محمد رضا طلایی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: تولید آبزیان تا قبل از سال 57 در قم صفر بود اما اکنون سالانه بیش از یک هزار و 338 تن محصولات مرتبط با آبزیان در این استان تولید می شود که نقش موثری در تامین نیاز مردم به غذاهای دریایی و رونق کسب و کار در این بخش داشته است.
وی ادامه داد: همچنین قم به توانایی تولید و پرورش ماهیان خاویاری به میزان 60 تن و استحصال و صادرات خاویار به میزان 451 کیلوگرم در سال رسیده است که این دستاوردی بزرگ برای استان به شمار می آید.
طلایی گفت: قم نخستین صادرکننده گوشت ماهیان خاویاری پرورشی و خاویار پرورشی فیل ماهی در کشور می باشد.
وی بیان کرد: کسب رتبه های برتر کشور در زمینه تولید ماهیان زینتی و سرمایه گذاری در این بخش برای توسعه کسب و کارهای مرتبط با آن از دیگر دستاوردهای سازمان جهاد کشاورزی قم در سال های اخیر محسوب می شود.
طلایی در ادامه با اشاره به آماده شدن بسترهای مورد نیاز برای پرورش ماهی تیلاپیا افزود: در کل کشور چهار استان از جمله قم برای پرورش ماهی تیلاپیا انتخاب شده است که این مساله می تواند موجب پویایی هرچه بیشتر صنعت آبزی پروری در این استان باشد.
وی گفت: ماهی تیلاپیا برای پرورش، محدودیت کیفیت آب ندارد و به همین دلیل می توان آن را با استفاده از آب کم در محیط کویری قم پرورش داد.
وی بیان کرد: همچنین این ماهی سطح تولید بالایی دارد و در مقابل بسیاری از بیماری ها مقاوم است، به همین دلیل می تواند ارزش افزوده اقتصادی مناسبی را برای بهره برداران ایجاد کند.
طلایی با اشاره به وجود برخی سخنان پیرامون آسیب رساندن ماهی تیلاپیا به طبیعت، ادامه داد: پرورش این ماهی در قم هیچ گونه آسیبی برای طبیعت ایجاد نمی کند، چراکه روند تولید آن در استخرهای مخصوص و به صورت کنترل شده صورت می گیرد.
وی ادامه داد: ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی در کنار استخرهای پرورش ماهی تیلاپیا در قم مورد نظر است تا با این کار فرصت تولید و اشتغال در حوزه شیلات توسعه یابد.
میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال بیش از 746 هزار تن می باشد که بیش از یک هزار و 338 تن آن مربوط به شیلات است.
بیشتر استخرهای پرورش ماهی استان در مناطق روستایی قرار دارد که طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال 1395، قم دارای 127 روستا با جمعیت بالای 20 خانوار است؛ جمعیت ساکن مناطق روستایی بیش از 55 هزار و 865 تن است که در قالب 17 هزار و 385 خانوار زندگی می کنند.
7405/ 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.