حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا قاسمی نیا روز جمعه درگفت و گو با خبرنگار ایرنا، همزمانی ایام فاطمیه با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را فرصتی برای بازخوانی نگاه انقلاب به بانوان و نقش آفرینی زنان در طول انقلاب اسلامی دانست.
وی با اشاره به نگاه والای امام راحل و مقام معظم رهبری به زن افزود: امام(ره) در وصیتنامه خود اشاره کرده اند که حضور بانوان و زنان در صحنه های مختلف مورد نیاز کشور هم دوش مردان در راه تعالی اسلام و تحقق مقاصد قرآن از جمله افتخارات انقلاب است.
معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش قم، نقش آفرینی بانوان در پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را نمونه ای بارز از شجاعت، شهامت و بصیرت بانوان کشور دانست و تاکید کرد: بانوان ایران اسلامی نه تنها در پیروزی انقلاب بلکه در پشتیبانی از جبهه ها نقش تعیین کننده ای داشتند.
وی با تجلیل از مادران شهدا گفت: مادران شیرزن این مملکت با تربیت فرزندانی برومند، با افتخار آنها را در راه اسلام و قرآن تقدیم انقلاب کردند و در شهادت عزیزان خود صبر و استقامت کردند که نباید نقش مادران شهدا را در پیروزی ملت ایران فراموش کرد.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه حضرت زهرا(س) الگویی تام و تمام برای همه به ویژه بانوان است، تاکید کرد: آن حضرت نمونه بارز روشنگری، بصیرت افزایی و حضور به موقع در صحنه است.
قاسمی نیا ایام فاطمیه را فرصتی برای بازخوانی ابعاد شخصیتی حضرت زهرا(س) دانست و افزود: آن حضرت الگویی برای همه زنان و مردان در موضوع بصیرت، حضور به موقع در صحنه و دفاع از ولایت است که در شرایط کنونی جامعه ما به این مولفه های مهم نیازمند است.
وی ادامه داد: دفاع از ولایت، ساده زیستی، ازدواج، خانه داری، همسرداری، تربیت فرزندان، حضور در صحنه های اجتماعی، سیاسی، نظامی و دفاعی حضرت صدیقه کبری (س) را الگوی تام و تمام برای همه به ویژه بانوان تبدیل کرده است.
معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش قم، بصیرت را محور زندگانی و شخصیت فاطمه زهرا(س) دانست و تاکید کرد: انتظار این است که ویژگی های شخصیتی و سیره عملی، علمی، بصیرتی و عبادی حضرت زهرا(س) در دانشگاه ها و حوزه های علمیه مورد توجه جدی تر قرار گیرد و به عنوان محتوای درسی به دانشجویان و طلاب آموزش داده شود.
وی افزود: زهرای مرضیه(س) با وجود اینکه همسر خلیفه مسلمین بودند در اوج ساده زیستی زندگی می کردند که باید این سیره عملی زندگی حضرت الگویی برای تمام همسران مسئولان و مدیران کشور باشد تا با دوری از تشریفات و تجملات رهروان حضرت فاطمه(س) باشند.
قاسمی نیا با بیان اینکه حضرت زهرا(س) در خانه بهترین همسر، خانه دار و مربی فرزندان و در مسائل سیاسی جامعه بابصیرت ترین افراد بودند گفت: آن حضرت حامی، همراه و همپای حضرت علی(ع) به عنوان همسر و مدافع، پیرو و رهرو امیرالمومنین(ع)به عنوان امام و رهبر جامعه بودند.
وی با اشاره به جایگاه حضرت زهرا(س) گفت: بر اساس روایات شیعه و اهل سنت حضرت صدیقه کبری (س) نه تنها سرور زنان اهل بهشت بلکه سرور زنان عالم است که این جایگاه رفیع باید به عنوان الگویی گران مایه مورد توجه همه به ویژه زنان جوانان جامعه ما باشد تا از فرصت جوانی بهترین استفاده را برای تعالی خود استفاده کنند.
قاسمی نیا، مقاومت، ایستادگی و صبر در مسائل و مشکلات زندگی را از دیگر ویژگی های حضرت زهرا(س) دانست و ادامه داد: در شرایط کنونی که در مسائل اقتصادی با مشکلات و تنگناهای معیشتی روبرو هستیم نقش خانواده ها با محوریت زنان و مادران تعیین کننده در عبور از این پیچ سخت تنگنای معیشتی و اقتصادی است.
حضرت فاطمه(س) در سال پنجم پس از بعثت و در روز 20 جمادی الثانی در مکه و در خانه حضرت محمد(ص) پیامبر اسلام و حضرت خدیجه(س) به دنیا آمد. نام مبارک آن حضرت، فاطمه است و از برای ایشان القاب و صفات متعددی همچون زهرا، صدیقه، طاهره، مبارکه، بتول، راضیه و مرضیه نیز ذکر شده است. ام الحسین، ام الحسن، ام الائمه و ام ابیها از جمله کنیه های این بانوی مطهر اسلام می باشد.
سراسر زندگانی صدیقه طاهره(س)، مملو از مکارم اخلاق و رفتارهای نمونه و انسانی است، ایشان با امام علی(ع) پیشوای اول شیعیان ازدواج کرد و در تمام برهه های حساس زندگی در کنار امام اول شیعیان بود و از ایشان حمایت می کرد، حضرت زهرا(س) در همسرداری و مهر مادری الگوی جهانیان است.
در دامن پاک فاطمه زهرا(س)، 2 امام بزرگوار و 2 شخصیت ممتاز عالم بشری، حضرت امام حسن(ع) مظهر حلم و وقار و حضرت امام حسین(ع) سرور شهیدان تربیت یافتند و سلسله امامت و ولایت را استمرار بخشیدند و نیز زینب کبری(س) حماسه ساز روز عاشورا که پیام حسینی و حماسه عاشورا را در جهان اعلام کرد.
سرانجام حضرت فاطمه زهرا(س) در حالی که از عمر مبارکش 18 سال بیشتر نمی گذشت، به روایتی در 13 جمادی الاول سال 11 هجری قمری و بنابر روایتی دیگر در سوم جمادی الثانی سال 11 هجری قمری به شهادت رسیدند.
7404/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.