به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین مهدی رستم نژاد روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: ثبت نام مرحله نخست از امروز آغاز شده است و تا 27 اسفندماه امسال ادامه دارد.
وی اضافه کرد: ثبت نام مرحله دوم نیز از 17 تا 22 فروردین ماه سال آینده انجام می شود و تاریخ آزمون پذیرش نیز، روز جمعه 30 فروردین ماه سال آتی است.
وی؛ برخورداری از صلاحیت ‌های اعتقادی و اخلاقی و اجتماعی، اعتقاد و التزام به ولایت فقیه و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، تابعیت جمهوری اسلامی ایران، برخورداری از سلامت جسمی و روحی، موفقیت در آزمون ورودی و مصاحبه و نیز نداشتن منع قانونی از نظر نظام وظیفه را از جمله شرایط عمومی برای ثبت نام در این آزمون برشمرد.
وی با بیان این که پذیرش از سه مقطع تحصیلی؛ پایه نهم دوره اول متوسطه، دیپلم و مدارک دانشگاهی انجام می شود، گفت: حداقل مدرک متقاضیان دوره سفیران هدایت دیپلم، پیش دانشگاهی و یا دوازدهم دوره دوم متوسطه است.
رستم نژاد خاطرنشان کرد: برای حافظ کل قرآن کریم و نهج ‌البلاغه، حافظان یک ششم قرآن یا نهج البلاغه، خانواده های ایثارگران و نیز رتبه‌ های برتر علمی کشوری امتیازهایی در نظر گرفته شده است.
وی با بیان این که افراد پذیرش شده، در مدت حدود 6 ماه در چند دوره شرکت می کنند، تصریح کرد: به طور معمول، از حدود 13 هزار تَن ظرفیت پذیرش؛ حدود یک چهارم این افراد در نهایت در حوزه های علمیه سراسر کشور پذیرش می شوند.
معاون آموزش حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: بیش از 10 مدرسه ویژه حافظان قرآن کریم، بیش از 380 مدرسه دوره های بلندمدت و حدود 70 مدرسه سفیران هدایت در سراسر کشور داریم.
وی از ائمه جمعه و جماعات، مبلغان طرح هجرت، سازمان بسیج اساتید طلاب و روحانیان، مدیران آموزش و پرورش و هیات های مذهبی درخواست کرد تا در این امر حیاتی و مهم مشارکت داشته باشند و کسانی که برای این منظور آمادگی های لازم را دارند، برای ثبت نام در حوزه های علمیه راهنمایی کنند.
وی بیان کرد: در مطالعات انجام شده، برای افق 1414 به 100 هزار روحانی نیاز داریم، ولی با این ‌وجود از 2 سال پیش پذیرش محدودتر شده و تنها دلیل این مساله توجه به کیفی گزینی است.
معاون آموزش حوزه های علمیه با تاکید بر مساله توجه به کیفیت پذیرش افزود: ما سربازانی با مقاومت، جهادی، دارای انگیزه، با استعداد، اهل تلاش و کوشش نیاز داریم، چراکه دوره تحصیل طلبگی دوره سختی است.
وی گفت: رشته های تخصصی حوزه از 2 سال پیش به صورت ویژه بازتعریف شده و عرصه های لازم برای حضور روحانیت نیز مطرح شده است، از این رو درختواره رشته های حوزه ای را طراحی و مصوبه آن را از شورای گسترش دریافت کرده ایم.
وی با بیان این که استادان و کارشناسان هر عرصه از حوزه و دانشگاه گرایش ها و سطوح گوناگون رشته ها را تعریف کرده اند، افزود: به عنوان مثال تنها در حوزه قرآن کریم 30 رشته و گرایش تعریف شده است و بنا داریم تا پایان سال این کار را نهایی کنیم.
رستم نژاد خاطرنشان کرد: در نهایت نزدیک به 300 رشته و گرایش از مسیر تصویب گذر خواهند کرد و در حال حاضر بیش از 40 رشته در حال اجرا داریم که باید در این درختواره دانشی جانمایی شوند.
وی همچنین گفت: دانشگاه نهادی علمی است و هیچ گاه در مقابل حوزه نبوده است، حوزه‌ های علمیه و دانشگاه‌ ها 2 نهادی هستند که کشور به آنان نیاز دارد و بسیاری از رشته ‌های حوزوی در دانشگاه‌ ها نیز در حال تدریس است.
وی در بخش دیگر سخنان خود گفت: حوزه در طول تاریخ سنگربان مرزهای عقیدتی و فکری جوامع دینی بوده و است و امروزه نیز حوزه در یکی از گذرگاه های حساس تاریخی خود قرار گرفته است، چون ندای انقلاب از حوزه برخاست و حوزه پایگاه مکتب اهل بیت(ع) است و جهانیان متوجه یک فرهنگ ناب و اسلام اصیل برخاسته از فقه و مکتب ائمه اطهار(ع) شدند.
معاون آموزش حوزه های علمیه افزود: به همین جهت است که امروز می بینیم که تیرهای شبهه و وسوسه متوجه کانون های دینی شده است و دشمنان تمام همت خود را صرف این می کنند که کانون های دینی را دچار اختلال نمایند.
وی با اشاره به وضعیت حساس کنونی حوزه های علمیه اظهار کرد: امروز حوزه سربازان خاص خود را می خواهد و سربازان امروز حوزه با گذشته متفاوت هستند و باید طلبه ها به علوم و مهارت هایی که در حوزه نیاز است، تجهیز شوند.
7406/ 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.