به گزارش ایرنا، بهار امسال برای بسیاری از ایرانیان با وقوع سیل در شماری از استان های کشور چهره ای متفاوت داشت و موجب خسارت های بسیاری شد که جبران بخش های مالی آن احتیاج به اعتبارات کلان و عزمی ملی دارد.
وسعت تخریب سیل در برخی از استان ها به حدی است که اگر برای جبران آن تنها به اعتبارات دولتی اکتفا شود، سال ها زمان می برد تا اندکی از حجم خسارت ها کاسته شود.
در چنین شرایطی ایجاد طرح های حمایت جمعی و بسیج مردمی، مهمترین راهکاری است که می تواند محدودیت های اعتبارات دولتی را جبران کند و موجب سرعت یافتن روند بازسازی ها در مناطق آسیب دیده شود.
در همین رابطه قم با داشتن سابقه ای درخشان در انجام طرح های حمایتی و استفاده از ظرفیت مردم برای خدمت رسانی به نیازمندان و حادثه دیدگان کشور، به عنوان استانی پیشگام در جریان کمک رسانی به سیل زدگان وارد عمل شد و توانست با تشکیل قرارگاه مردمی خدمت رسانی، روند حمایت از آسیب دیدگان سیل اخیر را شتاب بخشد.
پیرامون همین موضوع خبرنگار ایرنا نظر شماری از مسئولان قم در خصوص ستاد مردمی کمک به سیل زدگان، مستقر در این استان را جویا شد.

** مردم قم در کمک به سیل زدگان حماسه آفریدند
استاندار قم در این رابطه با اشاره به پیشگامی شهروندان قمی در ارسال کمک ها و اعزام نیرو به استان های خسارت دیده در سیلاب های اخیر افزود: مردم این استان در کمک به هموطنان سیل زده حماسه آفرینی کردند.
بهرام سرمست ضمن ستایش مردم قم به دلیل کمک به هموطنان خسارت دیده در استان های سیل زده، گفت: شهروندان قمی در کمک به همنوعان خود پیشگام و بخشنده بودند.
استاندار قم همچنین با بیان اهمیت نیاز سنجی در رابطه با مشکلات سیل زدگان در مناطق مختلف کشور، بر ضرورت نظام مندی انتقال کمک های مردمی از این استان به مناطق سیل زده تاکید کرد.
سرمست، حس همدردی و انسان دوستانه مردم را سرمایه ای بزرگ دانست و گفت: قدردانی از این سرمایه مردمی کاری دشوار است و مسئولیت مدیران را در برابر این احساس خالصانه مردمی، دشوار می کند.
وی مدیریت صحیح کمک های مردمی به سیل زدگان را مورد تاکید قرار داد و افزود: باید با اولویت سازی و حرکت نظام مند و نیز شناسایی نیازهای مناطق سیل زده، برای هدایت صحیح و به دور از موازی کاری در ارسال کمک ها اقدام شود.
وی خاطرنشان کرد: همچنین در این رابطه مدیران استان با همدلی و کار گروهی مشترک در انجام وظایف خود از هیچ تلاشی فروگذار نمی کنند.

** مردم قم پیشتاز خدمت رسانی به سیل زدگان
فرماندار قم نیز گفت: مردم نیکوکار این استان که همواره در زمینه کارهای خیر و کمک رسانی به حادثه دیدگان در سراسر کشور نمونه اند، این بار نیز در خدمت رسانی به سیل زدگان استان لرستان پیشتاز بوده و با کمک های خود به سرعت درد و رنج آسیب دیدگان را کاهش می دهند.
مرتضی حیدری بیان کرد: از همان روزهای نخست وقوع حادثه در قم هماهنگی لازم میان دستگاه های مختلف با محوریت آیت الله سعیدی، تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) و پشتیبانی های استاندار قم در موضوع حمایت از سیل زدگان استان لرستان ایجاد شد و نیازمند حضور پرشور مردم در این عرصه برای شتاب بخشیدن به روند کمک رسانی ها هستیم.
