به گزارش ایرنا، قم در ماه مبارک رمضان به محفل عبادت عاشقان دین تبدیل شده و عطر خوش مناجات با پروردگار در تلاوت قرآن روزه داران این شهر، حس معنویت را در وجود انسان لبریز می کند. که دراین میان برگزاری جلسات تلاوت جمعی قرآن کریم در تمام مناطق شهری و روستایی قم به صورت پررنگ جریان دارد که در شهرها بیشتر روحانیون و در روستاها نیز در کنار روحانیون ،افراد سالخورده نیز متولی انجام آن می شوند و این سنت نیکو را در مساجد و منازل دایر است.
دراین سنت حسنه نه تنها تلاوت قرآن بلکه تفسیرهای کوتاه قرآنی، تشویق کودکان و نوجوانان شرکت کننده دراین محافل معنوی ،جمع آوری کمک به نیازمندان بیش از پیش خودنمایی می کند که با بررسی آن و گفت وگو با افراد مختلف نشان می دهد که این سنت نیکو از گذشته های بسیار دور در قم وجود داشته و نسل به نسل در شهر کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه(س) به نیکو ادامه یافته است.
جعفری دستجردی از اساتید قم پژوه دراین زمینه گفت: از گذشته های بسیار دور همه ساله درطول ماه مبارک رمضان درمناطق شهری و روستایی قم عده ای از سالخوردگان، با استفاده از اوقات فراغت خود روزانه چند جزء قرآن را می خوانند و بعضی درطول این ماه چند دوره قرآن را ختم می کنند، همچنین جلسه قرائت قرآن طی ایام ماه مبارک رمضان با حضور نوجوانان و جوانان در مسجد محل برگزار می شود.

** آش «قول هو الله»
محسن آقایی یکی دیگر از شهروندان قمی نیز در خصوص برگزاری محافل تلاوت جمعی قرآن کریم طی ایام ماه مبارک رمضان در قم گفت: یکی از بهترین خاطرات این جلسات در روز پایانی آن رقم می خورد که طی آن هر کس که سوره مبارکه اخلاص را تلاوت کند به صورت داوطلبانه پس از ایام ماه مبارک رمضان، آش نذری را تدارک می بیند و آن را میان شرکت کنندگان در جلسه قرآن و سایر مردم توزیع می کند.
وی بیان کرد: همه شرکت کنندگان در جلسه تلاوت قرآن کریم علاقه دارند تا سوره قول هو الله در نوبت آنان تلاوت و آش نذری توسط آنان تهیه شود چرا که اعتقاد دارند هر کس که این کار را انجام دهد به حاجت خود خواهد رسید.
وی ادامه داد: از جمله زیبایی های این جلسات ایجاد حس صفا و صمیمیت میان شرکت کنندگان است به نحوی که بسیاری از این محافل قرائت قرآن پس از پایان ماه مبارک رمضان هم ادامه می یابد و در سایر ایام سال به صورت هفتگی برگزار می شود.

** تلاوت قرآن برکت خانه می شود
علی مردانی یکی از روحانیون ساکن قم نیز در این رابطه گفت: هر سال با آغاز ماه مبارک رمضان میان بسیاری از مومنان برای برگزاری جلسات قرائت قرآن کریم در منازلشان رقابت وجود دارد.
وی افزود: این افراد اعتقاد راسخ دارند که اگر جلسات قرائت قرآن کریم در این ایام در منزلشان برگزار شود تا سال آینده خود و خانواده شان از معنویت قرآن بهره مند می شوند و برکت سراسر زندگی آنان را در بر می گیرد.
وی ادامه داد: در مواقعی کار به جایی می کشد که با انجام قرعه کشی، محل مورد نظر قرائت از میان منازل داوطلبان انتخاب می شود و یا آن که جلسات به صورت چرخشی در منزل چند داوطلب برگزار می شود به این صورت که هر پنج روز مکان جلسه تغییر می کند تا همه از برکت قرآن بهره مند شوند.

