به گزارش ایرنا، حسن ایزانلو روز سه شنبه در جمع خبرنگاران، افزود: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشار خون قصد دارد افرادی که نسبت به پرفشاری خون خود اطلاعی ندارند، شناسایی و نسبت به پیامدهای این بیماری مطلع نماید.
وی با اشاره به این که بسیح ملی کنترل فشار خون در 2 مرحله اجرا می شود، اضافه کرد: مرحله نخست این طرح که هدف از آن آموزش و اطلاع رسانی افراد در برابر بیماری پرفشاری خون است، از 27 اردیبشهت ماه آغاز شده و تا 17 خردادماه ادامه دارد.
وی اضافه کرد: مرحله دوم این طرح از 18 خردادماه تا 15 تیرماه اجرایی می شود و در این مرحله افراد بالای 30 سال سن غربالگری و افراد مبتلا به پرفشاری خون شناسایی می شوند.
ایزانلو ادامه داد: اطلاعات بیماران شناسایی شده که مبتلا به پرفشاری خون هستند در قالب برنامه خطرسنجی قلبی و عروقی در سامانه ای ثبت می شود و اگر نیاز به درمان داشته باشند، مراحل پیگیری و درمان به صورت رایگان در مراکز درمانی انجام می شود.
وی با بیان این که 50 درصد افراد بالای 30 سال سن، بیماران کلیوی و زنان باردار گروه هدف در این طرح هستند، گفت: جمعیت افراد بالای 30 سال در قم 650 هزار تَن است که تخمین زده می شود افراد با احتمال ابتلا به فشار خون بالا در قم 80 هزار تَن و در کشور 2 میلیون تَن باشد.
به گفته وی، گروه های هدف می توانند برای سنجش فشار خون خود به 27 مرکز خدمات جامع سلامت، 89 پایگاه سلامت، 27 ایستگاه سیاری که برای این منظور تعریف شده و 6 بیمارستان دولتی در سطح شهر قم و مراکز بهداشت در روستاها مراجعه نمایند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم ادامه داد: همچنین افرادی که دستگاه اندازه گیری فشار خون در منزل دارند می توانند با اندازه گیری فشار خون، اطلاعات به دست آمده را در سامانه ای به نشانی salamat.gov.ir ثبت نمایند و سپس پیامک های حاوی توصیه های بهداشتی و سبک زندگی سالم برای آن ها ارسال می شود.
وی در ادامه گفت: بیماری پرفشاری خون بیماری است که آرام و بی صدا در بدن ظاهر می شود و تا زمانی که اندازه گیری نشود، علایمی ندارد؛ به همین دلیل به آن قاتل خاموش و به مرگ ناشی از آن مرگ خاموش گفته می شود.
وی اضافه کرد: بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی سالانه 10 میلیون و 400 هزار تَن به علت پرفشاری خون جان خود را از دست می دهند و 218 میلیون تَن دچار ناتوانی و مرگ زودرس می شوند.
ایزانلو ادامه داد: بر اساس داده های آماری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سال 95، 21 درصد از جمعیت مردان و 22 درصد از جمعیت زنان کشور به پرفشاری خون مبتلا بودند و میزان فشار خون بیش از 26 درصد افراد بالای 18 سال کشور 140 روی 90 میلی متر جیوه بوده که فشار خون بالا به شمار می آید.
به گفته وی، از هر پنج ایرانی یک تَن به بیماری فشار خون بالا مبتلاست و 60 درصد از این افرد از بیماری خودشان خبر ندارند و افرادی هم که مطلع هستند به دلیل نداشتن علایم بیماری، درمان آن را جدی نمی گیرند.
وی تصریح کرد: بیماری پرفشاری خون زمینه بروز بیماری های خطرناکی از جمله سکته های قلبی و مغزی و نارسایی های کلیوی را فراهم و در مراحل حادتر به سایر بخش های بدن نیز خسارت وارد می کند.
ایزانلو با اشاره به این که عدم تحرک، استعمال سیگار و تغذیه نامناسب سه عامل مهم بروز این بیماری است، گفت: بر اساس مطالعات انجام شده، بیماری فشار خون ممکن است پایه ارثی داشته باشد و به همین دلیل افرادی که سابقه خانوادگی دارند، باید پیگیری های لازم را داشته باشند.
وی با بیان این که مصرف نمک در ایران روزانه 11 گرم است که 2 تا 3 برابر مقدار استاندارد توصیه شده می باشد، گفت: شهروندان از مصرف بیش از حد نمک، غذای آماده، سرخ شده و پرچرب، استعمال سیگار و قلیان و همچنین استرس پرهیز کنند و ورزش های سبک و مداوم را در برنامه روزانه داشته باشند.
وی به شهروندان توصیه کرد: اندازه گیری فشار خون در حالت نشسته، با مثانه و شکم خالی و در حالت آرامش و استراحت باشد و برای دقیق بودن از دست راست گرفته شود.
ایزانلو همچنین گفت: در پنج مرکز خدمات جامع سلامت استان خدمات طب سنتی در کنار مراقبت های بهداشتی ارائه می شود و در نظر داریم تا در میان مدت این خدمات را در 22 مرکز دیگر نیز ارائه دهیم.
/2085/ 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.