وی گفت: در جریان سیل شدیدی که در اکثر نقاط کشور رخ داد، قم به عنوان معین لرستان انتخاب شد و از همان لحظات اولیه وقوع سیل در این استان برغم آنکه خود قم نیز درگیر موضوع سیلاب بود ولی ضمن مدیریت آن در استان، با تشکیل ستاد مردمی کمک به سیل زدگان لرستان به یاری حادثه دیدگان این استان شتافت.
وی بیان کرد: در همین رابطه جلسه های هم اندیشی درقم تشکیل و برنامه ریزی منسجمی برای کمک به سیل زدگان استان لرستان تدوین شد.
وی ادامه داد: همچنین قرارگاه سپاه امام علی ابن ابی طالب(ع) قم در استان لرستان مستقر شد و مهرداد غضنفری معاون امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری که دارای آشنایی لازم با مناطق سیل زده است، با دستور استاندار، برای مدیریت کمک های استان به لرستان، به مناطق سیل زده رفت و محسن بهشتی معاون عمرانی استانداری و محسن اوروجی مدیرکل مدیریت بحران قم نیز با سازماندهی امکانات فنی و مهندسی به یاری ستاد حمایت از سیل زدگان استان لرستان شتافتند.

** 2 میلیارد تومان توسط ستاد مردمی قم به سیل زدگان کمک شد
رئیس ستاد مردمی کمک رسانی به مناطق سیل زده استان لرستان نیز گفت: این ستاد تا پایان فروردین ماه بیش از 2 میلیارد تومان کمک های نقدی و غیر نقدی مردم قم را به مناطق سیل زده ارسال کرده است.
محمود پارچه باف افزود: ستاد مردمی کمک رسانی به مناطق سیل زده استان لرستان در قم در همان روزهای بروز حادثه با محوریت تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) و حضور نهادها و دستگاه های مختلف استان تشکیل شد و خدمت رسانی به آسیب دیدگان در منطقه چگنی استان لرستان را به عنوان اولویت اصلی برعهده گرفت.
وی با اشاره به این که عمق خسارت ها در مناطق حادثه دیده بسیار بالاست، بیان کرد: قرار است با حمایت های مردمی و پشتیبانی نهادهای استان، یک هزار و 200 واحد مسکونی از طرف ستاد مردمی قم در منطقه چگنی احداث شود.
وی ادامه داد: این ستاد تاکنون نقش موثری در انتقال و توزیع مناسب کمک های مردمی به مناطق سیل زده داشته است و تلاش می شود خدمت رسانی ها و پخش اجناس به نحوی انجام شود که همه آسیب دیدگان در مناطق یاد شده بتوانند از آن استفاده کنند.
پارچه باف گفت: روند جذب کمک به مردم در مناطق سیل زده استان لرستان از طرف مردم و نهادهای استان قم با استقبال گسترده ای مواجه شده است و تا کنون محموله های فراوانی از آب آشامیدنی، محصولات بهداشتی، بسته های مواد غذایی شامل برنج، روغن، حبوبات و سایر اقلام خوراکی و دیگر کالاها حسب نیاز مردم، به مناطق سیل زده ارسال شده است.

** پلدختر نقطه کانونی کمک های مردم قم
مدیر قرارگاه کمک‌ های مردمی قم در شهر پلدختر، با اشاره به اعتماد مردم به این قرار گاه گفت: در این مدت کمک رسانی های قرارگاه کمک‌ های مردمی قم در شهر پلدختر به چهار صورت پیاده، قایق، بالگرد و پل معلق صورت گرفت و امداد و خدمات رسانی به مردم منطقه همچنان توسط این قرارگاه ادامه دارد.
محمد خامه یار بیان کرد: علاوه بر مردم قم که قرارگاه مورد اعتماد آنها بود؛ نهادهایی مانند آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) به همراه خادمان این آستان بسته های غذایی و بهداشتی مختلفی را در منطقه توزیع کردند.
وی به فعالیت ها و همکاری های نهادهای دیگری مانند سپاه، بسیج، ارتش، نیروی انتظامی، استانداری، کمیته امداد امام خمینی، آموزش و پرورش، بانک ها، مدیریت بحران، راهداری، انجمن صنفی مجتمع های گردشگری و بین راهی، راه آهن، یاوران نماز و آتش نشانی قم در پلدختر اشاره و اظهار کرد: آتش نشانی یک هزار و 250 عملیات امدادی، لجن کشی و آب کشی در این شهر انجام داد.