** حضور کودکان جلوه محافل تلاوت قرآن
حسین حقگو که از جمله افراد با سابقه در تشکیل محافل خانوادگی و محلی تلاوت قرآن طی ایام ماه مبارک رمضان در قم است نیز در این خصوص گفت: ما به پدرها توصیه می کنیم به همراه فرزندان خود در این جلسات شرکت کنند و به کودکانی که در محفل تلاوت قرآن کریم، سوره های کوچک را قرائت می کنند، جایزه می دهیم تا در جلسه های بعد نیز با اشتیاق حاضر شوند.
وی بیان کرد: همچنین در این محافل از کودکان می خواهیم قرآن ها را میان شرکت کنندگان پخش و در انتهای مجلس آن را جمع آوری کنند و به این صورت آنان را به انجام کارهای نیک تشویق می کنیم تا احساس نکنند نقشی در جلسه ندارند.
وی ادامه داد: تجربه سال های طولانی بنده در این زمینه نشان می دهد، کودکانی که در این مجالس شرکت می کنند در بزرگسالی هم از جمله قاریان قرآن شده و نور کلام الهی در وجودشان ماندگار می شود.

** سفره افطاری به برکت قرآن
امیر حسینی یکی از شرکت کنندگان جلسات تلاوت جمعی قرآن در قم گفت: محافل تلاوت قرآن در ماه مبارک رمضان بسیار با برکت است و در بسیاری از مواقع، بانیان جلسه پس از پایان یافتن تلاوت جزء مورد نظر، از شرکت کنندگان با گستراندن سفره افطار پذیرایی می کنند که این سفره های ساده خود مقدمه آشنایی بیشتر مومنان با یکدیگر می شود.
وی افزود: همچنین در پایان بسیاری از این محافل، شرکت کنندگان به صورت داوطلب مبلغی را برای کمک به رفع نیاز گرفتاران جمع آوری می کنند و با حفظ کرامت انسانی در اختیار آنان قرار می دهند.
وی ادامه داد: یکی از ویژگی های محافل تلاوت جمعی قرآن کریم در میان مردم قم، سادگی و بدون تشریفات بودن آن است، به نحوی که در این مجالس هیچ گونه تجمل و تزئینات خاصی که بخواهد هزینه بردار باشد، دیده نمی شود و همین رمز ماندگاری این محافل نورانی در شهر کریمه اهل بیت(ع) است.
علاوه بر آنچه بیان شد قم در این روزها، میزبان هزاران محفل قرآنی در بارگاه کریمه اهل بیت(ع)، مسجد مقدس جمکران، بقاع متبرکه، مساجد، مدارس و همچنین منازل مومنان روزه دار است و تلاوت کلام الهی به صورت جمعی در سراسر این شهر با شکوهی خاص برگزار می شود.
نهضت تلاوت جمعی قرآن کریم در ماه مبارک رمضان، میان مردم قم قدمتی دیرینه دارد و در شرایط کنونی پخش این محافل در رسانه های جمعی و فضای مجازی، گستردگی هر چه بیشتر آن و همراهی پرشور تر مومنان را به همراه داشته است.
در همین رابطه خبرنگار ایرنا، نظر شماری از مسئولان بخش های فرهنگی استان قم پیرامون برگزاری محافل قرآنی در ماه مبارک رمضان را نیز جویا شد.

** محافل ترتیل خوانی در حرم مطهر حضرت معصومه(س)
معاون فرهنگی حرم حضرت معصومه(س) در این رابطه گفت: با توجه به این که گرایش مردم در ماه رمضان به قرآن بیشتر می شود، برنامه هایی از جمله ترتیل خوانی عمومی ساعت 15 هر روز در شبستان امام خمینی(ره) برگزار می شود.
حجت الاسلام والمسلمین مهدی احمدی اضافه کرد: محفل قرآنی ترتیل خوانی ویژه بانوان ساعت 11 در شبستان نجمه خاتون و ترتیل خوانی ویژه نوجوانان نیز ساعت 17:30 در شبستان حضرت زهرا(س) ترتیب می یابد.
به گفته معاون حرم حضرت معصومه(س)، مجالس سخنرانی ماه رمضان با حضور سخنرانان برجسته در ساعت 12 و همچنین یک ساعت قبل از اذان مغرب خواهد بود و نمازهای جماعت نیز در سه وقت صبح، ظهر و عصر و مغرب و عشا اقامه می شود.
وی ادامه داد: برنامه «عاشقی به وقت حرم» از ساعت 24 تا پاسی از شب شامل مناجات خوانی و سخنرانی، قرائت قرآن و نهج البلاغه اجرا خواهد شد.
احمدی افزود: قرائت و مفاهیم قرآن کریم نیز با تشکیل حلقه های قرآنی و با حضور اساتید به عموم زائران آموزش داده می شود که این برنامه برای خواهران ساعت 16:30 در رواق حضرت خدیجه(س) و برای برادران ساعت 18 در شبستان امام خمینی(ره) برگزار خواهد شد.

