سید رضا موسوی مشکینی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، بیان کرد: هرگونه آسیب وارد کردن به محیط زیست و تخریب آن، به معنای نابودی زندگی در زمان آینده است و نمی توان آثار آن را در طی مدت کوتاهی جبران کرد، بنابراین لازم است که روز طبیعت به عنوان الگویی در دوستی هرچه بیشتر انسان ها با محیط زیست مطرح شود.
وی افزود: روز طبیعت بهترین فرصت برای تبیین اهمیت موضوع حفاظت از محیط زیست است و همه مردم در این روز باید خود مراقب محیط طبیعی که در آن حضور یافتند، باشند.
وی با اشاره به اهمیت فرهنگ سازی در خصوص حفظ محیط زیست و جلوگیری از تخریب آن به خاطر لذت های کوتاه مدت، ادامه داد: باید با سرمایه گذاری مناسب و تامین همه امکانات و ظرفیت ها، نگرش و فرهنگ محیط زیستی را در جامعه تغییر دهیم تا جلوی گسترش آسیب ها را بگیریم.
مدیرکل حفاظت محیط زیست قم گفت: به منظور جلوگیری از انجام هرگونه تخلف زیست محیطی، نظارت و پایش در مناطق و زیستگاه های حساس استان در روز طبیعت تشدید و با متخلفان براساس قانون برخورد می شود.
وی با اشاره به این که روز طبیعت بهترین فرصت برای تبیین مسائل زیست محیطی از دریچه نگاه رسانه هاست، ادامه داد: رسانه های استان نقش مهمی در ارتقا وضعیت محیط زیستی قم دارند و می توانند با اطلاع رسانی صحیح رویدادهای این حوزه، دغدغه مردم را نسبت به مساله حیاتی حفاظت از محیط زیست، افزایش دهند.
موسوی مشکینی در خصوص اهمیت حفظ محیط زیست قم، گفت: این استان به دلیل برخی ویژگی های خاص همچون تنوع جغرافیایی، تراکم بالای صنایع، اکوسیستم شکننده، افت سفره های زیر زمینی در اثر خشکسالی ها، خطر خشکی دریاچه نمک، وجود پسماندهای فراوان و نفوذ گرد و خاک در آسمان، از جمله مناطقی است که باید مسائل زیست محیطی در آن با دقت بیشتری دنبال شود.
وی افزود: حفظ و حراست از محیط زیست یک وظیفه دینی و ملی است و بر اساس آموزه های اسلامی، هیچ کسی اجازه تعدی به محیط زیست و منابع طبیعی را ندارد.
حدود 35 درصد مساحت استان قم زیر نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست است، مناطق حفاظت شده 10 درصد، مناطق شکار ممنوع 15 درصد و تالاب های نیز 10 درصد مساحت استان را به خود اختصاص داده اند.
در استان قم بیش از 34 درصد پستانداران، 32 درصد پرندگان، 21 درصد خزندگان، 10 درصد دوزیستان، 9 درصد گیاهان و 6 درصد ماهیان آب شیرین، در مقایسه با کل کشور، وجود دارند و این استان یکی از مراکز مهم حیات وحش کشور به حساب می آید.
استان قم با مساحت حدود 11 هزار و 238 کیلومتر مربع در شمال غرب مرکز جغرافیایی کشور قرار دارد.
7405/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.