به گزارش ایرنا، محمود سیجانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران بیان کرد: از طرح های قابل افتتاح، 27 طرح تولیدی است که با سرمایه گذاری یک هزار و 470 میلیارد ریالی و ایجاد اشتغال برای 850 تن افتتاح می شود.
وی ادامه داد: همچنین، 2 طرح معدنی با سرمایه گذاری 30 میلیارد ریال و ایجاد اشتغال برای 35 تن به بهره برداری می رسد.
رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت قم گفت: اجرای پنج طرح زیربنایی و عمرانی در شهرک های صنعتی با اعتبار 135 میلیارد ریال از دیگر طرح هایی است که به مناسبت ایام الله دهه فجر در قم مورد بهره برداری قرار می گیرد.
وی بیان کرد: افتتاح سه فروشگاه بزرگ و مجتمع های خدماتی با اعتبار 145 میلیارد ریال و ایجاد اشتغال برای 190 تن از دیگر طرح های قابل افتتاح در این استان به شمار می آید.
وی گفت: طرح های صنعتی قم از فردا یکشنبه چهاردهم بهمن ماه به صورت همزمان با حضور مسئولان ملی و استانی افتتاح خواهد شد.
سیجانی در ادامه گفت: ستاد بزرگداشت چهلمین بهار انقلاب اسلامی از 2 ماه گذشته در سازمان صنعت، معدن و تجارت قم دایر و برنامه ریزیهای لازم با همکاری سایر دستگاه های مرتبط انجام شده است.
وی بیان کرد: در همین رابطه طرح بازدید از 40 واحد صنعتی استان با حضور مسئولان ملی و استانی طی 40 روز برنامه ریزی شده است که این طرح تا پایان بهمن ماه ادامه می یابد.
وی ادامه داد: حضور در نمایشگاه دستاوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی در مصلای قدس قم از دیگر برنامه برنامه های این سازمان در ایام الله دهه فجر است.
سیجانی گفت:نمایشگاه بین المللی کفش و دمپایی استان نیز با حضور مسئولان ملی و استانی و 80 مهمان خارجی روز سه شنبه، شانزدهم بهمن ماه جاری در محل دایمی نمایشگاه های قم به بهره برداری خواهد رسید.
وی بیان کرد: همچنین در این ایام طرح ایجاد شهرک تخصصی کفش و دمپایی استان در فاز توسعه شهرک صنعتی شکوهیه قم اجرا می شود.
وی گفت: کفش و دمپایی از جمله صنایع بومی استان است که سالانه 100 میلیون دلار صادرات دارد و 2 هزار تن در این صنعت اشتغال دارند.
وی ادامه داد: با اجرای 38 طرح صنعتی، معدنی و بازرگانی با اعتبار یک هزار و 860 میلیارد ریال در استان قم، زمینه اشتغال یک هزار و 50 تن به وجود می آید.
سیجانی افزود: در همین رابطه 2 طرح مهم صنعتی دیگر نیز تا پایان بهمن ماه جاری در قم به بهره برداری می رسد که در مجموع طرح های قابل افتتاح سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، 40 طرح می شود.

** رشد 58 برابری واحدهای صنعتی در قم
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی رشد حوزه صنعت در استان بی نظیر بوده و تعداد واحدهای صنعتی فعال از سال 57 تا کنون، 58 برابر افزایش یافته است.
وی بیان کرد: ایجاد هفت شهرک و چهار ناحیه صنعتی جدید در کنار رشد 55 برابری اشتغال در واحدهای صنعتی استان از دیگر افتخارات 40 ساله بخش صنعت، معدن و تجارت استان قم است.
وی ادامه داد: همچنین در این مدت تعداد معادن استان با رشد چهار برابری مواجه بوده است.
سیجانی همچنین به گسترش نظارت های این سازمان بر روند فعالیت های بازار استان اشاره کرد و گفت: امسال با توجه به شرایط ویژه اقتصادی، طرح ویژه نظارت بر بازار از اول بهمن ماه با همکاری دستگاه های تخصصی همچون اتاق اصناف و تعزیرات آغاز شده است.
