به گزارش ایرنا، علی محمد زنگانه روز‌ سه شنبه در کارگاه ملی 2 روزه نظارت بر اجرای آیین نامه مراقبت های بعد از خروج معتادان در قم، افزود: این طرح بر اساس امضای سندی با ستاد مبارزه با مواد مخدر و سازمان بهزیستی کشور در حال اجرا می باشد.
وی خاطرنشان کرد: عملیات غربالگری در این استان ها در بستر مدل ملی انجام می شود و راهنمای غربالگری، جمع آوری و ساماندهی، بهبودی و حمایت های اجتماعی پس از خروج معتاد از کمپ در اختیار استان ها قرار گرفته است.
وی بیان کرد: در مراکز ترک اعتیاد، پس از بهبودی معتاد اقدامات لازم برای پاک سازی ذهن و روان کاوی معتاد که به سلامت معنوی و زندگی سالم وی کمک می نماید، انجام می شود، ولی به حمایت های خانواده و اجتماعی از معتاد بی توجهی شده است و فرد معتاد به دلیل سابقه اعتیاد، موفق به پیدا کردن شغل نمی شود.
زنگانه با تاکید بر این که با توجه به این که فقط بهبودی معتاد مدنظر نیست، بلکه باید معیشت وی نیز فراهم شود، افزود: برای حل این مساله امسال مجامع خیران با هدف حمایت های اجتماعی از معتادان در همه استان ها تشکیل خواهد شد.
وی اضافه کرد: این مجامع با نهادهای خصوصی از جمله اتاق تعاون، بازرگانی، اصناف، صنایع و معادن وارد تعامل می شوند تا برای اشتغال معتادان بهبود یافته ماده 16 (ترک اعتیاد اجباری معتادان)، اقدام شود.
وی با تاکید بر این که خلاءها در حوزه کنترل و کاهش اعتیاد به معنای واقعی شناسایی شود، بیان کرد: قوانین موجود از جمله ماده 16 اصلاحیه قانون مبارزه با مواد مخدر، به درستی اجرا نمی شود و از سوی دیگر سامانه جامع ملی در کشور وجود ندارد تا احراز هویت و سوابق معتادان به ویژه معتادانی که در کمپ های ترک اعتیاد در حال درمان هستند، جمع آوری شود.
زنگانه در عین حال اضافه کرد: در برخی استان ها سامانه اطلاعات معتادان طراحی شده، ولی چون شبکه ای نیست همه استان ها به اطلاعات یکدیگر دسترسی ندارند؛ البته در تلاش هستیم سامانه ملی تشخیص و احراز هویت معتادان را طراحی نماییم و این مشکلات مرتفع شود.
وی بااشاره به اینکه در حال حاضر درمان، بهبودی و ساماندهی معتادان متجاهر در اولویت است، تاکید کرد: باید پس از دستگیری معتادان متجاهر، غربالگری دقیق صورت گیرد تا بیماران روانی مزمن و افراد غیر معتاد از معتادان متجاهر جدا شوند، ولی این اقدام در فرآیند علمی مبتنی بر راهبردی مشخص صورت نمی گیرد.
وی با بیان این که در حال حاضر فقط 10 درصد غربالگری که پس از دستگیری صورت می گیرد، علمی است، خاطرنشان کرد: عمده اقدامات کمپ ها بر کاهش وابستگی جسمی است، در حالی که تاثیر مواد صنعتی بر روی روان انسان ها، بسیار بیشتر از جسم آن هاست.
به گفته زنگانه ، بر اساس بررسی های صورت گرفته میزان عود بیماری در معتادانی که در دوره مهاجر شرکت می کنند، به میزان معنی داری بسیار کمتر از افرادی است که در این دوره ها حضور ندارند.
وی با بیان این که برآورد می شود 70 هزار معتاد ماده 16 در کشور داشته باشیم، گفت: در 2 سال گذشته اعتبار ویژه ای برای استان ها در نظر گرفته شده و منابع خوبی تخصیص پیدا کرده است.
