به گزارش ایرنا، در این مراسم رئیس انجمن سینمای جوان استان قم با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان انقلاب اسلامی و هشت سال دوران دفاع مقدس گفت: امروز امنیت و آسایش خود را مدیون شهدا هستیم، از این رو در این آیین از خانواده شهید محمدحسین کمیلی از شهیدان هنرمند و فیلمساز قم که در عملیات مرصاد به شهادت رسید، تجلیل و تقدیر می شود.
رضا ابوذر به پیشینه طرح و ایده این مراسم پرداخت و افزود: هنگامی که در سال گذشته، طرح تجلیل از 40 فیلم و فیلمساز فعال در زمینه های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در قم مطرح شد، گمان نمی کردیم که این تعداد فیلم و فیلمساز در این عرصه داشته باشیم.
وی گفت: پس از شروع کار، در فهرستی که تهیه شد؛ از فیلم بلند نزدیک به 2 ساعت از پیشکسوتان فیلمساز تا فیلم های 100 ثانیه ای از فیلمسازان جوان استان وجود داشت و به خاطر این که تعداد فیلمسازان فعال در این عرصه زیاد است، ان شاءالله سال آینده از 40 فیلمساز دیگر تقدیر خواهیم کرد.
ابوذر گفت: در فهرست تهیه شده، 93 فیلم از فیلمسازان پیشکسوت و جوان استان در زمینه های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس جمع آوری شده که بیشترین آثار در زمینه فیلم مستند است.
وی با اشاره به ساخت فیلم های فاخر و متنوعی که طی چهار دهه اخیر در قم ساخته شده است، گفت: این امر نشانگر ظرفیت و توانمندی فیلمسازان قمی است که امیدواریم با حمایت های مسئولان همچنان بتوانند در عرصه های گوناگون تولیدات خود را عرضه کنند و بدرخشند.
این پیشکسوت فیلمساز قم همچنین، بیستم فروردین ماه سالگرد شهادت سید شهیدان اهل قلم، شهید سید مرتضی آوینی که به عنوان روز هنر انقلاب اسلامی نامگذاری شده است را، گرامی داشت و از کسانی که در برگزاری این مراسم مشارکت داشتند، سپاسگزاری کرد.

** زمینه ارائه آثار فیلم های کوتاه در کشور وجود ندارد
علی بیطرفان از پیشکسوتان فیلمساز استان قم نیز با تقدیر از برگزارکنندگان این مراسم به عنوان یک طرح خلاقانه و نوآورانه گفت: جمع آوری این تعداد فیلم کاری بسیار سخت است، اما انجام این حرکت کاری بسیار دلگرم کننده و امیدبخش است.
وی خاطرنشان کرد: فیلم کوتاه همیشه در عرضه به مخاطب مظلوم واقع شده است که جمع آوری این آثار و عرضه آن در قالب یک بسته به مخاطب می تواند مایه امیدواری باشد.
وی ابراز امیدواری کرد که ان شاءالله در آینده نیز از فیلم های کوتاه تولید شده حمایت صورت بگیرد تا مخاطبان بتواند آنان را ببیند.
بیطرفان با بیان این که از گذشته تمرکز فیلمسازی در تهران بوده است، گفت: پس از انقلاب اسلامی صدا و سیما با تاسیس مرکزهای استانی کار پسندیده ای انجام داد، اما این امر در تولیدات سینمایی روی نداد.
وی با اشاره به تاسیس مراکز آموزشی مختلف در عرصه فیلمسازی مانند انجمن سینمای جوان در سراسر کشور گفت: امروز تعداد بسیاری از عوامل فیلم های سینمایی کشور و فعالان این عرصه در تهران، کسانی هستند که کار خود را از انجمن های سینمای جوان در شهرستان ها شروع کرده اند.
وی با بیان این که متاسفانه زمینه ارائه آثار فیلم های کوتاه در کشور وجود ندارد، تصریح کرد: فیلم کوتاه و بلند هر کدام شانیت خود را دارند و برخی از فیلم های بلند از لحاظ موضوعی و محتوایی از سینمای فیلم کوتاه بهره می برند.
رئیس پیشین انجمن سینمای جوان قم خاطرنشان کرد: امیدوار هستیم با حمایت مسئولان و فعالان سینمای فیلم کوتاه این حرکت ادامه یابد و زمینه دیده شدن آثار فیلم های کوتاه در آینده بیشتر فراهم شود.
بیطرفان در بخش دیگر سخنان خود با گرامیداشت یاد شهیدان گفت: امنیت امروز ما به برکت خون شهدا، از جمله شهدای هنرمند مانند شهیدان احمد مقدم، سید حسن حسینی، محمدحسین کمیلی و محمودی است.

