به گزارش ایرنا، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری قم در این جلسه گفت: سهم استان قم از بسته حمایتی تسهیلات اشتغال فراگیر روستاییان در سال جاری 202 میلیارد تومان بود که در مرحله نخست 142 میلیارد تومان از سهم ابلاغی برای استان لحاظ شد و 30 درصد مبلغ را نیز به عنوان اعتبار شناور درنظر گرفتند.
مهرداد غضنفری بیان کرد: از 142 میلیارد تومان نیز، 71 میلیارد تومان نقدینگی در همان ابتدا تخصیص یافت و این رقم تا امروز به 102 میلیارد تومان رسیده است.
وی با قدردانی از همکاری بانک های استان در روند پرداخت تسهیلات مورد نظر، گفت: با پیگیری مسئولان استان، اختیارات بانک ها در پرداخت تسهیلات اشتغال فراگیر روستاییان در قم افزایش یافت و اکنون با تراکم قرارداد و نیاز به نقدینگی مواجه هستیم.

** تعداد بیکاران قم نسبت به میانگین کشوری پایین تر است
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی قم نیز در این جلسه گفت: وضعیت نرخ بیکاری استان با وجود افزوده شدن تعداد مهاجران و افزایش جمعیت جویان کار جدید (بالا رفتن نرخ مشارکت) معمولا از نرخ بیکاری کشور کمتر است.
مصطفی کاویانی بیان کرد: برای سال جاری با تخصیص چهار هزار و 200 میلیارد تومان اعتبار، ایجاد اشتغال جدید برای 14 هزار و 500 تن در قم دنبال شد که از این میزان 6 هزار و 580 فرصت شغلی اختصاص یافته در سامانه مورد نظر ثبت شده است و پیش بینی می شود این رقم با تعداد اشتغال هایی که در سامانه ثبت نشده است بیش از 11 هزار فرصت شغلی باشد.
وی ادامه داد: همچنین در سال جاری بیش از 3 هزار و 200 تن بیمه اجباری شده اند که یکی از مهمترین مولفه ها برای ایجاد اشتغال پایدار است.
وی بیان کرد: در زمینه اشتغال روستاییان نیز با پرداخت تسهیلات در نظر گرفته شده در این بخش یک هزار و 356 فرصت شغلی جدید در مناطق روستایی استان ایجاد شده است و این استان رتبه پنجم پرداخت تسهیلات اشتغال فراگیر روستاییان را دارد.
کاویانی گفت: همچنین در زمینه تسهیلات اشتغال فراگیر استان نیز 243 میلیارد تومان اعتبار درنظر گرفته شده که تا کنون 115 میلیارد تومان آن تخصیص یافته و بیش از 51 میلیارد تومان از این اعتبار در قالب تسهیلات به متقاضیان پرداخت شده است.
وی افزود: در خصوص تسهیلات قرض الحسنه اشتغال نیز 11 میلیارد تومان اعتبار برای استان درنظر گرفته شد که 9 میلیارد تومان آن تخصیص یافت.
وی با اشاره به اجرای طرح کارورزی و مهارت آموزی در استان، گفت: این طرح ها با وجود بسته های حمایتی درنظر گرفته شده برای آن، با استقبال لازم از سوی دانش آموختگان دانشگاه ها مواجه نشد.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی قم گفت: بر اساس آخرین آمار در قم 361 هزار تن اشتغال دارند و حدود 39 هزار و 700 تن بیکار می باشند که با اجرای طرح های مختلف به دنبال حفظ مشاغل موجود و توسعه فرصت های شغلی جدید برای رفع کامل بیکاری هستیم.

** اشتغال روستاییان با تولید محصولات فرهنگی
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری قم نیز در این جلسه گفت: تولید محصولات فرهنگی با ایجاد اشتغال برای 700 تن در سطح روستاهای استان دنبال می شود.
سجاد چهرگانی ادامه داد: راهبرد ایجاد اشتغال در مناطق روستایی قم با هزینه کم و فرصت های شغلی زیاد دنبال می شود و در این زمینه دستورالعمل های لازم تدوین شده است.
وی بیان کرد: استفاده بهینه از نواحی صنعتی در کنار روستاهای استان نیز برای افزایش سطح اشتغال روستاییان در دستور کار قرار دارد و تسهیلات خوبی در این زمینه برای سرمایه گذاران درنظر گرفته شده است.

** موفقیت کمیته امداد و بهزیستی در ارائه تسهیلات خود اشتغالی
همچنین مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) در این جلسه گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون 19 میلیارد و 200 میلیون تومان تسهیلات ابلاغی برای اشتغال مدد جویان این نهاد به بانک های استان درنظر گرفته شده و جمعیتی بالغ بر یک هزار و 118 تن برای دریافت تسهیلات معرفی شده اند.
اکبر میرشکار افزود: جمع تسهیلات پرداختی به متقاضیان تا کنون 13 میلیارد و 366 میلیون تومان به 755 تن بوده است که تحقق 70 درصدی را نشان می دهد و 30 درصد باقی مانده نیز تسهیلات خود را به زودی دریافت خواهند کرد.
وی بیان کرد: علاوه بر این تسهیلات که سقف آن 20 میلیون تومان است، تا سقف 30 میلیون تومان هم از طرف کمیه امداد امکان پرداخت به خانواده های مددجوی متقاضی ایجاد اشتغال وجود دارد و این نهاد تلاش می کند سهم بزرگی در ایجاد اشتغال پایدار خانواده های نیازمند داشته باشد.
مدیرکل بهزیستی استان قم نیز گفت: هشت میلیارد و 300 میلیون تومان اعتبار برای ایجاد اشتغال در میان مددجویان این نهاد در سال جاری تخصیص یافت.
رضا سلیقه گفت: در بهزیستی اعتبارات مختلفی برای حمایت از اشتغال مددجویان وجود دارد و تا کنون از 700 فرصت شغلی مورد تعهد این نهاد در سال جاری، 600 تن در استان مشغول کار شده اند و درصد باقی مانده نیز با تامین اعتبار تا پایان سال محقق می شود.
طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال 1395، استان قم دارای 127 روستا با جمعیت بالای 20 خانوار است؛ جمعیت ساکن مناطق روستایی قم بیش از 55 هزار و 865 تن است که در قالب 17 هزار و 385 خانوار زندگی می کنند.
7405/ 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.