به گزارش ایرنا، بهرام سرمست عصر پنجشنبه در هشتمین جلسه شورای آموزش و پرورش قم، افزود: با توجه به افزایش سالانه تعداد دانش آموزان در قم، باید پیش بینی های لازم در این راستا صورت بگیرد و تصمیم گیری ها بر این اساس باشد.
وی اضافه کرد: با توجه به چشم اندازی که برای جمعیت شهرک پردیسان در نظر گفته شده، از نظر فضای آموزشی مشکل داریم، ولی از نظر تامین زمین مشکلی نیست و می طلبد خیران در این راستا فعال شوند.
وی ادامه داد: همچنین برای پوشش تحصیلی دانش آموزان ساکن در این منطقه و ارتقاء کیفیت آموزشی، ایجاد ناحیه ای از اداره کل آموزش و پرورش استان در پردیسان لازم است.
سرمست خاطرنشان کرد: استانداری قم بیشترین اعتبارات در حوزه آسیب های اجتماعی را به آموزش و پرورش اختصاص داده و در این راستا بیش از 20 میلیارد ریال در سال جاری هزینه شده است.
به گفته وی، 70 هنرستان فنی و حرفه ای و کاردانش در قم فعال است که پوشش تحصیلی بالایی دارند، ولی از نظر تجیهزات در سطح پایینی قرار دارند و باید مجهز به لوازم نوین شوند.
در حال حاضر 73 هنرستان فنی و حرفه ای و کاردانش با 15 هزار و 140 هنرجو و 67 رشته در قم فعال است.
استاندار قم همچنین خاطرنشان کرد: با توجه به قانون اختصاص پنج درصد از عوارض شهرداری به آموزش و پرورش، این قانون بر اساس تصمیم هایی که در کمیته اجرایی پیش بینی شده است، اجرایی خواهد شد.

* مدیرکل آموزش و پرورش قم نیز در این جلسه گفت: از سال 93 تاکنون، 147 مدرسه در این استان احداث و بازسازی شده و 23 مدرسه در سال آینده به بهره برداری می رسد.
حمیدرضا شیخ الاسلام افزود: سال گذشته، استان قم رتبه 27 را از نظر فضای آموزشی در کشور کسب کرد که درخواست داریم نگاه ویژه ای در تخصیص اعتبارات نوسازی صورت گیرد.
وی ادامه داد: در منطقه پردیسان زمین هایی با کاربری آموزشی باید در اختیار آموزش و پرورش قرار می گرفت که 47 قطعه زمین اختصاص یافته است و با همراهی خیران مدرسه ها احداث خواهد شد.
وی ادامه داد: از سال 93 تاکنون، 42 طرح از جمله تجهیزات تعدادی از هنرستان های کاردانش و فنی و حرفه ای، احداث و تکمیل خوابگاه دانش آموزی در اردوگاه 15خرداد و ارتقاء خدمات فضاهای رفاهی در شورای آموزش و پرورش قم مصوب شده است.
شیخ الاسلام خاطرنشان کرد: در سال 86 که به دلیل بارش برف شدید در استان، آسفالت بسیاری از مدارس تخریب شد و هزینه سنگینی بر دوش آموزش و پرورش گذاشت، در قالب تفاهم نامه ای با شهرداری، مقدار یک هزار تُن قیر برای بیش از 180 مدرسه اختصاص یافت.
مدیرکل آموزش و پرورش قم خاطرنشان کرد: جذب در مدارس فنی و حرفه ای به 38 درصد رسیده است و تجهیز این مدارس به لوازم نوین باید جدی گرفته شود.

* رئیس مجمع خیران مدرسه ساز آموزش و پرورش قم نیز گفت: بیش از 95 درصد دانش آموزان استان در شهر و کمتر از چهار درصد در روستاها تحصیل می کنند که همین مساله باعث چند شیفته شدن مدارس این شهر شده است.
سید ناصر طباطبایی اعلایی با اشاره به این که بیش از 50 درصد کل فضاهای آموزشی استان توسط خیران احداث شده است، اضافه کرد: کانون فرهنگی تربیتی محراب و سه طرح آموزشی با 36 کلاس و هشت هزار مترمربع زیربنا نیز احداث شده است که به زودی افتتاح خواهد شد.
وی با بیان این که خیران تاکنون 350 هزار متر زمین اهدا نموده اند، افزود: کمبود زمین از جمله مشکلات عمده این شهر است که این مساله در پردیسان با اختصاص چندین قطعه زمین رفع شده است.

* مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس قم نیز گفت: از مجموع 650 مدرسه ای که به لحاظ فیزیکی در استان داریم، 50 درصد کاملا ایمنی، 25 درصد نیازمند مقاوم سازی و 25 درصد نیز نیازمند تخریب و بازسازی است.
محسن پورگلیان افزود: سالانه حدود 800 میلیارد ریال اعتبار برای ایمن سازی مدارس نیاز است که عمده مدارس ناایمن در مقطع ابتدایی می باشد.
وی خاطرنشان کرد: سالانه حدود 100 میلیارد ریال و کمتر تخصیص داده می شود که با این احتساب 30 سال طول می کشد تا وضعیت فعلی به سامان برسد.
وی با بیان این که برای رفع این کمبود باید 80 مدرسه 12 کلاسه با اعتبار یک هزار و 600 میلیارد ریال احداث شود، افزود: تفاوت سالانه ورودی و خروجی دانش آموزان قم حدود 12 هزار تَن است و فقط برای پاسخگویی به ورودی های جدید سالانه باید 40 مدرسه احداث شود.
جمعیت دانش آموزی استان قم در سال تحصیلی 98-97 حدود 255 هزار تن در بیش از یک هزار و 400 واحد آموزشی است که 95 درصد در شهر و پنج درصد در مناطق روستایی مشغول به تحصیل هستند.
/2085/ 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.