به گزارش ایرنا، حسن صبوری روز پنجشنبه در ستاد بازآفرینی پایداری شهری در سالن امام جواد(ع) استانداری قم، افزود: این طرح در قالب برنامه پنج ساله در این محلات اجرایی می شود که لازمه آن تخصیص به موقع اعتبارات است.
وی ادامه داد: کل مساحت شهری قم 13 هزار هکتار است که 30 درصد این مساحت یعنی حدود 4 هزار و 133 هکتار نیاز به بازآفرینی دارد.
صبوری با بیان اینکه وضعیت قم نسبت به کل کشور بسیار نامناسب است گفت: 65 درصد جمعیت قم در محدوده بافت نیازمند بازآفرینی سکونت دارند.
وی اظهار داشت: بازآفرینی صورت گرفته در قم تا سال 1393، بیشتر در محدوده رودخانه و حاشیه شهر بوده و به هسته اصلی بی توجهی شده است ضمن اینکه این طرح ها به صورت پراکنده انجام شده است.
وی در خصوص طرح ساماندهی و تملک محیط پیرامونی بقعه متبرک امامزاده چهل اختران گفت: یکی از دغدغه های شهر قم، ساماندهی محیط پیرامون این مکان مقدس است که طرح آماده و تملک در حال انجام است.
وی گفت: از سال 93 به بعد فاز جدید بازآفرینی شهری با استفاده از اعتبارات حاشیه کلان شهرهای مذهبی آغاز شد که با این اعتبارات روند ساخت درمانگاه، واحدهای آموزشی و ساماندهی این بافت های ناکارآمد با سرعت قابل قبولی در حال انجام است.
صبوری با بیان اینکه در ستاد بازآفرینی مسیرهای مختلفی برای بازآفرینی طراحی و تا کنون به بهره برداری رسیده است افزود: محور خانه شاکری تا آب انبار، ساماندهی بیت النور، آب انبار لب چال، ساماندهی محور امامزاده شاه حمزه، جداره سازی باغ پنبه، پیاده راه ارم، محله گذر قلعه، محله آسید حسن، احداث مدرسه فاطمیه انارستان و احداث مدرسه شیخ آباد از جمله طرح های بازآفرینی است که در قم اجرایی شده است.
وی ادامه داد: اجرای ساماندهی پیاده راه ارم توسط شهرداری قم، اگر چه در ابتدا با اعتراض کسبه این خیابان مواجه شد ولی با تکمیل و بهره برداری از این طرح، شاهد رضایتمندی کسبه و زائران از اجرای آن هستیم.
صبوری، توسعه درون زای شهر، بهبود کیفیت زندگی و جریان ترافیک را از جمله اهداف اجرای بازآفرینی شهری دانست و ادامه داد: کم عرض بودن معابر در بافت تاریخی از جمله مشکلات این بافت ها بود که برای بهبود ترافیک در این بافت، جداسازی معابر پیاده راه از سواره راه در این محله ها اجرایی شده است.
وی اعتبار بازآفرینی شهری قم در سال جاری را 39 میلیارد و 400 میلیون ریال اعلام کرد و گفت: 700 میلیارد ریال اعتبار بازآفرینی کلان شهرهای مذهبی برای قم و شیراز در نظر گرفته شد که با افزوده شدن شهرهای تهران و مشهد، سهم استان قم از این اعتبارات کاهش یافت.
صبوری گفت: قم تنها شهری است که با هر سه بافت تاریخی، ناکارآمد میانی و سکونتگاه غیررسمی دست به گریبان است که یکی از مشکلات این شهر، درگیر بودن همزمان با این سه نوع بافت است.
وی با اشاره به اجرای طرح توسعه شرقی حرم حضرت معصومه(س) گفت: حرم از چهار طرف محدود شده است و امکان توسعه ندارد که توجه به توسعه و تکمیل ضلع شرقی ضرروی است.
7404/ 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.