دراین مطلب آمده است: بازار کهنه قم در تاریخ 16 آذر 1376 جزوه آثار ملی به ثبت رسید. یکی از مشکلات مهم بازار مزبور تردد خودرو و موتورسیکلت درآن است.نکته جالب این است که در ورودی این بازار تابلوی راهنمایی و رانندگی با علامت یک طرفه دیده می شود. این تابلو دلالت براین دارد که خودروها و موتورسیکلت ها می توانند به صورت یک طرفه از داخل بازار عبور کنند.
از طرفی ماده 566 قانون مجازات اسلامی می گوید: ' هر کس نسبت به تغییر نحوه استفاده از ابنیه ، اماکن و محوطه های مذهبی - فرهنگی و تاریخی که در فهرست آثار ملی ثبت شده اند، برخلاف شئونات اثر و بدون مجوز از سوی سازمان میراث فرهنگی کشور اقدام نماید علاوه بر رفع آثار تخلف و جبران خسارت وارده به حبس از سه ماه تا یک سال محکوم می شود.'
این ماده استفاده بر خلاف شئونات اثر ملی را نیز جرم انگاری کرده است. به عبارت روشن تر حتی اگر نحوه استفاده به اثر ملی ضرر و زیانی هم وارد نکند بلکه صرفا بر خلاف شئونات اثر باشد.موضوع جنبه کیفری پیدا می کند با این وصف این پرسش ها پیش می آید:
1- آیا استفاده از بازار به عنوان خیابان یا محل تردد خودرو بر خلاف شئونات اثر نیست؟
2- درصورتی که پاسخ پرسش بالا مثبت باشد ، آیا این نحوه استفاده به جز این که خلاف شئونات اثر است ، بدان آسیب وارد نکرده است؟
3- آیا نصب تابلو با مجوز میراث فرهنگی بوده است؟
4- آیا مرجعی که این بازار را به عنوان خیابان یک طرفه یا محل تردد خودرو و موتور سیکلت تصویب کرده است، عنایتی به ماده مرقوم داشته اند؟
5- آیا نباید تردد خودرو و موتورسیکلت از داخل این اثر به صورت کلی - چه از داخل مدخل اصلی و چه از ورودیهای فرعی و چه خودرو و چه موتورسیکلت ممنوع شود؟
6- آیا نمونه ای دیگر از آثار ملی که خیابان تلقی شده باشد در کشور وجود دارد یا بازار کهنه نمونه منحصر به فرد است؟
6- در نهایت آیا پاسخی برای پرسش ها وجود دارد؟
منبع: روزنامه شاخه سبز
7406/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.