به گزارش ایرنا، رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم در این آیین با بیان این که امسال سه تُن محصولات در حوزه های باغبانی، گلخانه و همچنین تجهیز و نوسازی از قم در سطح کشور نمونه شناخته شده است، گفت: همچنین در هر بخش تولیدی از استان یک نمونه به عنوان نماینده این بخش ها انتخاب شده است که البته اعتقاد داریم همه کشاورزانی که در قم با شرایط اقلیمی خشک و چالش های کم آبی تولید می کنند، نمونه هستند.
محمدرضا طلایی اضافه کرد: در استان قم هزینه تولید بالاست و کشاورزان با طبیعت می جنگند تا محصولات را تولید نمایند که مایه افتخار استان است.
وی بیان کرد: 500 میلون مترمکعب روان آبی که از گذشته وارد استان می شده از دهه 70 تاکنون به صفر رسیده است و با وجود این محدودیت ها ولی با اقدام های مناسبی که در چهار سال گذشته انجام شده، صرفه جویی آب در استان به فرهنگ تبدیل گردید و سالانه اعتباراتی برای چهار هزار هکتار زمین زراعی با هدف بهینه سازی مصرف آب هزینه می شود.
وی افزود: در بخش اجرای سامانه های جدید آبیاری اعتبارات خوبی به قم تعلق گرفته و اگر این روند به خوبی پیش رود، اعتقاد داریم با 100 هزار هکتار اراضی کشاورزی، در پنج سال آینده زمینی در قم نخواهیم داشت که مجهز به این سامانه ها نباشد.
به گفته طلایی، در چهار سال گذشته 150 تا 180 میلیون مترمکعب صرفه جویی آب در بخش کشاورزی قم صورت گرفته و مصرف سالانه آب در این بخش بین 700 تا 750 میلیون مترمکعب می باشد.
وی گفت: نخستین طرح الگوی کشت کشور با هماهنگی بخش خصوصی در قم اجرایی می شود و در همین راستا کشت های جدید و نشایی در زراعت، کشت های مقاوم به کم آبی و توسعه باغ ها جایگزین کشت های پرآب بر شده است، به طوری که در چهار سال گذشته باغ های پسته، سه هکتار توسعه یافته است.
وی با بیان این که ماهی خاویار از بهترین ظرفیت های استان است، افزود: تنها خاویار پرورشی صادراتی به اروپا از قم صورت می گیرد و نخستین واحد تولید یک هزار تنی تیلا پیلا با صنایع فرآوری در شیلات قم احداث شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم ادامه داد: اراضی گیاهان دارویی که درآمد کشاورز را افزایش می دهد به بیش از 450 هکتار رسیده و 2 واحد صنایع تبدیلی در حال احداث است.
وی با بیان این که قم در بخش دام و طیور سابقه طولانی دارد، گفت: زیرساخت های خوبی در این عرصه داریم و با توجه به این که قم کشش افزایش دام و طیور را ندارد، دنبال توسعه نیستیم ولی اصلاح ساختار در دستور کار است.
وی افزود: امروز مرغداران توانمند و صاحبنظر در دام، گاو شیری و گوساله پرواری وجود دارد و زنجیره دام و طیور 95 درصد در قم تکمیل شده است و اعتقاد داریم توان تولید استان بیش از این است.
طلایی با بیان این که سهم قم در کشور 46 صدم درصد اراضی کشور است، بیان کرد: تولیدات قم بالای 0.56 درصد و 0.2 بالاتر از میانگین کشوری می باشد.
وی با بیان این که قم می تواند در تمام سیاست هایی که به نفع بخش کشاورزی است الگویی برای کشور باشد، ادامه داد: سعی داریم بتوانیم در راستای تولید محصولات کشاورزی از 750 تُن به یک هزار و 500 تُن در سال برسد، بدون این که توسعه ای در این بخش داشته باشیم.
وی همچنین با اشاره به حضور حداکثری مردم در راهپیمایی 22 بهمن، گفت: از حضور میلیونی مردم که با حضورشان به بسیاری از مسائل بین المللی پاسخی قاطع دادند، تشکر می نماییم.
/2085/ 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.