به گزارش ایرنا، سید محمدتقی سجادی روز دوشنبه در نشست خبری با عنوان «اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوان داری از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی» در گفت وگو با خبرنگاران در این رابطه اظهار کرد: از این صندوق اعتبارات ویژه ای برای انجام فعالیت ها در حوزه های آبخیزداری و برنامه های مرتبط با آن اختصاص یافته است.
وی گفت: برای 627 حوزه آبخیزداری در شهرستان های مختلف کشور از صندوق توسعه ملی، اعتباراتی در نظر گرفته شده است که بخشی از این حوزه‌ ها به استان قم مربوط می شود.
وی گفت: تخصیص اعتبارات صندوق توسعه ملی به صورت 100 درصد خواهد بود و رویکرد اجرای طرح های این صندوق، جامع ‌محور است، بدین صورت که فعالیت‌ های مرتبط با منابع طبیعی باید در حوزه‌ های آبخیزِ مورد نظر تکمیل شوند و پس از آن به دنبال اجرای طرح های دیگر در این زمینه برویم.
سجادی بر مشارکت و همکاری همه دستگاه ها در امور مختلف از جمله منابع طبیعی تاکید و بیان کرد: حفظ، احیا، توسعه و بهره‌ برداری چهار محور اصلی در سازمان جنگل ها، منابع طبیعی و آبخیزداری کشور است.
وی با تاکید بر نیاز به تعیین پیوست‌ های زیست محیطی و منابع طبیعی در طرح های عمرانی گفت: ملاحظه حق و حقوق غیرمادی منابع طبیعی را قانونگذار پیش ‌بینی کرده و موضوعی فرادستگاهی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قم خاطرنشان کرد: دستگاه های اجرایی در توسعه برنامه های خود باید به مساله حفظ و احیای محیط زیست و منابع طبیعی توجه جدی داشته باشند.
سجادی، با بیان این که قم بیش از یک میلیون و 300 هزار تَن جمعیت دارد و سالانه میلیون ها زائر به این استان سفر می کنند، خواستار توجه جدی در حفظ منابع طبیعی و محیط زیست شد.
وی با بیان این که گردشگری اولویت نخست توسعه در سند آمایش این استان است، گفت: 60درصد قم را کانون گرد و خاک تشکیل می‌ دهد و 400 هزار هکتار نیز در آستانه بیابانی شدن قرار دارد و تاکنون نیز نزدیک به 40 درصد از مراتع استان در قالب‌ های گوناگون واگذاری شده اند، از این رو باید در توسعه، مراقب ظرفیت ‌های باقیمانده باشیم.
وی با اشاره به طرح های ملی مانند قطار سریع السیر و آزادراه هایی که از این استان می گذرند، گفت: توسعه طرح ‌های ملی در قم موضوعی است که می ‌تواند هزینه ‌های سنگینی بر دوش این استان داشته باشد.
سجادی با بیان این که مصرف کننده این طرح ها فقط قم نیست و این استان شاهراه عبوری 18استان کشور است، گفت: مجریان طرح ‌های ملی، بر اساس بند ب ماده 12 قانون، باید خسارت های وارد شده به عرصه ‌های منابع طبیعی را جبران کنند.
وی به وجود 105 هزار هکتار کانون تولید گرد و غبار در قم اشاره کرد و افزود: گستره تخریب به میزانی بالاست که نیازمند هزینه‌ های بالایی جبران خسارت ‌ها هستیم.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قم خاطرنشان کرد: در سال ‌های اخیر 40 کیلومتر کمربند سبز حفاظتی در استان اجرا شد که این کمربند اراضی ملی را مشخص می‌ کند.
سجادی با بیان این که موافق اجرای طرح های مرتبط با محیط زیست از جمله نیروگاه های خورشیدی هستیم، خاطرنشان کرد: باید در اجرای این طرح ها، واگذاری اراضی بر اساس قانون صورت بگیرد.
