به گزارش ایرنا، سید محمد بطحایی عصر پنجشنبه در هشتمین جلسه شورای آموزش و پرورش قم، با بیان این که معلمان نجیب ترین و شریفت ترین کارکنان دولت هستند، افزود: معیشت این قشر همانند معیشت بسیاری از کارگران و کارمندان که حقوق ثابت دارند سخت است و سعی می کنیم با ظرفیت های کشور شرایط را آسان کنیم و اجازه سوء استفاده دشمن را در این زمینه نخواهیم داد.
وی با بیان این که بالاترین پرداخت معوقات معلمان در 2 سال گذشته صورت گرفته است، ادامه داد: در سال جاری اعتبارات عمرانی سه برابر سال 96 بود و با عنایت مجلس شورای اسلامی، این اعتبارات در سال 98 نیز سه برابر 97 شد.
وی اضافه کرد: تا شهریورماه امسال، 110 درصد بودجه اختصاص یافته به آموزش وپرورش پرداخت شد، در حالی که تا دی ماه پارسال 63 درصد پرداخت شده بود که این مساله نشان دهنده توجه دولت و حاکمیت به این نهاد است.
بطحایی با بیان این که بر اساس قانون پنج درصد عوارض شهرداری باید به آموزش و پرورش پرداخت شود، خاطرنشان کرد: برای بهبود امور مدارس، اگر لازم باشد باید بیشتر از پنج درصد عوارض شهرداری به آموزش و پرورش اختصاص یابد.
وی با بیان این که با روند کنونی 12 سال طول می کشد مدارس تخریبی بازسازی شود، تصریح کرد: روش اداره آموزش و پرورش همزمان با تخصیص اعتبارات باید تغییر یابد که اگر مدیریت فعلی ادامه یابد، 9 سال دیگر تمام بودجه کشور باید به آموزش و پرورش اختصاص یابد.
وی تاکید کرد: باید به نحوی مدیریت که با بهره وری بالا و هزینه های کمتر، کیفیت آموزشی را افزایش دهیم.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه با تاکید بر لزوم حفظ دانش آموزان از آسیب های اجتماعی، گفت: کلاس درس می تواند بهترین و کارآمدترین مکان برای کاستن از پرونده های دادگستری و نزاع های خیابانی و از سوی دیگر افزایش عاطفه مردم نسبت به یکدیگر باشد.
وی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب و مدیران ارشد به آموزش های دینی در مدارس، گفت: مدرسه ای که تعلیم و تربیت دینی نداشته باشد، نمی تواند دانش آموزان را بر مبنای فرهنگ مناسب آموزش دهد.
وی گفت: در مدرسه های قدیم مثل مدرسه حکیم نظامی که دارای حوض آب، گلخانه و باغچه بود، دانش آموزان نشانه های خلفت را حس می کردند و آرامشی در مدرسه حاکم بود.
بطحایی افزود: امروز برخی دانش آموزان در مدارسی تحصیل می کنند که هر لحظه امکان دارد سقفش تخریب شود و یا سیستم گرمایشی آن حادثه آفریند.
وی با بیان این که امروز آموزش و پرورش با بحران محرمیت مواجه شده است، گفت: از سویی آموزه های دینی ایجاب می کند دختران خود را حفظ کنند، از سوی دیگر بلندمرتبه سازی و اشراف ساختمان ها به حیاط مدارس، ورزش و فعالیت دختران را محدود کرده است که این محدودیت بر روحیه، شخصیت و روان دختران تاثیر می گذارد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شرایط ویژه کشور، بیان کرد: دشمنان ناجوانمرد، این بار با مدل جدیدی به میدان آمده و دقیقا اقتصاد کشور و معیشت مردم را هدف قرار داده اند و این جنگ بدون این که کشته و یا خرابی به بار آورد، آثار جنگ تمام عیار را به کشور تحمیل می کند.
بطحایی با تاکید بر این که باید درک صحیحی از وضعیت کنونی داشته باشیم، افزود: در این شرایط باید به آستانه تحمل مردم توجه کنیم و کارها را ساده، سریع، به موقع و با کمترین زمان انجام دهیم تا مردم برای انجام امور روزمره خود سختی کمتری داشته باشند.
وی ادامه داد: وزارت آموزش و پرورش آمادگی دارد آن بخش از وظایفی که در اختیار دارد را به استان ها تفویض نماید تا خودشان تصمیم بگیرند و از این جهت فرآیند کارهای اجرایی مردم کاهش یابد.
وی در پایان با بیان این که قم یکی از موفق ترین استان ها در تشکیل شورای آموزش و پرورش و ایجاد همگرایی در حل مسائل این حوزه می باشد، گفت: برای ایمن سازی سامانه گرمایشی مدارس قم، 570 میلیارد ریال اعتبار نیاز است که 300 میلیارد ریال آن را آموزش و پرورش تامین می کند و از استانداری تقاضا داریم 270 میلیارد ریال باقی مانده را تخصیص دهد تا در 2 سال آینده سامانه گرمایشی مدارس ایمن شود.
جمعیت دانش آموزی استان قم در سال تحصیلی 98-97 حدود 255 هزار تن در بیش از یک هزار و 400 واحد آموزشی است که 95 درصد در شهر و پنج درصد در مناطق روستایی مشغول به تحصیل هستند.
در این جلسه که با حضور بهرام سرمست استاندار قم، احمدامیرآبادی فراهانی و حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری نمایندگان قم در مجلس شورای اسلامی ترتیب یافت، برخی مصوبه های شورای آموزش و پرورش پیگیری شد.
سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش امروز در سفر به شهر قم علاوه بر دیدار با شماری از مراجع تقلید و علما، در آیین تجلیل از دانش آموزان برگزیده سی و هفتمین دوره قرآن، عترت و نماز قم حضور یافت.
/2085/ 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.