وی بیان کرد: سازمان صنعت ، معدن و تجارت قم تمام تلاش خود را برای تامین کالاهای مورد نیاز مردم استان از جمله در اقلام پروتئینی به کار گرفته است اما در این زمینه مشکلاتی وجود دارد که با همکاری سایر دستگاه های اجرایی، از جمله سازمان جهاد کشاورزی به دنبال رفع آن هستیم.
وی همچنین در خصوص وضعیت استقرار صنایع در شهرک های صنعتی قم گفت: بر اساس قانون هوای پاک به دنبال استقرار صنایع نوین، کم آب بر و با درصد آلایندگی تحت کنترل در استان هستیم و در این رابطه نکات زیست محیطی را مورد توجه قرار خواهیم داد.
سیجانی ادامه داد: افتتاح طرح های مرتبط با تکمیل زنجیره تولید و تهیه صنایع تامین کننده سوغات استان از جمله راهبردهای سازمان صمت قم است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد سرنوشت کالاهای کشف شده از محتکران گفت: در نیمه اول سال جاری که شاهد تلاطم شدید بازار بودیم جلسات ستاد مبارزه با اختفا و احتکار را به صورت هفتگی و مستمر تشکیل داده ایم و با همکاری دستگاه های اجرایی استان، نیروی انتظامی، تعزیرات، دادگستری و سایر نهادهای مرتبط، کالاهای احتکار شده زیادی در سطح استان کشف که پس از قیمت گذاری در کمیته های تخصصی در مناطق مختلف قم توزیع شد که اطلاعات مرتبط با آن موجود است.
سیجانی در ادامه در خصوص ویژگی های صنعت در استان گفت: در قم ظرفیت های خوبی برای ایجاد واحدهای صنعتی با فناوری پیشرفته در بخش صنایع غذایی، لوازم خانگی و قطعه سازی وجود دارد که می تواند اشتغال بسیاری را فراهم کند.
وی در خصوص وضعیت صادرات کالاهای تولید شده در استان نیز گفت: بر اساس برنامه ریزی ها سهم صادرات قم طی سال جاری، 252 میلیون دلار بود که تاکنون 170 میلیون دلار آن محقق شده و تلاش برای تحقق کامل رقم تعیین شده تا پایان سال ادامه دارد.
وی درخصوص وضعیت آلایندگی برخی واحدهای صنعتی فعال در قم نیز گفت: با واحد های متخلف پس از دادن مهلت قانونی برای بهبود وضعیت عملکرد برخورد می شود.
سیجانی افزود: در بحث صنایع مرتبط با سرب به واحدهای جدید متقاضی مجوز داده نمی شود و واحدهای موجود نیز موظف به رعایت استانداردهای لازم هستند که در همین رابطه برخی از واحدهای فعال در این صنعت مجهز به سیستم نظارت پایش آنلاین سطح آلودگی خود می باشند.
وی بیان کرد: 2 هزار و 300 واحد صنعتی در قم وجود دارد که از این میان حدود 500 واحد راکد هستند و برای فعال شدن مجدد آن ها ستاد تسهیل و رونق تولید استان با محوریت سازمان صنعت، معدن و تجارت اقدام های گسترده را از جمله در بخش پرداخت تسهیلات مورد نیاز صنعتگران با مشارکت بانک های عامل انجام داده است و تعداد قابل توجهی از واحدهای راکد به چرخه تولید بازگشته اند.
2 هزار و 300 واحد صنعتی کوچک، متوسط و بزرگ در قم وجود دارد که از این تعداد حدود 90 درصد مربوط به صنایع کوچک و متوسط است؛ همچنین بیش از 53 هزار تن در واحدهای صنعتی استان فعالیت می کنند.
قم دارای هفت شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، چاپ و نشر، سلفچگان، محمود آباد، ثامن الائمه (ع) - قنوات - و فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و چهار ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود است.
7405/ 1175/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.