به گزارش ایرنا، در افتتاح طرح های مذکور؛ که روز پنجشنبه برگزار شد ،رضا سیار فرماندار، مهرداد غضنفری امرایی معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری، بخشداران بخش های خلجستان و مرکزی و تعدادی از مسئولان این استان حضور داشتند.
مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری قم در حاشیه بهره برداری از طرح های مذکور در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، درباره با طرح های افتتاح شده، اظهار کرد: فاز اول یک مجتمع تولیدی و بسته بندی سبزی و میوه در کیلومتر 25 جاده قدیم قم – کاشان در بخش مرکزی با سرمایه گذاری 40 میلیارد ریال به بهره برداری رسید.
سجاد چهرگانی افزود: هفت میلیارد ریال تسهیلات به این طرح تعلق گرفت که اشتغالزایی برای 50 تَن ایجاد کرده است که فاز دوم آن نیز به منظور تولید میوه های خشک شده در آینده به بهره برداری خواهد رسید.
جمعیت روستایی قم در همه بخش های این استان پراکنده اند، قم دارای یک شهرستان به همین نام و پنج بخش کهک، جعفریه، سلفچگان، خلجستان و مرکزی است، جمعیت ساکن در مناطق روستایی قم، کمتر از پنج درصد جمعیت کل استان است.
بخش مرکزی قم با بیش از هفت هزار و 500 کیلومتر مربع مساحت دارای 2 دهستان مبارک آباد و قمرود است که جمعیتی حدود 35 هزار تن دارد و عمده درآمد مردم آن از راه کشاورزی و دامداری است.
وی گفت: یک کارگاه جوراب بافی نیز در روستای طینوج بخش خلجستان با سرمایه گذاری 2 میلیارد و 600 میلیون ریال و اشتغالزایی چهار تن گشایش یافت که حدود 2 میلیارد ریال نیز تسهیلات به آن تعلق گرفت.
وی افزود: یکی از طرح های به بهره برداری رسیده، راه اندازی یک کارگاه تولید انواع شیشه چراغ خودرو و موتورسیکلت با سرمایه گذاری 20 میلیارد ریال و اشتغالزایی 16 تن بود که چهار میلیارد ریال تسهیلات به آن تعلق گرفت که با بهره برداری فاز دوم، اشتغالزایی در این مجموعه به 25 تن افزایش می یابد.
مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری قم بیان کرد: طرح دیگری که افتتاح شد، کارگاه گَبِّه بافی و گلیم بافی در روستای آمِره بخش خلجستان با سرمایه گذاری چهار میلیارد و 800 میلیون ریال و اشتغالزایی 80 تن بود.
وی در بخش دیگر سخنانش، به 2 بازدید انجام شده از طرح های در حال بهره برداری در بخش خلجستان اشاره کرد و گفت: یک مجتمع گردشگری و رفاهی در ورودی شهر دستجرد در حال آماده سازی است که برای فاز نخست آن 27 میلیارد ریال سرمایه گذاری صورت گرفته که از این رقم، 10 میلیارد ریال آن تسهیلات بوده است.
چهرگانی با بیان این که فاز نخست طرح مذکور با راه اندازی پمپ بنزین و پمپ گاز با اشتغالزایی هفت تن به زودی به بهره برداری می رسد، گفت: در فاز دوم آن نیز خدمات رفاهی برای مسافران در نظر گرفته شده است که اشتغالزایی در این مجموعه را تا 14 تن افزایش می دهد.
وی به بازدید از کارگاه تولید محصولات فرهنگی مانند تسبیح در روستای جوزه بخش خلجستان اشاره و اظهار کرد: این کارگاه برای 350 تن در سطح استان اشتغال ایجاد کرده است که از این تعداد حدود 200 تن در روستاهای بخش خلجستان مشغول به کار شده اند و 26 میلیارد ریال سرمایه گذاری برای آن صورت گرفته است که با توسعه آن، اشتغالزایی این طرح به 700 تن نیز خواهد رسید.
بخش خلجستان دارای 2 دهستان دستجرد و قاهان و 52 روستا است، همچنین در این بخش، 33 روستا دارای شورای اسلامی و 27 روستا دارای دهیاری فعال هستند.
این بخش دارای آب و هوای معتدل کوهستانی است و به لحاظ داشتن محیط زیستی سرشار از لطافت و زیبایی و گردشگاه های طبیعی و بکر، منطقه ای ممتاز برای گردشگری به حساب می آید.
محمد امید معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهوری در سفر 2 روزه به استان قم، با شماری از مراجع عظام تقلید و علمای حوزه علمیه قم دیدار و گفت وگو کرد.
طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال 1395، استان قم دارای 127 روستا با جمعیت بالای 20 خانوار است و جمعیت ساکن مناطق روستایی این استان بیش از 55 هزار و 865 تَن است که در قالب 17 هزار و 385 خانوار زندگی می کنند.
7406/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.