به گزارش ایرنا، محسن بهشتی عصر یکشنبه در ششمین جلسه شورای معادن قم در تالار امام جواد(ع) استانداری اظهار داشت: دفتر فنی استانداری به این موضوع ورود پیدا کرده و اطلاعات خوبی را نیز از وضعیت معادن شن و ماسه استان بدست آورده و باید کمیته ای ویژه در این زمینه تشکیل شود.
قم دارای 37 معدن شن و ماسه است که 20 مورد آن فعال می باشد.
معاون استاندار قم با تاکید بر اینکه در سال 98 یک جلسه شورای معادن به مقوله شن و ماسه اختصاص پیدا کند، افزود: باید محدوده برداشت از این معادن که تا 24 هکتار و بیشتر از آن است را کاهش دهیم.
بهشتی با اذعان به اینکه معادن مذکور یک بار برای همیشه تعیین تکلیف شود، بیان کرد: اگر یک چارچوب کلی را تصویب کنیم، تصمیم گیری ها آسانتر خواهد شد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود موضوع دریاچه نمک قم را مورد اشاره قرار داد و گفت: بهره برداری از این دریاچه باید یکی از محورهای شورای معادن استان در سال آینده باشد.
وی با یادآوری اینکه مدیریت بهره برداری از این دریاچه به قم واگذار شده است، افزود: به این موضوع در بسیاری از جلسه ها پرداخته شده و به عنوان یکی از طرح های اقتصاد مقاومتی نیز به شمار می آید.
دریاچه نمک قم در ناحیه شرقی استان قم و درحد فاصل سه استان، قم، سمنان و اصفهان قرار گرفته و بزرگترین دریاچه فصلی و فراشور کشور است که حدود 200 هزار هکتار وسعت داشته و یک سوم آن در محدوده جغرافیایی قم قرار گرفته است و دارای ساختار زمین شناختی کم نظیر شامل پوسته نمکی و حاشیه باتلاقی است که در سال های اخیر به دلیل خشکسالی و تخصیص نیافتن حقابه آن به یکی از کانون های فعال ریزگردها در منطقه تبدیل شده است.
وی اذعان داشت: ظرفیت این دریاچه منحصربه موضوع های معدنی و اکتشافی نیست، بلکه در ایجاد شهرک صنعتی نمک و فرآوری آن حائز اهمیت می باشد.
وی اذعان کرد: با توجه به نزدیکی این دریاچه به دهستان قمرود و بحران موجود در کشاورزی این منطقه به دلیل کمبود آب، ظرفیت های گردشگری و معدنی دریاچه یاد شده می تواند برای مباحث اقتصادی مناسب باشد.
روستای قمرود از توابع بخش مرکزی استان قم می باشد که در 20 کیلومتری شمال شرقی شهر قم قرار گرفته است.
بهشتی تاکید کرد: موضوع دریاچه نمک باید جزو دستور جلسه های اساسی و مهم شورای معادن قرار گیرد، تا در نیمه نخست سال 98 به یک جمع بندی کامل در مورد آن برسیم.
وی ایجاد راه دسترسی خوب و مطمئن را از نکته های مهم برای حداکثر استفاده از دریاچه نمک دانست و گفت: بدون احداث راه نمی توانیم از ظرفیت معدنی آن استفاده کنیم.
وی بر فراهم شدن زمینه برای ورود سرمایه گذاران واقعی به طرح بهره برداری از دریاچه نمک تاکید کرد.
بهشتی با اشاره به نقش بسزای معادن در رشد و بالندگی اقتصادی و رفع معضل بیکاری در این استان گفت: قم جزو نخستین استان هایی بوده که پس از ابلاغ قانون معادن، شورای معادن در آن تشکیل شده است.
در استان قم 25 نوع ماده معدنی قابل استخراج وجود دارد که برخی از آن ها همچون لیتیوم، طلا و منگنز جزو عناصر راهبردی و مهم معدنی محسوب می شود.
7403 / 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.