وی با بیان این که قرارگاه مذکور مرکزی برای نیروهای داوطلب در منطقه پلدختر است، افزود: مردم استان هایی همچون اصفهان، همدان، یزد، سمنان، مرکزی، سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و تهران نیز کمک هایی به این قرارگاه ارسال کردند و نیروهای جهادی ما از قشرهای مختلف از جمله ائمه جمعه بودند.
خامه یار با بیان این که یک ایران کوچک در منطقه پلدختر برای کمک رسانی به مردم سیل زده این منطقه شکل گرفته بود، گفت: کمک ها به صورت های گوناگونی مثل توزیع اقلام خوراکی و بهداشتی بود که با حفظ شان و کرامت مردم به صورت خانه به خانه توزیع شد.
وی به انجام مسائل فرهنگی و حضور طلاب در منطقه اشاره کرد و افزود: اقامه نماز جماعت، برگزاری جُنگ شادی، جشن نیمه شعبان و اهدای اسباب بازی به کودکان از جمله فعالیت های دیگر این قرارگاه در منطقه با مشارکت سایر نهادها بود.
وی با اشاره به پاکسازی یک هزار باب منزل از گل و لای توسط نیروهای جهادی از نهادهای مختلف ادامه داد: در بخش درمانی نیز 18 پزشک متخصص و فوق متخصص در منطقه حضور یافتند و 23 روستا را زیر پوشش قرار دادند.
وی با بیان این که به مدت 17 روز 85 هزار پُرس غذای گرم بین مردم توزیع شد، اضافه کرد: توزیع پنج تریلی آب معدنی و اهدای 100 کارت هدیه سه میلیون ریالی توسط خیران به افراد آسیب پذیر زیر پوشش کمیته امداد و بهزیستی از دیگر کارهای انجام شده است.
خامه یار اظهار کرد: 31 منزل فرهنگیان پلدختر که نیازمند تعمیر و بازسازی است، توسط آموزش و پرورش استان قم مورد مرمت و بازسازی قرار خواهد گرفت.
وی با تقدیر و سپاسگزاری از همکاری تمامی ارگان ها اظهار کرد: روزانه 200 نیروی جهادی با همکاری ارگان های گوناگون، در مناطق سیل زده به یاری این قرارگاه آمدند و خدمات رسانی کردند.
خامه یار خاطرنشان کرد: نیروهای راهداری قم در این مدت در کنار راهداری استان های دیگر مشغول فعالیت و ترمیم راه های شهرستان پلدختر هستند.

** حجم کمک های مردم قم به سیل زدگان چشمگیر است
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) قم نیز با اشاره به این که حجم کمک های مردم این استان به سیل زدگان بسیار چشمگیر است، گفت: مردم قم تنها در مدت 2 هفته از چهارم تا 18 فروردین ماه سال جاری، 14 میلیارد و 800 میلیون ریال به صورت نقدی و غیرنقدی به مردم سیل زده استان های گلستان و لرستان توسط این نهاد کمک کردند و این روند همچنان ادامه دارد.
اکبر میرشکار افزود: این نهاد از چهارم فروردین ماه برنامه جمع آوری و ارسال کمک های نقدی و غیرنقدی مردم قم را به شهرهای سیل زده آغاز کرد و نخستین محموله کمک ها شامل لوازم خانگی از جمله 19 دستگاه یخچال، 50 تخته فرش ماشینی و 200 تخته پتو به استان گلستان ارسال شد.
وی با بیان این که پس از وقوع حادثه سیل در لرستان از 10 فروردین ماه کار جمع آوری کمک ها آغاز شد، ادامه داد: محموله نخست کمک مردم قم به پلدختر روز 12 فروردین ماه شامل 5.5 تُن برنج، روغن و مواد مورد نیاز برای پخت 30 هزار پرس غذای گرم به ارزش یک میلیارد و 260 میلیون ریال فرستاده شد.
