علی احمد میاندشتی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: از ابتدای سال زراعی(اول مهرماه 97) تاکنون، 210 میلی متر بارندگی ثبت شده، در حالی که میزان بارش در مدت مشابه سال گذشته 58.9 میلی متر بوده است.
وی اضافه کرد: در سال زراعی جاری، ایستگاه های وسف با 476 میلی متر، کهندان 478.8، مهرزمین 391.5، کرمجگان 378.9، فردو 352.1 و سنجگان 457.7 میلی متر بیشترین بارش ها را به خود اختصاص داده است.
به گفته وی، در ایستگاه های قلعه سنگی 189.6، کوه سفید 139.6، کوشک نصرت 152.3 و فرج آباد 174.6 کمترین میزان بارش ثبت شده است.

* کارشناسان پیش بین اداره کل هواشناسی قم نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با بیان این که پیش بینی های هواشناسی حداکثر برای یک هفته آینده صورت می گیرد، افزود: پیش بینی های بلند مدت نشان می دهد میانگین دما و بارش در دوره سه ماهه فروردین، اردیبهشت و خرداد امسال نرمال است.
محمدرضا قاضی افزود: با توجه به این که در سال های خشکسالی و کم آبی، بارندگی در اردیبهشت ماه قم به نسبت خوب بوده و از سوی دیگر در سال زراعی جاری نیز با بارش های خوبی مواجه بودیم، انتظار داریم اردیبهشت پر بارشی در پیش رو داشته باشیم.
وی بیان کرد: اگر میزان بارش ها از 140 میلی متر فراتر رود، نشان می دهد که در ترسالی قرار داریم که از اول مهرماه تاکنون 220 میلی متر در قم باران باریده است.
وی با بیان این که به طور میانگین انتظار این است در طول یک سال زراعی 140 تا 150 میلی متر بارش ثبت شود، افزود: میزان بارندگی سال زراعی جاری قم در بلندمدت(32 سال گذشته) بی سابقه بوده و پربارش ترین سالی است که در سال های آماری ثبت شده پشت سر گذاشته ایم.
قاضی خاطرنشان کرد: هیچ مدل اقلیمی نمی تواند ترسالی بودن سال زراعی را پیش بینی کند و مدل های اقلیمی نیز تاکنون هر چیزی را که حتی برای سال زراعی جاری پیش بینی کرده اند، اشتباه بوده است.
وی بیان کرد: آنچه مسلم است این است که به سمت گرمتر شدن کره زمین پیش می رویم که تبعاتی از جمله سیل ها و یا خشکسالی های پیاپی دربرخواهد داشت.
وی با اشاره به تاثیر بارندگی در تغییر اقلیم، افزود: نمی توانیم بگوییم بارندگی ها روی اقلیم بی تاثیر است، از سوی دیگر نیز نمی توانیم انتظار داشته باشیم دمای قم در تابستان امسال از 45 به 38 درجه کاهش یابد.
کارشناس اداره کل هواشناسی قم ادامه داد: روند تغییرات اقلیمی به آرامی روی می دهد و چندین سال به طول می انجامد.
/2085/ 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.