به گزارش ایرنا به نقل از مرکز خبر حوزه، وی روز چهارشنبه در پایان درس خارج فقه در مسجد اعظم، با بیان این که بانکداری درنظام اسلامی باید بدون ربا باشد، افزود: متاسفانه امروز ربا به اشکال مختلف در نظام بانکی مشاهده می شود، در حالی که ربا از شدیدترین گناه ها و مشی غربی هاست و نباید در جامعه و نظام اسلامی وجود داشته باشد.
آیت الله نوری همدانی با بیان این که باید ماهیت بانک ها تغییر کند و رباخواری برچیده شود، اضافه کرد: بانک بدون ربا این است که پول برای خود انسان باشد و به عنوان اعتماد به بانک سپرده شود تا در جریان اقتصادی حلال و صحیح مورد استفاده قرار گیرد؛ نه این که بانک ها بنگاه اقتصادی راه اندازی کنند و ربا وجود داشته باشد.
وی با تاکید برتسریع دررفع اشکالات نظام بانکی و رفع دغدغه های مردم و بزرگان، افزود: 40 سال از انقلاب گذشته و هنوز وضعیت بانک ها سامان پیدا نکرده است، علما باید در رسانه ها و تلویزیون مردم را نسبت به مسائل بانکی توجیه کنند تا خواسته و ناخواسته دچار ربا نشوند.
وی ادامه داد: متاسفانه هیچ فکری برای بانکداری بدون ربا نشده است، در حالی که مسئولان مربوطه باید در این زمینه اهتمام داشته باشند؛ بانک های جامعه اسلامی نباید دنباله رو غرب باشند، کمیسیون اقتصادی مجلس نیز باید بانکداری اسلامی بدون ربا را تصویب و دولت آن اجرایی کند.
این مرجع تقلید با اشاره به این که با استفاده از پول باید سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال کرد، گفت: باید به فکر رونق صنعت و تجارت بود، اسلام می گوید پول نباید همواره در دست عده ای خاص باشد و روز به روز پولدار تر شوند و زندگی اشرافی بیشتری داشته باشند، اما در مقابل مردم نیازمند روز به روز بیشتر فقیرتر شده و دچار مشکل شوند.
وی با اشاره به فرمایشات رهبر انقلاب در دیدار اعضای موسسه فقه و علوم اسلامی، گفت: ایشان فرمودند حوزه انقلابی می تواند تمام نیازهای جامعه اسلامی را برآورده کند؛ بنابراین حوزویان باید در این راستا همت کنند و قدم جدی بردارند.
/2085/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.