** مسجد مقدس جمکران میزبان عاشقان کلام وحی
معاون فرهنگی مسجد جمکران نیز گفت: جزءخوانی قرآن کریم از مهمترین برنامه های میعادگاه منتظران ویژه ایام ضیافت الله است؛ بدین صورت که هر روز از ساعت 14 ابتدا مختصری از مفاهیم و معارف جزء آن روز توسط کارشناسان بیان شده و سپس آیات نورانی یک جزء از کلام الله مجید با حضور زائران قرائت می شود.
حجت الاسلام یاسین حسین آبادی افزود: برگزاری مسابقه و اهدای جوایز، تدارک افطاریهای ساده برای زائران و مهدی باوران، سخنرانی های کوتاه با حضور حجج اسلام مومنی، ظهیری و فرحزاد هر روز بعد از نماز ظهر و عصر نیز برای ایام ماه مبارک رمضان در میعادگاه منتظران پیش بینی شده است.
حسین آبادی افزود: مسجد مقدس جمکران در دهه پایانی ماه مبارک رمضان میزبان معتکفانی می شود که طبق سنت نبوی این دهه را اعتکاف می کنند.
وی بیان اینکه مسجد مقدس جمکران برای اقشار و سنین مختلف در ماه مبارک رمضان بسته برنامه هایی را تدارک دیده است، خاطرنشان کرد: میعادگاه منتظران با ویژه برنامه های خردسالان تا هشت سال در مرکز گل نرگس، ویژه برنامه های گروه سنی نوجوان در مرکز جوانه های انتظار و نیز ویژه برنامه های مختص خانواده در ایام ضیافت الله میزبان زائران می باشد.

** 150 محفل جزء خوانی در بقاع متبرک قم
همچنین مدیر اداره قرآن اداره کل اوقاف و امور خیریه قم گفت: 150 محفل جزء خوانی قرآن کریم در پنج بقاع متبرک امامزادگان این استان در ایام ماه مبارک رمضان برگزار می شود.
سید محمد صالح نژاد با بیان اینکه بقاع متبرک شاخص استان محور برنامه های قرآنی در ایام ماه رمضان هستند افزود: روزانه در این اماکن مقدس شامل امامزاده موسی مبرقع(ع)، سید علی(ع)، جعفر شهید(ع)، سید معصوم(ع) و امامزاده ابراهیم(ع) مراسم جزء خوانی قرآن کریم ترتیب می یابد.
مدیر اداره قرآن اداره کل اوقاف و امور خیریه قم، استفاده از حافظان قرآن را از ویژگی های برجسته این آیین ها در قم دانست و افزود: استفاده از حافظان برجسته موجب ترغیب علاقه مندان برای حفظ قرآن شده است.
صالح نژاد، برگزاری محافل انس با قرآن را از دیگر برنامه های شاخص در ماه رمضان برشمرد و گفت: این محافل به ویژه در شب های قدر با حضور قاریان ملی و بین المللی ترتیب می یابد.
وی ادامه داد: محافل انس با قرآن کریم در سه سطح اول، دوم و سوم سطح بندی شده و متناسب با مخاطبان، برگزار می شود.
وی اظهار داشت: کرسی تفسیر قرآن با محوریت آیات اخلاقی این کتاب آسمانی از دیگر برنامه هایی است که در این ایام در برخی بقاع متبرک امامزاده های قم اجرا می شود.
گزارش: سید محمد ابراهیم جنابان
7405/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.