معاون استاندار قم با بیان اینکه پذیرش سرمایه‌گذاران به عنوان اولویت نخست استان در سال‌جاری در دستور کار است، گفت: در صورتی که بستر لازم برای ورود سرمایه‌گذاران از نظر تامین برق زیرساخت‌ها فراهم نشود، انگیزه‌ای برای ورود سرمایه‌گذاران به استان ایجاد نمی‌شود.

به گزارش ایلنا از قم، مهرداد غضنفری روز سه شنبه در جلسه بررسی مشکل برق شهرک های صنعتی قم در سالن امام جواد(ع) استانداری، افزود: پذیرش سرمایه گذاران به عنوان اولویت نخست استان در سال جاری در دستور کار است و پیش نیاز این موضوع تامین زیرساخت های لازم از جمله برق در شهرک های صنعتی است.

وی با اشاره به وجود واحدهای راکد و نیمه فعال در قم گفت: اولویت ورود سرمایه گذاران به این استان راه اندازی و احیای این واحدهای صنعتی راکد است که این موضوع مستلزم تامین برق و زیرساخت های مورد نیاز می باشد.

وی گفت: بیش از ۲ برابر ظرفیت برق شهرک شکوهیه، اشتراک برق به مشترکان واگذار شده که در صورت فعال شدن واحدهای صنعتی راکد، با کمبود شدید برق در این شهرک صنعتی مواجه خواهیم شد و باید در این رابطه تصمیم گیری شود.

وی با بیان اینکه مشکل هزینه بالای برق هتل ها در قم با تبدیل تعرفه های آنها به صنعتی برطرف شده است ادامه داد: تعرفه برق سایر تاسیسات گردشگری نیز باید اصلاح شود تا بخشی از این هزینه های تحمیلی کاهش یابد.

قم دارای هفت شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، چاپ و نشر، سلفچگان، محمود آباد،ثامن الائمه (ع) - قنوات - و فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و چهار ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود است. شهرک صنعتی شکوهیه به عنوان بزرگترین شهرک صنعتی قم با بیش از یک هزار هکتار مساحت در کیلومتر۱۲ جاده قدیم قم - تهران واقع شده و ۷۲ درصد سرمایه گذاری صنعتی استان با اعتباری بیش از ۲۳ هزار و ۴۷۶ میلیارد ریال در این شهرک است. 

** معاون امور عمرانی استانداری قم نیز با بیان اینکه ۱۱ هکتار زمین برای احداث ۲ پست ۶۳ و ۲۳۰ کیلووات در منطقه پردیسان تخصیص داده شده که تا کنون روند احداث آنها آغاز نشده است گفت: ۲ پست ۶۳ مگاوات و همچنین افزودن ترانس دوم به پست ۲۳۰ ترکیبی از جمله ضرورت هایی است که باید روند عملیاتی آنها برنامه ریزی شود.

محسن بهشتی با اشاره به روند احداث بیمارستان یک هزار تخت خوابی در منطقه پردیسان گفت: بهره برداری از این بیمارستان بزرگ، نیازمند تامین برق لازم برای این طرح مهم بهداشتی و درمانی است که باید پیگیری لازم در این زمینه انجام شود.

پردیسان در منطقه هشتم شهرداری و در جنوب غربی شهر قم واقع شده است، این منطقه در سال ۱۳۷۷ توسط وزارت مسکن و شهرسازی وقت تاسیس و در سال ۱۳۹۰ به یکی از مناطق شهرداری قم تبدیل شد.

وی با بیان اینکه در تابستان سال گذشته در پیک مصرف، قطعی برق در قم زیاد بود افزود: قطعی های قم در تابستان سال گذشته بسیار بیشتر از تهران بود که باید در این زمینه با افزایش پست های موجود در استان، این مشکل برطرف شود.

** محمود سیجانی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم نیز رفع کمبود برق برای حفظ و نگهداشت واحدهای صنعتی در استان را ضروری دانست و گفت: با توجه به اینکه برق به عنوان یکی از زیرساخت های مهم تولید است، تامین آن در شهرک های صنعتی به عنوان یک ضرورت باید همواره مورد توجه باشد.

** همچنین مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی قم در این جلسه با بیان اینکه ۲ شهرک صنعتی شکوهیه و الغدیر استان مشکل تامین برق دارد، اعتبار لازم برای رفع مشکل این ۲ شهرک صنعتی را رقمی بالغ بر ۶ هزار و ۲۹۰ میلیارد ریال برآورد کرد و افزود: این رقم معادل ۲۰ سال اعتبار شرکت برق استان است که امکان تامین این هزینه برای شرکت برق وجود ندارد و باید اعتباراتی ویژه برای آن تامین شود.

اسراییل شعاعی ادامه داد: احداث پست ۲۳۰ به ۶۳ کیلووات در شهرک شکوهیه و ایجاد پست ۴۰۰ به ۶۳ کیلووات در شهرک الغدیر از جمله زیرساخت هایی است که می تواند بخش مهمی از مشکل برق این شهرک ها را برطرف کند.

** مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان نیز گفت: هزینه خرید اشتراک برق در شهرک های صنعتی قم بسیار بالاست که موجب اعتراض سرمایه گذاران شهرک های صنعتی شده است.

سید مهدی طباطبایی با اشاره به ضرورت هماهنگی با برق تهران برای کاهش هزینه اشتراک برق واحدهای صنعتی در قم افزود: با توجه به اینکه برق این استان توسط شرکت برق تهران تامین می شود، باید پیگیری لازم برای کاهش هزینه خرید اشتراک از طریق تهران توسط مدیریت استان انجام شود.

وی ادامه داد: ۲ پست ۳۰ مگاواتی شهرک صنعتی نیزار تا پایان تابستان امسال وارد مدار می شود که راه اندازی این پست ها بخش مهمی از کمبود برق این شهرک صنعتی را برطرف می کند و موجب پایداری شبکه برق در آن می شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.