به گزارش ایرنا، معاون علمی فرهنگستان علوم پزشکی ایران در این همایش گفت: در نظام آموزشی کشور فرصت ها و ظرفیت های بسیاری برای ایجاد سلامت معنوی وجود دارد که مغفول مانده است.
محمدعلی محقق افزود: از سوی دیگر الگوهای بسیاری نیز در این زمینه داریم که از افتخارات جامعه محسوب می شوند و می تواند اثرگذاری کارآمدی میان نسل جوان و دانشجویان داشته باشند.
وی اضافه کرد: به عنوان مثال دکتر عباس شیبانی یک مسئول معنوی در نظام اسلامی است که می توانیم با بهره گیری از منش و زندگی وی الگوی فاخری به دانشجویان به ویژه جامعه پزشکی ارائه دهیم و دنبال الگوهای غربی نباشیم.
وی تصریح کرد: متاسفانه به دلیل کم کاری های صورت گرفته امروز جامعه دانشگاهی کشور دکتر شیبانی را نمی شناسد و بعدها باید عوارض و آفت های این نقیصه را متحمل شویم.
محقق ادامه داد: این مساله باعث شده الگوهای کلاسیک غربی به جای شخصیت های فاخر و ارزشی کشور به جامعه دانشگاهی معرفی شوند که به طور کامل با آرمان ها و ارزش ها ما در تضاد می باشند.
وی همچنین گفت: حضور جامعه پزشکی در دفاع مقدس مشحون از معنویت است که شبیه آن در هیچ کجای جهان یافت نمی شود.
وی افزود: در همین راستا باید از حضور پزشکان در خطرناک ترین میادین جنگی الگوبرداری کنیم و اجازه ندهیم الگوهای غربی از جنگ سایر کشورها وارد کتاب ها و محدوده الگوهای کشور شوند.
معاون فرهنگستان علوم پزشکی ایران تاکید کرد: باید شخصیت های الهام بخشی که سیره زندگی، آن ها را به الگو تبدیل کرده را به جامعه معرفی کنیم.

* عضو فرهنگستان علوم پزشکی نیز در این همایش گفت: خلاهای بسیاری در مسائل سلامت معنوی از نظر بینشی و تحقیقاتی وجود دارد و همه ما مبتلا به تحقیقات سایر کشورها در این زمینه هستیم.
فریدون عزیزی افزود: خردورزی، دانش افزایی، تقویت عزم و اراده و عمل صالح برای رفع موانع معنویت، کارآمدی بالایی دارد.
وی اضافه کرد: مهمترین مساله ای که سلامت معنوی را در جامعه ایجاد می کند تقویت و ارتقاء آن در کودکی می باشد و این روند باید در نوجوانی و جوانی ادامه داشته باشد تا منتهی به نتیجه مطلوب شود.
وی گفت: زمانی که انسان از سلامت معنوی برخوردار است، از زندگی احساس رضایت می کند، امید به زندگی و رحمت خداوند دارد.
عزیزی افزود: چنین فردی نگرش مثبت و خوش بینی به دیگران دارد و برای جلب خشنودی خداوند در امور مختلف قدم برمی دارد.
وی به راهکارهای تحقق سلامت معنوی در جامعه اشاره و بیان کرد: پزشکان باید مجهز به سلامت معنوی باشند و از روحانیت در این عرصه بهره گیرند تا بتوانند سلامت معنوی را در بیماران خود ایجاد نمایند.
وی اضافه کرد: پزشک باید حضور خداوند را احساس کند و به آنچه که در آموزه های اسلامی به آن ها توصیه شده عمل نماید تا بتواند علاوه بر این که باورهای خود را به بیمار منتقل می کند، باعث رضایت و امید به زندگی در بیماران شود.
عضو فرهنگستان علوم پزشکی ایران در پایان تاکید کرد: نگاه علمی و بهره ‌گیری از آموزش معنوی به‌ عنوان درس یا دروسی در میان دروس دانشکده ‌های پزشکی و سایر رشته‌ های پزشکی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گنجانده شود.

* دبیر فرهنگستان علوم پزشکی ایران نیز دراین همایش گفت: نظام پزشکی باید شرایط ایجاد سلامت معنوی و معنویت را در مراکز درمانی و به ویژه بیمارستانی مهیا نماید.
محمدرضا کلانتر معتمد افزود: رهبر معظم انقلاب توصیه کرده اند که مراکز بهداشتی درمانی باید در راستای ارتقاء سلامت معنوی گام بردارد، در حالی که اگر تیم پزشکی خودسازی نکرده باشد چگونه می خواهد دیگران را هدایت نماید.
وی تاکید کرد: کادر درمانی باید از نظر سلامت معنوی در وضعیت قابل قبولی باشند تا بتواند باعث خودسازی و سلامت معنوی بیماران شود.
وی ادامه داد: تخت های بیمارستانی رو به قبله نیست، شرایط برای نماز خواندن بیمار در بیمارستان ها مهیا نیست و گاهی حتی سنگی برای تیمم بیمار وجود ندارد.
کلانتر معتمد با بیان این که در بسیاری از مراکز درماتی حتی مسجدی که بتوان نماز جماعت برپا کرد، دیده نمی شود، خاطرنشان کرد: این کوتاهی ها باید برطرف شود تا سلامت معنوی در مراکز درمانی کشور ایجاد گردد.
آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه کشور، باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سردار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران از سخنرانان روز گذشته این همایش بودند.
راهکارهای اجرایی ارتقای سلامت معنوی اسلامی، سلامت معنوی اسلامی بر مبنای قرآن و سیره اهل بیت، سلامت معنوی اسلامی،‌ مبانی و رویکردهای تمدنی، تاثیر سلامت معنوی اسلامی بر سلامت جسمی، روانی و اجتماعی و شاخص های سلامت معنوی اسلامی و الگوهای رایج عناوین پنج میزگردی بودکه توسط اساتید برتر حوزه و دانشگاه ارائه شد.
همچنین در این همایش از شخصیت دکتر عباس شیبانی تجلیل به عمل آمد.
عباس شیبانی در سال 1310 متولد شده است؛ وی پزشک و سیاستمدار ایرانی ،منتخب هفتمین همایش چهره های ماندگار و عضو دومین، سومین و چهارمین دوره شورای شهر تهران ‌است.
نخستین و دومین همایش ملی سلامت معنوی سال های 92 و 93 در دانشگاه شهید بهشتی تهران برگزار و دوره های بعدی این همایش ملی در سال های 94، 95 و 96 در قم ترتیب یافته بود.
/2085/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.