به گزارش ایرنا، مصطفی کرمانی روز دوشنبه در جلسه کمیته ملی کفش ماشینی، افزود: بیش از 300 واحد فعال در صنعت کفش قم وجود دارد و کشورهای عراق، آذربایجان، افغانستان، پاکستان، ترکمنستان، تاجیکستان و امارات بازار هدف این کالا می باشند.
به گفته وی، 500 هزار تَن به صورت مستقیم و وابسته در صنعت کفش کشور شاغل هستند که این رقم در قم پنج هزار تَن به صورت مستقیم و 20 هزار تَن به صورت غیرمستقیم است.
کرمانی با بیان این که بیشتر صادرکنندگان کفش مبادلات ریالی با کشورهای هدف دارند، خاطرنشان کرد: با توجه به عدم وجود مبادلات بانکی و صرافی های مشخص در کشورهای هدف، اگر مشکل تعهدسپاری حل شود، کمک زیادی به صنعت کفش خواهد بود.
وی در ادامه با اشاره به برپایی چهارمین نمایشگاه صنعت کفش قم در بهمن ماه گذشته، بیان کرد: بیش از 67 غرفه در این نمایشگاه برپا شد و در مدت برگزاری نمایشگاه، 80 مهمان خارجی حضور پیدا کردند و قراردادهایی به ارزش 2 میلیون دلار بین تولیدکنندگان و خریداران خارجی منعقد شد.
چهارمین نمایشگاه صنعت کفش قم از 16 تا 19بهمن در محل دائمی نمایشگاه‌های قم برپا شد.
وی همچنین خاطرنشان کرد: 96 هکتار برای ایجاد شهرک کفش در استان در نظر گرفته شده است، در حالی که نیاز به بیش از 150 هکتار زمین می باشد تا با مشکل زمین مواجه نشویم.

* رئیس خانه صنعت قم نیز گفت: کفش می تواند کمک موثری به ارزآوری کشور داشته باشد، ولی امروز مشکل در تامین مواد اولیه و بیمه، بیشترین فشار را به تولید می آورد.
ابوالفضل فراهانی افزود: اگر بتوانیم مواد پتروشیمی کفش را به تشکل مربوطه استان تحویل دهیم و به دست مصرف کننده واقعی برسد، بسیاری از مشکلات این عرصه حل خواهد شد.
وی پشنهاد کرد: برای حل بخشی از مشکلات فعالان کفش، تولیدکنندگان به مدت 2 سال از پرداخت مالیات معاف شوند و مواد اولیه پتروشیمی توسط تشکل ها توزیع شود تا در اختیار تولیدکنندگان واقعی قرار گیرد.
کمیته ملی کفش ماشینی با حضور افسانه محرابی مدیرکل دفتر صنایع نساجی، پوشاک و سلولزی وزارت صمت، در سازمان صنعت، معدن و تجارت قم برگزار و انتقادهایی از جمله نگرانی از اشغال بازارهای صادراتی ایران توسط کشورهای دیگر، حضور واسطه ها در خرید و فروش مواد اولیه تولید کفش، بالا رفتن نرخ ارز و افزایش هزینه صادرات، عدم تخصیص ارز نیمایی به صورت عادلانه، وجود ارزش افزوده بالا در صادرات کفش و عدم حمایت کافی از تولیدکنندگان صنعت کفش مطرح شد.
/2085/ 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.