وی در ادامه با اشاره به این که آسیب های اجتماعی تنوع و تکثر زیادی دارد، گفت: کنترل و کاهش طلاق، اعتیاد، مفاسد اخلاقی، حاشیه نشینی و آسیب های ناشی از آن چهار اولویتی است که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب قرار گرفته است.
به گفته زنگانه، برای کاهش آسیب های اجتماعی باید برنامه ریزی، ظرفیت سازی، برگزاری کارگاه، اهتمام به اجرای طرح های ملی و اقدمات ائتلافی در دستور کار باشد.
وی با تاکید بر این که کاهش آسیب های اجتماعی نیازمند کار جمعی است، افزود: قوه قضاییه به تنهایی نمی تواند برای کاهش آسیب ها به ویژه مواد مخدر موفق عمل نماید و همانطور که مبانی دینی و علمی تاکید دارد، در این کار باید شبکه ای و مبتنی بر هم افزایی و ائتلافی عمل نماییم.
وی همچنین با بیان این که شاخص های اجتماعی تهران از بدترین جای کشور، بدتر است، بیان کرد: این استان در برنامه های پیشگیرانه از جمله اعتیاد ضعیف عمل می کند و آسیب های اجتماعی بالاتری نسبت به سایر استان ها دارد.
زنگانه با انتقاد از استفاده های ابزاری از قوه قضاییه، گفت: به عنوان مثال برای برگزاری اجلاسی از نیروی انتظامی و قوه قضاییه برای پاک سازی محیط شهری منطقه مورد نظر استفاده ابزاری می کنند، در حالی که وظیفه قانونی ما پاسخ به نیازهای مقطعی نیست، بلکه خواستار اجرایی شدن قانون هستیم نه صرفا طرح های ضربتی و مقطعی.

* معاون فرهنگی دادگستری قم نیز در این جلسه با بیان که عقل یکی از بهترین راهنماهای درونی انسان است، گفت: مواد مخدر و مشروبات الکلی راهنمای درونی انسان را از کار می اندازد و انسان در مسیر شیطان قرار می گیرد که به همین دلیل قرآن و ائمه(ع) انسان را از امور زایل کننده عقل پرهیز و تحذیر نموده است.
حجت الاسلام والمسلمین مجید یزدی با تاکید بر این که اسلام نسبت به چیزی که عقل را تضعیف می سازد، حساس است، خاطرنشان کرد: مشروبات الکلی و مواد مخدر علاوه بر این که عقل را از کار می اندازد، باعث کارهای خطرناکی از سوی انسان می شود.
وی با بیان این که مواد مخدر صنعتی توسط متفکران بی دین ساخته شده است، خاطرنشان کرد: این مواد در راستای دسترسی آسان متقاضیان، کم کردن واسطه ها و حذف انتقال مواد مخدر از کشوری به کشور دیگر، تولید شده است.
وی ادامه داد: متفکران بی دین موادی ساخته اند که امکان پاکی و برگشت انسان به زندگی سالم سخت تر و نابودی انسان راحت تر شده است.
یزدی افزود: مبارزه با مواد مخدر کار فردی نیست و بر اساس آیین نامه مبارزه با مواد مخدر، 10 سازمان موظف است برای تطهیر معتاد و برگشت وی به چرخه اجتماعی تلاش نماید.
به گفته وی، تلاش صرف برای پاکی جسم معتاد به تنهایی کافی نیست، بلکه طهارت روح و یاد دادن مسیر درست زندگی از الزامات مراقبت های معتادان است.
در کارگاه ملی 2 روزه نظارت بر اجرای آیین نامه مراقبت های بعد از خروج معتادان ، معاونان قضایی دادستان های 31 استان و مسئولان مراکز ترک و بازپروری ماده 16 قانون مبارزه با مواد مخدر حضور دارند.
/2085/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.