میرشکار ادامه داد: در این مرحله از ارسال کمک ها تعدادی پتو نیز خریداری شد و دراختیار مردم سیلزده قرار گرفت.
به گفته وی، دومین محموله کمک ها شامل 11 هزار جفت کفش، یک هزار و 200 دست لباس، پتو، 400 متر فرش ماشینی، سه هزار و 550 متر موکب و مواد غذایی از جمله حبوبات، ماکارانی و آب معدنی نیز 18 فروردین ماه با هماهنگی ستاد مردمی سیل زدگان قم به شهر چگنی استان لرستان ارسال شد.
وی با اشاره به این که کمک های مردمی به سیل زدگان در کوتاه ترین زمان ممکن به منطقه ارسال می شود، خاطرنشان کرد: از چهارم تا 18 فروردین ماه کمک های غیرنقدی مردم قم به ارزش هفت میلیارد و 540 میلیون ریال در سه مرحله به مناطق سیل زده گلستان و لرستان ارسال شد.
مدیرکل کمیته امداد قم گفت: همچنین مردم قم در این مدت 6 میلیارد ریال به صورت غیرنقدی کمک نموده اند که برای ساخت مسکن مردم سیل زده اختصاص خواهد یافت.
وی با تاکید بر این که در حال حاضر کمک های نقدی برای تعمیر و ساخت مسکن سیل زده ها در اولویت است، از مردم قم تقاضا نمود: کمک های نقدی را به شماره کارت 6037991199520952 بانک ملی با شناسه 989822 و یا با شماره گیری #99*025*8877* پرداخت نمایند.
به گفته میرشکار، دفاتر کمیته امداد در پنج نقطه، مراکز نیکوکاری در 24 مسجد و پایگاه های جمع آوری کمک های مردمی در نقاط مختلف شهر قم در طول روز آماده دریافت کمک های مردمی است.
وی همچنین گفت: با توجه به تشکیل ستاد مردمی کمک به سیل زدگان قم، کمیته امداد نیز برای ارسال محموله ها و کمک های مردمی هماهنگی های لازم را با این ستاد انجام می دهد.

** ارسال مستمر محموله کمک های مردمی قم به مناطق سیل زده
همچنین مدیرعامل جمعیت هلال احمر قم گفت: محموله کمک های مردمی این استان به صورت مستمر توسط هلال احمر به مناطق سیل زده کشور ارسال می شود.
محمد گل فشان با بیان اینکه هدایای جمع آوری شده توسط خیرین داوطلب جمعیت هلال احمر استان پس از تفکیک و بسته بندی به مناطق سیل زده ارسال می شود، افزود: این محموله ها شامل اقلامی همچون آب معدنی، پوشاک، پتو، مواد شوینده و بسته های بهداشتی و مواد غذایی و کنسرو است.
وی با اشاره به درخشش مردم قم در اعتماد به جمعیت هلال احمر، بیان کرد: سهم مشارکت مردم استان در جمع آوری کمک های نقدی و غیرنقدی توسط این نهاد تا 25 فروردین ماه سال جاری بیش از 15 میلیارد ریال بوده است.
گل فشان با اشاره به ادامه جمع آوری کمک های مردمی، گفت: عموم مردم می توانند کمک های نوع دوستانه خود را از قبیل موادغذایی که زمان مصرف بیش از 6 ماه دارد، پوشاک نو و اقلام بهداشتی در راستای کمک به هموطنان سیل زده به جمعیت هلال احمر واقع در خیابان ساحلی و یا خانه های هلال مستقر در مساجد استان تحویل دهند.
وی گفت: مردم نوع دوست استان می توانند کمک های نقدی خود را به شماره حساب 99999 نزد تمام بانک ها واریز کنند، همچنین شماره کارت 6104337999999996 بانک ملت به نام هلال احمر و 5894631850259730 بانک رفاه و شماره گیری کد دستوری #112 *780 * از دیگر راه های واریز کمک های نقدی به هموطنان سیل زده است.
سیل در نخستین روزهای سال جاری منجربه خسارت های جانی و مالی در برخی از استان های کشور شد.
گزارش: سید محمد ابراهیم جنابان
7405/ 6133/ 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.