به گزارش ایرنا، محمد خلیلی عصر دوشنبه درحاشیه نمایشگاه «شکوه چهل ساله در قم» در مصلای قدس قم در گفت و گو با خبرنگاران، جرائم سازمان یافته اقتصادی را از جمله مشکلات دست به گریبان اقتصاد کشور دانست و اظهار داشت: یکی از تولیدکنندگان استان اقدام به قاچاق فرآورده های سوختی نموده که با بررسی های انجام شده امکان افزایش حجم این پرونده نیز وجود دارد.
وی با بیان اینکه هم اکنون 2 گمرک امانات پستی و منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان قم زیر مجموعه اداره کل گمرکات استان وجود دارد، گفت: با راه اندازی سامانه جامع گمرکی توسط دانشگاه تهران و با همکاری گمرک کشور پس از سال ها مطالعه، هم اکنون تمام رویه های گمرکی قم به صورت مکانیزه و الکترونیکی انجام می شود.
خلیلی افزود: با ایجاد سامانه جامع گمرک میانگین زمانی ترخیص کالاها در گمرکات قم از سه روز به سه ساعت کاهش یافته است.

** درآمد گمرک قم در 10 ماه نخست امسال 355 میلیارد تومان است
وی درادامه با بیان اینکه در 10 ماه نخست امسال درآمد گمرکات قم بیش از 3 هزار و 550 میلیارد ریال بوده است ادامه داد: این افزایش درآمد در حالی رقم می خورد که دولت با در پیش گرفتن سیاست های انقباظی ورود یک هزار و 339 قلم کالا را به کشور ممنوع کرده است.

** اتصال گمرک قم به راه آهن سراسری
وی درادامه گمرک منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان قم را یکی از فعالترین گمرکات کشور و از جمله ظرفیت های مهم اقتصادی استان دانست و ادامه داد: این منطقه از جمله مزیت های بارز اقتصادی کشور است که با اتصال به راه آهن سراسری به تولیدکنندگان اقتصادی کمک بسیار زیادی خواهد کرد.
خلیلی ادامه داد: گمرک به عنوان سومین منبع درآمدی کشور وظیفه حمایت از کالای داخلی و حمایت از مصرف کنندگان را به عهده دارد که در این زمینه با اجرای دقیق قوانین به دنبال تحقق این وظیفه است.
وی با اشاره به وظایف گمرک گفت: مبارزه با قاچاق کالا و ارز، مبارز به جرایم سازمان یافته و مبارزه با پولشویی از جمله وظایف مهم گمرکات است.
وی گفت: گمرک به عنوان سازمان مالیات گیرنده و دارای بروکراسی اداری طولانی در بین مردم شناخته می شود و این در حالی است که گمرک به عنوان مرزبان اقتصادی مجری قوانین و بخش نامه های هیات دولت و قانون مصوب مجلس است و نمی تواند بر اساس سلیقه شخصی تصمیم گیری کند.
خلیلی، قرار گرفتن در کریدور شمال و جنوب، و همچنین قرار گفتن در شاهراه مواصلاتی 17 استان کشور را از جمله مزیت های قم دانست و گفت: 140 میلیارد ریال برای اتصال راه آهن سراسری به گمرک این استان تخصیص یافته است که این طرح تا هفته دولت سال 98 تکمیل خواهد شد.
وی با بیان اینکه استفاده از حمل و نقل ریلی موجب کاهش هزینه واحدهای تولیدی به یک چهارم می شود افزود: درصورت اتصال گمرکات قم به راه آهن سراسری، ترخیص 10 درصد از گمرکات تهران به استان های همجوار منتقل می شود.

** ترخیص 3900 خودروی وارداتی
خلیلی درادامه با اشاره به توقف 13 هزار دستگاه خوردو در گمرکات کشور گفت: از این تعداد، 3هزار و 900 دستگاه خودرو در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان قم متوقف شده است که به زودی ترخیص می شود.
وی با بیان اینکه کل خودروهای متوقف شده در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان به صورت قانونی وارد شده اند، گفت: 6 هزار خودرو در سال 96 به صورت غیرمتداول ثبت سفارش شده که تنها 49 دستگاه مربوط به منطقه سلفچگان است.
خلیلی اظهار داشت: در سال 94 و 95 ، قم رتبه اول واردات خودرو به کشور را به خود اختصاص داده به گونه ای که سالانه بیش از 15 هزار دستگاه خودرو به این استان وارد و ترخیض شده است.
وی با مقایسه وضعیت گمرکات پیش و پس از انقلاب گفت: پیش از انقلاب تنها چهار گمرک و آنها در مرزهای کشور وجود داشت و این در حالی است که پس از انقلاب علاوه بر استقرار گمرک در تمام مراکز استان ها در برخی شهرستان ها که دارای ظرفیت های صادراتی خاصی هستند دفترهای گمرکی نیز دایر شده است.
گمرکات استان قم از سال 1374 آغاز به کار کرده است .
7404/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.