** می توانیم افق های نوینی در سینمای انقلاب و دفاع مقدس بگشاییم
احمدرضا داوری یکی دیگر از پیشکسوتان فیلمسازی استان قم نیز در این مراسم، با بیان این که حوزه هنری در برگزاری چنین آیین هایی پیشقدم بوده است، گفت: مبنای اعتقادی سینمای انقلاب و دفاع مقدس به مفاهیمی همچون ظلم ستیزی و عدالت خواهی، مهم تر از تعلق آن به یک ژانر سینمایی خاص است.
وی با بیان اینکه در زمینه سینمای انقلاب و دفاع مقدس بخش هایی مغفول مانده اند، افزود: لازم و نیاز است تا هنرمندان و سینماگران به این بخش ها نیز بپردازند.
وی تاکید کرد: با افزودن دانش؛ این مقوله سینما را می توانیم به سمتی ببریم که روی پای خود بایستد و افق های نوینی را پیش روی این سینما باز کنیم که حتی ارتباط کافی با مخاطبان خارجی برقرار کند و شاهد تولید آثار فاخری دراین زمینه باشیم تا بتوانند پیام انقلاب و دفاع مقدس را در سطح جهانی نیز مطرح کنند.

** با زبان فیلم می توانیم پیام انقلاب را به جهان برسانیم
همچنین سید محمدصادق جعفری از فیلمسازان پیشکسوت قم تصریح کرد: برای فیلمسازی در موضوع های متعدد باید ابتدا یاد بگیریم، فیلم هایی بسازیم که بتواند بر روی مخاطبان تاثیرگذار باشند و از درگیر شدن در تکرار و کلیشه خودداری کنیم.
وی گفت: باید یاد بگیریم که فیلمی که می سازیم در تمام دنیا و به هر زبانی قابل فهم باشد و این نیازمند این است که زبان بین الملل را یاد بگیریم تا بتوانیم پیام این انقلاب را در جهان گسترش دهیم و لازم است در این زمینه همدیگر را کمک کنیم.
وی با بیان اینکه قم دارای فیلمسازان توانمندی است که توانسته اند در عرصه های کشوری و بین المللی بدرخشند، تاکید کرد: با افزایش دانش سینمایی خود، استفاده از تجربه های پیشکسوتان، آموزش و مطالعه می توانیم این موفقیت ها را استمرار ببخشیم.

** تجلیل از 40 فیلمساز برتر در زمینه انقلاب و دفاع مقدس
در این آیین با حضور جمعی از مسئولان از 40 فیلمساز برتر استان قم در عرصه های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به نام های؛ علی بیطرفان، احمدرضا داوری، سید محمدعلی سید ابراهیمی، حسن عنایتی، رضا ابوذر، سید جواد حسینی قمی، سید امیر طباطبایی، علی جهانی، سیف اله یزدانی، سید مصطفی سیادت، رضا رحیمی تنها، سید محمدصادق جعفری، سید محمدحسین هاشمی، مجید ایرانی، مهدی حقی، محمدحسین قاسمی، یاسر محدثی، سید مجتبی طباطبایی، محمدحسن خوشرفتار، سعید گایینی، مهدی عبدی، سلمان ابوطالبی، داوود رجبی، علی فرقانی، اسماعیل میرزایی، سید حمید طاهری، داوود جلیلی، جواد مجیدلو، علی صالحی، محمود احمدی، حسین احمدی، علی کیوان، محمدحسین رضایی، محمد فاضل، کاظم شمس الهی، سید مسعود امامی، سید محمد هاشمی، بلال الفت، سید محمود شریفی اصل و مهدی خادمه الفضه تجلیل شد.
7406/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.