وی درباره اجرای طرح نیروگاه های خورشیدی در قم گفت: موافق این نیستیم که اراضی مرتعی و جنگلی به این طرح ها واگذار شود، چراکه می توان برای اجرای این طرح ها از ظرفیت بهره ‌برداران قبلی استفاده کرد تا هزینه اجرای آن نیز کاهش پیدا کند.
وی گفت: تاکنون در استان 30 هزار هکتار اراضی مرتعی و جنگلی در قالب ‌های گوناگون برای طرح ‌های کشاورزی و غیرکشاورزی واگذار شده و بهره ‌برداری از مساحتی بیش از 300 هزار هکتار نیز برای معادن در نظر گرفته شده است.
وی با بیان این که سرمایه های عمومی باید با تدبیر واگذار شوند، افزود: این مساحت نزدیک به 40 درصد مجموع اراضی مرتعی و جنگلی استان را شامل می ‌شود، ولی این حجم از واگذاری‌ ها به نتیجه پیش ‌بینی‌ شده نرسیده و استان نتوانسته به جایگاه مورد نظر در حوزه اشتغال و توسعه دست یابد.

* معادن نیازمند ساماندهی هستند
سجادی با تاکید بر انجام تدبیر در موضوع معدن خاطرنشان کرد: در مساله معدن نیازمند ساماندهی هستیم تا بهره برداری از معادن منجر به تخریب منابع طبیعی نشوند و در این زمینه به بهره برداری پایدار دست یابیم.
وی با تاکید بر این که توسعه غیرضروری معادن، ضربه جدی به منابع طبیعی وارد می کند، افزود: باید این باور ایجاد شود که توسعه هزینه دارد و منابع طبیعی نیز ظرفیت محدودی است که طی میلیون ‌ها سال شکل گرفته است و تجدیدپذیر نیست.
وی با بیان این که مساحت کشور 165 میلیون هکتار است، گفت: در 10 سال گذشته بیش از 95 هزار مورد استعلام برای ایجاد معدن در مساحتی با بیش از 65 میلیون هکتار از سازمان جنگل ‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور انجام شده که با سه میلیون هکتار آن موافق شده است.
وی افزود: برای فعالیت ‌های معادن کشور به صورت میانگین 0.6 درصد موافقت شده، در حالی ‌که این رقم در قم به 0.91 درصد رسیده و به همین علت تولید شن و ماسه در قم به میزانی است که قیمت آن پایین تر از سایر استان ها است.
سجادی از گنبد نمکی به عنوان یک ظرفیت گردشگری در این استان یاد کرد و افزود: در حال حاضر تفاهم نامه ‌ای صورت گرفته تا این مجموعه برای بهره برداری در اختیار سرمایه گذار قرار بگیرد.
وی درباره طرح فرودگاه قم نیز تصریح کرد: تکلیف سرمایه‌ گذار قبلی این طرح مشخص شده است و باید سرمایه گذار جدید برای آن معرفی شود.

* حضور منابع طبیعی در نمایشگاه شکوه چهل ساله
وی همچنین، به برگزاری «نمایشگاه شکوه چهل ساله» به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در مصلای قدس توسط استانداری با حضور ادارت مختلف استان اشاره و اظهار کرد: این اداره کل نیز فعالیت های خود را به چهار دوره تقسیم کرده و در معرض دید عموم قرار داده است.
وی افزود: این نمایشگاه تا روز پنج شنبه هفته جاری (18 بهمن ماه) برای بازدید عموم مردم دایر است و علاقه مندان می توانند صبح ها از ساعت 9 تا 12 و عصرها از ساعت 14 تا 21 از نمایشگاه مذکور و غرفه این اداره کل بازدید کنند.
دوازدهم بهمن ماه، سالروز ورود امام خمینی بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی به ایران در سال 1357 تا 22 بهمن ، سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، به عنوان «دهه فجر» نامگذاری شده است.
7406/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.