به گزارش خبرنگار ایرنا ، با وجود محدود بودن سیلاب در رودخانه قمرود قم ، از ظهر امروز مسئولان ستاد مدیریت بحران این استان ، مسیر تردد این رودخانه را مسدود کرده و کلیه وسایل نقلیه نیز از این محل خارج شده است.
مسیر رودخانه قمرود قم از اوائل دهه 80 شمسی برای تردد خودروها و کاهش ترافیک هسته مرکزی قم مهیا شد و در سال های گذشته به صورت بلوار در 2 مسیر حدود هشت کیلومتری به صورت رفت و برگشت درآمده است. وقوع سیل 11 فروردین سال 1388 در بستر رودخانه قمرود که جان چهارتن را گرفت، باعث شد از آن زمان مسئولان شهری قم نسبت به بارش های شدید باران در منطقه بالادست این شهر و جلوگیری از خطر احتمالی در مسیر رودخانه قمرود حساسیت بیشتری داشته باشند و با پیش بینی وقوع سیلاب، فورا اقدام به تخلیه رودخانه از مسافر و خودرو کنند.
همچنین براثر بارندگی ها در استان، برخی از معابر شهر قم و منطقه پردیسان دچار آبگرفتگی شده که آمد و شد شهروندان را با مشکل مواجه کرده و احتمال بالاتر آمدن آب در معابر و مسیل ها طبق هشدارهای هواشناسی و مدیریت بحران وجود دارد.
هم اکنون باران بسیار شدیدی در آزادراه قم - تهران در حال بارش است به گونه ای که تردد خودروها به کندی انجام می شود، ترافیک در این محور در هر دو مسیر پرحجم و روان است و در صورتی که باران با همین شدت ادامه یابد وقوع سیلاب در اطراف این آزادراه دور از انتظار نیست.
مدیریت بحران قم در اطلاعیه های جداگانه ای، نسبت به احتمال سیلابی شدن مسیل ها و آبگرفتگی معابر به دلیل ناپایداری وضعیت جوی استان طی روزهای دوشنبه و سه شنبه(پنجم و ششم فروردین) هشدار داد.
اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای قم در اطلاعیه ای با اشاره به بارندگی شدید در استان و احتمال آبگرفتگی، از مردم خواست از سفرهای غیرضروری در روزهای پنجم و ششم فروردین ماه خودداری کنند.
درهمین حال فرماندار قم نیز در گفت وگو با ایرنا وضعیت این شهر را با وجود بارش باران عادی دانست و گفت: درصورت اتخاذ مراقبتهای لازم برای پیشگیری از وقوع حوادث و همکاری مردم در این زمینه خطری شهر و شهروندان قم را تهدید نخواهد کرد.
مرتضی حیدری با اشاره به بازدید از سد کبار، بیان کرد: این سد به میزان 2 متر ظرفیت ذخیره آب دارد و در حال حاضر آبی از آن سرریز نمی شود و در صورتی که این سد سرریز شود، همه عوامل با تسلط بر اوضاع، نسبت به اتخاذ تدابیر لازم اقدام خواهند نمود.
سد کبار سدی قدیمی است که در دشت کبار در نزدیکی زنبورک روستای خورآباد قم از توابع بخش کهک قم قرار دارد.
بخش کهک در جنوب استان قم قرار دارد و فاصله آن تا قم 30 کیلومتر است، این بخش دارای 2 دهستان کهک و فردو و 18 روستا می باشد.
مدیرکل نظارت و هماهنگی امور خدمات شهری شهرداری قم نیز دراین زمینه گفت: با توجه به پیش بینی سازمان هواشناسی مبنی بر وقوع بارندگی به صورت رگبار، کارکنان و ماشین آلات مکانیزه این نهاد برای رفع آبگرفتگی در معابر شهر مشغول فعالیت هستند.
سید محسن میرهادی در گفت وگو با ایرنا افزود: تاکنون حدود چهار هزار و 500 مترمکعب لایروبی انهار برای جلوگیری از آبگرفتگی معابر در مناطق هشت گانه صورت گرفته است.
وی با بیان این که از 250 زیرگذر سطح شهر بازدید فنی صورت گرفته است، اضافه کرد: 250دستگاه ماشین آلات مکانیزه سنگین و سبک و 10 دستگاه الکتروموتورپمپ خودمکش در سطح مناطق مستقر است.
به گفته وی، 9 دستگاه تانکر مکنده در قسمت هایی که چاه های جذبی وجود دارد به ویژه بافت فرسوده شهر، مستقر شده است.
1175 / 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.