به گزارش ایرنا، شهر مقدس قم که در اعیاد شعبانیه حال و هوای ویژه ای به خود گرفته، در شب ولادت امام سجاد(ع) نیز مراسم جشن و سرور در حرم مطهر کریمه اهل بیت(ع)، مسجد مقدس جمکران، مساجد و تکایا و دیگر اماکن متبرک با حضور عاشقان و ارادتمندان خاندان نبوت برگزار شد.
خیابان‌های منتهی به حرم مطهر حضرت معصومه(س) چراغانی شده و زائران زیادی از استان‌های مجاور از صبح امروز برای عرض تبریک این روز مبارک در صحن آن حضرت حضور پیدا کرده‌اند.
مسجد مقدس جمکران نیز در این ایام میزبان هزاران تن از نمازگزاران و زائران است که این جشن ولادت را به ساحت مقدس امام زمان(عج) تبریک عرض کردند.
همچنین به همین مناسبت شب گذشته و امروز مراسم مختلف جشن ولادت چهارمین پیشوای شیعیان جهان با حضور مشتاقان مکتب اهل بیت عصمت و طهارت در دفاتر و بیوت مراجع تقلید و دفتر رهبر معظم انقلاب در قم برپا شد و سخنرانان گوشه هایی از زندگانی گهربار آن امام همام را بیان کردند.
بسیاری از شهروندان قمی به همراه زائران حرم حضرت معصومه(س) با در دست داشتن نقل و شیرینی و تقسیم آن، ولادت با سعادت امام زین العابدین(ع) را به یکدیگر تبریک و تهنیت گفته و برای جامعه اسلامی آرزوی خیر و برکت می‌کنند.
پنجم شعبان سال 38 هجری قمری، سالروز ولادت فرخنده امام زین العابدین(ع) است که در شهر مدینه و در منزل امام حسین(ع) و شهربانو دیده به جهان گشود و سیدالشهدا(ع) به سبب علاقه فراوانی که به امیرالمومنان(ع) پدر بزرگوارشان داشت، این مولود مبارک را «علی» نام نهاد.
پیشوایی عابد و پرهیزکار که با آمدنش شیفتگان عبادت و سالکان راه معرفت و خداشناسی را از سرچشمه زلال توحید و عرفان ناب محمدی سیراب ساخت. کنیه های چهارمین پیشوای شیعیان «ابامحمد و ابوالحسن ثانی» است و از القاب این امام همام(ع) می توان به «زین العابدین، سجاد سیدالعابدین، زین الصالحین، وارث علم النبیین، وصی الوصیین، خازن وصایا المرسلین، امام المومنین، منار القانتین، الخاشع، المتهجد، الزاهد، العابد، العدل، البکاء امام الامه، الزکی، الامین و السجاد» اشاره کرد.
ایشان در دوره امامت؛ همواره در راه هدایت و ارشاد جامعه گام های موثری برداشت و زبان دعا و وعظ را به منظور مبارزه با ستمگران زمانه برگزید که دعاهای بی نظیرشان در مجموعه ای با عنوان «صحیفه سجادیه کامله» جمع آوری شده است و اکنون از با ارزش ترین آثار اسلامی محسوب می شود.
صحیفه سجادیه که به زبور آل محمد شهرت دارد از بی نظیرترین نمونه های دعاهای امام سجاد(ع) به شمار می آید. از دیگر آثار ارزنده به یادگار مانده از امام سجاد(ع) می توان به مجموعه ای تربیتی و اخلاقی به نام «رساله حقوق» اشاره کرد که امام(ع) در آن، وظایف گوناگون انسان را در برابر خدا، خود و دیگران را با بیانی شیوا و گویا بیان می کند.
دوران 34 ساله پیشوایی امام سجاد(ع) پس از شهادت سالار شهیدان امام حسین(ع) آغاز و ایشان در این دوره موفق شد تا رسالت دینی خود یعنی هدایت و راهنمایی مردم عصر خویش را به بهترین شکل انجام دهد.
امامت چهارمین پیشوای شیعیان همزمان با خلافت یزید بن معاویه، عبدالله بن زبیر، معاویه بن یزید، مروان بن حکم، عبدالملک بن مروان و ولید بن عبدالملک بود.
افشاگری ها و روشنگری های امام(ع) هراس حکومت بنی امیه را برانگیخت و ولید بن عبدالملک خلیفه اموی، سرانجام امام زین العابدین(ع) را در 12محرم سال 95 هجری به شهادت رساند.
پیکر پاک سید الساجدین امام زین العابدین(ع) را در قبرستان بقیع در کنار عموی بزرگوارشان امام حسن مجتبی(ع) به خاک سپردند.
1175 /
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.