به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه قم، آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی در دیدار مدیرکل و معاون این اداره افزود: شناسایی موقوفات در اقصی نقاط کشور و سپس تلاش برای احیای آنها، مهمترین وظیفه سازمان اوقاف است.
وی در ادامه گفت: از اداره کل اوقاف و امور خیریه قم انتظار داریم که نیازهای علمی و فقهی خود به ویژه در زمینه فروعات و موضوعات جدید را از حوزه علمیه مطالبه کند، چراکه عقیده داریم نیازمند بررسی‌های جدید حتی در زمینه موضوعات گذشته هستیم و مباحث جدید هم اینگونه هستند.
استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه وقف دارای آثار دنیوی و اخروی فراوانی است تصریح کرد: این برکات باید از طریق رسانه ملی و سایر رسانه‌ها و نیز همایش‌های عمومی، در سطح جامعه اطلاع‌رسانی شود.
وی ادامه داد: لازم است مجموعه‌ای از موضوعات جدید در حوزه وقف از سوی اداره کل اوقاف قم به حوزه‌های علمیه ارائه شود و پاسخ‌ها را نیز در قالب مجموعه‌ای کاربردی در اختیار سایر استان‌ها قرار دهد.
فاضل لنکرانی با اشاره به موقوفات حوزوی و دانشگاهی گفت: بسیاری از مهمترین دانشگاه‌های معتبر بین‌المللی بر پایه وقف راه‌اندازی و مدیریت می‌شود بنابراین ما نیز باید اینگونه موقوفات را احیا کنیم تا شاهد توسعه حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها، بیمارستان‌ها و مراکز دانش‌بنیان و نیز حمایت از پژوهشگران و محققان و نشر کتب مفید باشیم.
وی خاطرنشان کرد: منظور از احیای موقوفات حوزوی، تنها پرداخت شهریه به طلاب و ساخت مدارس جدید نیست بلکه می‌توان از عواید آن برای توسعه علم و دانش و نیز نشر کتاب‌های دینی استفاده کرد.
وی احیای مساله وقف را یکی از برکات انقلاب اسلامی دانست و گفت: در دوران پهلوی، موقوفات ملک شخصی درباریان بود و هر طور که آنها مایل بودند مورد استفاده قرار می‌گرفت.
وی ادامه داد: گفته می‌شد در دوران شاه حتی نذورات مردمی در آستان مقدس امام رضا(ع) و امامزادگان توسط نماینده دربار جمع‌آوری و معلوم نبود صرف چه کاری می‌ شد، ولی در دوران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، موقوفات و نذورات در مسیر صحیح خود قرار گرفته‌ است، البته نیازمند افزایش اعتماد عمومی در سطح جامعه نسبت به مساله وقف هستیم.
فاضل لنکرانی با بیان اینکه اقدام های سازمان اوقاف سبب ارتقای اعتماد عمومی شده است خاطرنشان کرد: البته لازم است همچنان در این زمینه گام بردارید و مردم با با خیال راحت موقوفات خود را به سازمان اوقاف بسپارند.
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ادامه داد: این هدف در گرو شفافیت در اطلاع‌رسانی فعالیت‌ها به ویژه هزینه کرد عواید موقوفات است ضمن اینکه طلاب و حوزه‌های علمیه نیز باید در این زمینه وارد عمل شوند و برای ترویج فرهنگ وقف، برنامه ویژه‌ای داشته باشند.
وی تصریح کرد: چنانچه وقف به طور کامل در مسیر خود قرار بگیرد، هیچ مشکلی در کشور در هیچ حوزه‌ای وجود نخواهد داشت.

** اهتمام جدی به وقف بسیاری از مشکلات کشور را برطرف می‌کند
مدیرکل اوقاف و امور خیریه قم نیز در این دیدار گفت: اگر به مساله وقف به صورت جدی توجه داشته باشیم، بخش عمده‌ای از معضلات به خصوص در مناطق محروم بدین طریق قابل حل می باشد.
حجت‌الاسلام والمسلمین عباس اسکندری اظهار کرد: برخی اقدامات در سال‌ها پیش سبب شده هنوز نگاه نازلی به مساله وقف وجود داشته باشد.
وی افزود: احیای موقوفات یکی از مهمترین وظایف سازمان اوقاف به شمار می‌رود چرا که در زمان حکومت رضاخان و محمدرضا شاه، موقوفه‌خواری رواج داشت و بسیاری از املاک وقفی، از حالت وقف خارج شد.
وی با بیان اینکه در زمینه احیای موقوفات، حساسیت‌های بسیاری وجود دارد گفت: در دوره مدیریت جدید سازمان اوقاف، سرمایه‌گذاری در حوزه وقف جزو اولویت‌های کاری قرار گرفته به ویژه در شرایط اقتصادی موجود که فشار معیشتی و همچنین مساله بیکاری وجود دارد.
وی ادامه داد: به نظر می‌رسد ظرفیت‌های کامل وقف دست کم گرفته شده و اگر به این مساله به صورت جدی توجه داشته باشیم، بخش عمده‌ای از معضلات به خصوص در مناطق محروم قابل حل می باشد، زیرا نیت‌های واقفان متنوع است و نیازهای بسیاری را مد نظر قرار داده است.
اسکندری با اشاره به نیت‌های مختلف وقف در سراسر کشور از جمله قم عنوان کرد: موقوفاتی برای آزادسازی زندانیان نیازمند در استان وجود دارد که در گذشته از منافع آنها در قالب فعالیت‌های ستاد دیه استفاده می‌شد ولی طی سال‌های اخیر طی هماهنگی با اداره کل زندان‌ها و دادستانی، این کار با مدیریت اوقاف صورت می‌گیرد.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه قم افزود: امسال به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، 40 تن از زندانیان جرایم غیرعمد استان از محل عواید موقوفاتی با همین نیت آزاد شدند که جنبه تبلیغاتی خوبی هم در راستای ترویج فرهنگ وقف داشت.
وی با بیان اینکه موقوفاتی هم در حوزه سلامت و درمان وجود دارد گفت: لازم است وقتی این هزینه‌های صورت می‌گیرد، تبلیغ مناسبی هم برای توسعه وقف انجام شود تا شاهد افزایش سرمایه‌گذاری در این زمینه باشیم، به همین دلیل شفاف‌سازی در مورد فعالیت‌های اوقاف ضروری است.
اسکندری با اشاره به موقوفات حوزوی در سراسر کشور خاطرنشان کرد: املاک وقفی متعددی با نیت کمک به حوزه‌های علمیه وجود دارد که در محل خود هزینه می‌شوند.
وی گفت: افزایش اعتماد عمومی نسبت به مساله وقف یکی از مهمترین اموری است که می‌توان از ظرفیت منابر به خصوص منبر علما و مراجع تقلید در این راستا استفاده کرد.
وی با بیان اینکه نیازمند تدریس مباحث پیرامون وقف در سطوح خارج حوزه‌های علمیه هستیم خاطرنشان کرد: این امر موجب تقویت علمی روحانیان و مبلغان وقف خواهد شد.
1175 /
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.