دراین سرمقاله آمده است: درمانگاه فرهنگیان واقع در بلوار رضوی باجک (جنب دادگستری قم) یکی از مکانهایی بود که قبل از تخریب برای احداث 'بیمارستان فرهنگ' بسیار مراجعه کننده داشت و البته نیاز به عبور از بلوار رضوی با 6 خط عبور خودرویی، راهی سخت برای تردد عابرین این منطقه بوده و هست. هم اکنون شاید به این دلیل، با کاهش نیاز به عبور عابرین از این بلوار روبرو باشیم ولی نیاز به عبور از خیابان در این منطقه موجود و بر قوت خویش باقی است. من مدتها برای رخداد احداث آن پل به هر دری که توانستم زدم و هر بار فقط!!!! به دلیل وجود استانداری (سابق) در آنجا با این امر مخالفت می شد و اکنون که فرمانداری در این منطقه قرار دارد باز هم با مانع قبلی مواجهیم. بر آن شده ام تا پیشنهاد احداث 'پل زمینی (زیر زمین)' را در این منطقه بدهم چرا که ساخت این نوع گذرگاه عبور عابرین کم هزینه تر از پل هوایی است و البته ارتفاع پله های آن نیز حداکثر 3 متر است (کمی بیشتر از قد انسان) و بیشتر مردم به عبور از آن تمایل دارند. امیدوارم مسئولان امور شهری به این موضوع با دید مثبت نگریسته و در مکانهایی که امکان احداث پل عابر در زیر زمین را دارند، این طرح را پیاده نمایند. بدیهی است شهروندان قانون مدار که جان خویش را ارزشمند می شمارند با عبور از آنها هم عمر خویش را افزون می کنند و هم به کاهش تصادفات کمک می کنند و هم به بهبود عبور و مرور در این مناطق رهنمون خواهند شد. تلاش ما در فرهنگ سازی و خلق ایده های جدید امیدی است که ناامید نخواهد شد. تا چقدر این طرحها مورد توجه و استفاده ی مسئولان ذیربط شهری در قم باشد.

فضای سبز قم در 'وضعیت قرمز'
با پایان تابستان و تغییر محسوس در شرایط جوی و خشکی هوای امسال قم، انتظار ورود ویروسهای بیشتر و بیماری های بیشتر طبیعی بود. نمی دانم برای سبز نگه داشتن قم چقدر تلاش صورت گرفته است ولی می دانم این شهر بیش از 3 برابر ظرفیت و توانش، جمعیت دارد و این جمعیت به هوای پاک و سالم نیاز دارند. هوای سالم در منطقه کویری هم بستگی مستقیم به مقدار رطوبتی دارد که از بوستانها و درختهایش در هوا پخش می شود. در منطقه پردیسان که اوضاع هوا اصلاً خوب نیست. سرفه و سرما خوردگی از اوایل شهریور وارد خانه های ساکنین این منطقه خشک شده است. شاید اگر یک مجموعه مثل مرکز تفریحی جوان با آن دریاچه مصنوعی اش در پردیسان هم باشد هوا لطیف تر شود. ولی این بر همه روشن است که سرانه فضای سبز در قم و بخصوص در پردیسان بسیار کم است. هر چند در زنده نگه داشتن همین فضاهای سبز هم بی دقتی های زیادی می شود.
خبر و عکس آبیاری های غیر صرفه جویانه را در فضاهای مجازی قم می بینیم و متاسف می شویم. لازم است تا برای بهبود شرایط تنفسی در شش ماهه دوم سال تدابیری نیک اندیشیده بشود تا در سایه آن مردم منطقه، بخصوص در زمان 'وارونگی دما' با مشکلات تنفسی دچار نشوند. توسعه فضاهای سبز در این بخش از قم هم امری لازم است و امیدوارم در دستور کار مسئولان شهری قرار داشته باشد.
منبع : هفته نامه ندای وطن قم
7403/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.