اقدام شده عملیاتی شود.

وی به این نکته اشاره کرد که پروژه متروی قم به قرارگاه خاتم الانبیاء تحمیل شده است.

احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: مقرر شد حدود ۳۷۰ میلیارد تومان منابع موردنیاز برای افتتاح فاز ۱ مونوریل قم تا حرم حضرت معصومه (س) تامین شود تا پیمانکار مجدد فعالیت خود را آغاز کند.

شهردار قم نیز گفت: در این نشست مقرر شد که رقم ریالی پروژه مونوریل تامین و همچنین همانند پروژه مترو در قرارداد پیمانکار بازنگری قیمتی صورت گیرد.

سید مرتضی سقائیان نژاد با بیان اینکه مقرر شده بود که برخی از قیمت های پروژه به شورای عالی فنی سازمان برنامه و بودجه ارسال شود تا در این شورا بازنگری مورد نظر صورت گیرد، افزود: شورای عالی فنی در سال ۹۶ تصمیم گرفت که به صورت ثابت حدود ۲۵۰ میلیارد به این پروژه منابع تخصیص دهد در حالی که درخواست ما این بود که قرارداد فهرست شود و تغییر قیمت ها هرساله در آن لحاظ و تعدیل مورد نیاز انجام شود، چرا که طی این سال ها تغییر قیمت ارز و نرخ تورم وجود داشته و براین اساس باید تعدیل قیمت انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه قرار بود فاز نخست مترو قم که حدود ۵٫۲ کیلومتر است در پایان سال ۹۷ راه اندازی شود، ادامه داد: پیمانکار قرارداد که قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء است با نوع قرارداد ارائه شده موافق نبود، چرا که با اجرای آن حدود ۱۳۰ میلیارد تومان ضرر می کرد.

سقائیان‌نژاد با بیان اینکه در نامه ای به شورای عالی فنی سازمان برنامه و بودجه تاکید شد که معطل ماندن پروژه مترو قم سبب افزایش قیمت ها می شود، تاکید کرد: در همین راستا عنوان شد که هر کیلومتر مترو قم ۱۰۳ میلیارد تومان و هر کیلومتر مترو مشهد ۲۰۸ میلیارد تومان است در حالی که هر دو مترو هستند و هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند.

شهردار قم افزود: در این نشست این مشکلات مرتفع و همچنین مقرر شد در قرارداد بازنگری لازم صورت گیرد تا در پایان شهریور ۹۹ مترو قم راه اندازی شود.

در این نشست با سازمان برنامه و بودجه و قرارگاه خاتم الانبیاء توافقاتی صورت گرفت تا در یک برنامه زمان بندی مشخص پروژه با سرعت بیشتری عملیاتی و همچنین مبلغی به صورت ارزی از سوی بانک مرکزی به این پروژه تخصیص داده شود.

سردار سعید محمد فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء و نمایندگانی از سازمان برنامه و بودجه و دولت نیز دراین نشست حضور داشتند.

اجرای طرح مونوریل قم از سال ۱۳۸۹ در بستر رودخانه قمرود شهر قم آغاز شد که مرحله نخست این طرح از پارک سوار شمالی تا مصلای قدس است.

در طول مسیر ۶.۸ کیلومتری مرحله نخست طرح مونوریل قم، هشت ایستگاه از جمله ایستگاه پایانه، فرهنگیان، امام موسی صدر، پل رضوی، پل شهید رجایی، شهید مطهری، مطهر و مصلا در نظر گرفته شده است.

عملیات اجرایی ساخت خط A مترو قم در نیمه دوم سال ۱۳۸۸ با اعتباری بالغ بر ۱۱ هزار میلیارد ریال توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا آغاز شد، راه اندازی خط مترو قم به ۲ مرحله تقسیم بندی شده است که در مرحله نخست مسیر قلعه کامکار تا میدان شهید مطهری و در مرحله دوم مسیر میدان شهید مطهری تا ایستگاه مسجد مقدس جمکران راه اندازی می شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.