سید محمد تقی سجادی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، بیان کرد: به صورت جدی دنبال حفاظت از منابع طبیعی در سطح استان هستیم و بر اساس قانون با متخلفان برخورد کنیم که در این راستا، مشارکت مردم از اهمیت بسزایی برخوردار است.
وی افزود: در این زمینه رسانه ها نقش موثر و بسزایی دارند و باید با بهره گیری از مناسبت های خاص همچون روز طبیعت، بر حساسیت مردم در حفظ منابع طبیعی و محیط زیست بیافزاییم.
وی ادامه داد: منابع طبیعی، بزرگ ترین سرمایه ملی است و برای تحقق این شعار بر مشارکت همه مردم برای حفظ عرصه های طبیعی تاکید داریم.
سجادی گفت: هر ساله 700 هزار اصله نهال در قم غرس می ‌شود و بعضی از مجموعه‌ ها و افراد اراضی زراعی خود را تبدیل به فضای سبز می ‌کنند که با احتساب عرصه‌ هایی که در قالب برنامه‌‌ های بیابان زدایی انجام شده، سرانه فضای سبز برای هر شخص در قم حدود 121 متر مربع است.
وی با اشاره به محدودیت های موجود در زمینه تامین نیروی انسانی مورد نیاز برای حفاظت از منابع طبیعی استان، بیان کرد: حدود 2 هزار محافظ افتخاری و همیار طبیعت از قشرهای گوناگون در این استان، در حافظت از منابع طبیعی با اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری قم همکاری دارند.
وی ادامه داد: برای حفاظت دقیق از عرصه های منابع طبیعی و اراضی ملی، حضور مردم در صحنه مهمترین رکن است و به همین علت سامانه 1504 به صورت شبانه روز آماده دریافت گزارش های مردمی و رسیدگی به تخلفات صورت گرفته در سطح منابع طبیعی استان قم است.
سجادی گفت: برای جلوگیری از حریق های گسترده در سطح اراضی ملی و تخریب منابع طیعی قم، نقشه پهنه بندی حریق استان تهیه و مناطق نزدیک این اراضی به وسایل و تجهیزات مورد نیاز برای اطفاء حریق مجهز شد.
استان قم بیش از یک میلیون و 123 هزار هکتار وسعت دارد که 47 هزار هکتار آن مربوط به شهر قم و حریم آن می باشد، همچنین 105 هزار هکتار از این اراضی به زمین های کشاورزی اختصاص دارد و حدود 970 هزار هکتار زمین های استان جزو منابع ملی بوده و در اختیار اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری قم به نمایندگی از دولت قرار دارد.
7405/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.