به گزارش ایرنا، احمد حاجی حسینی مسگر روز دوشنبه در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران قم اظهار داشت: این سازه ها که به طور عمده در داخل شهر و روستا قرار دارند، قابلیت بازگشت آب های گذری و عبوری را در یک دوره منطقی و دراز مدت ندارند، چون به دلایل مختلف به صورت اصولی اجرا نشده است.
وی اضافه کرد: به همین دلیل حتی با وقوع سیلاب با پایین ترین دبی و کمیت نیز در محدوده شهر قم چند تقاطع از جمله بلوار الغدیر دچار آب گرفتگی می شود.
وی همچنین یادآور شد: در کانال منطقه پردیسان که دارای گنجایش آبی بیش از 20 مترمکعب است، در سه نقطه به دلیل کاهش ظرفیت های لازم برای عبور آب، مشکل هایی وجود دارد.
وی با اشاره به سرریز شدن آب سد کبار طی روزهای گذشته اذعان کرد: هر سیلابی که در حوزه کهک و سد مذکور داشته باشیم، وارد رودخانه می شود و به همین علت از ظرفیت های آن برای مدیریت و کنترل سیلاب نمی توانیم استفاده کنیم.
سد کبار سدی قدیمی است که در دشت کبار در نزدیکی زنبورک روستای خورآباد قم از توابع بخش کهک قم قرار دارد.
وی با اشاره به دیگر نقاط سیل خیز قم اذعان داشت: در جاده قدیم قم - کاشان باید تمهیدات مورد نیاز انجام شود، چراکه به احتمال زیاد آب گرفتگی را خواهیم داشت.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قم همچنین پل بیمارستان امام رضا(ع) و پل شهید چمران را از اصلی ترین نقاط مستعد داخل شهر قم برای ایجاد آب گرفتگی و سیلاب دانست و یادآور شد: پل بیمارستان امام رضا(ع) که به دلیل ایجاد سیلاب هایی به میزان 20 مترمکعب در ثانیه دچار آب شستگی شده و آب از آن سر ریز کرده نخستین نقطه حادثه خیز داخل شهر به شمار می آید.
حاجی حسینی توجه به شدت و مدت بارش ها را نیز مورد توجه قرار داد و افزود: وسعت حوزه میانی رودخانه قمرود تقریبا 2 هزار و 500 کیلومتر مربع است و بر اساس برآوردهای صورت گرفته اگر حتی 10 میلیمتر بارندگی نیز انجام شود، حدود 220 میلیون مترمکعب سیلاب جاری خواهد شد.
وی گفت: شدت و مدت بارش ها موضوع بسیار مهمی است چون در صورت بارش مقادیر زیادی باران و نزولات آسمانی احتمال وقوع سیلاب در سطح شهر تا حجم بیش از 200 متر مکعب دور از انتظار نیست.
وی اضافه کرد: یکی از موضوع هایی که مطابق تجربه های سال های گذشته باید به آن توجه شود پایداری دیواره های رودخانه قمرود است، چون با توجه به فشارهای جانبی ناشی از حرکت سیلاب احتمال تخریب آن وجود دارد.
حاجی حسینی ادامه داد: در بستر رودخانه یاد شده موانع و مستحدثاتی مانند المان های شهری نصب شده اما باعث پس زدگی آب به داخل شهر می شود، از این رو جمع آوری آنها ضروری است.
وی سازه هایی مانند رمپ های ورودی داخل رودخانه قمرود را نیز از عوامل بروز حادثه در مواقع وقوع بارندگی شدید عنوان کرد و افزود: پارکینگ طبقاتی واقع در کنار رودخانه قمرود یکی از عمده ترین دغدغه ها و نگرانی هاست، چراکه اگر سیلاب به آن ورود پیدا کند، مشکلاتی را به همراه دارد که باید تدبیری در این زمینه اندیشیده شود.
مسیر رودخانه قمرود قم از اوائل دهه 80 شمسی برای تردد خودروها و کاهش ترافیک هسته مرکزی قم مهیا شد و در سال های گذشته به صورت بلوار در 2 مسیر حدود هشت کیلومتری به صورت رفت و برگشت درآمده است. وقوع سیل 11 فروردین سال 1388 در بستر رودخانه قمرود که جان چهارتن را گرفت، باعث شد از آن زمان مسئولان شهری قم نسبت به بارش های شدید باران در منطقه بالادست این شهر و جلوگیری از خطر احتمالی در مسیر رودخانه قمرود حساسیت بیشتری داشته باشند و با پیش بینی وقوع سیلاب، فورا اقدام به تخلیه رودخانه از مسافر و خودرو کنند.
بارندگی های که از شب گذشته در استان قم آغاز شده همچنان ادامه دارد.
7403 / 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.