به گزارش ایرنا، ابوالفضل ایرانی خواه روز سه شنبه در جمع خبرنگاران، با بیان این که مسائل اعتباری اصلی ترین معضل در عرصه خدمات بهداشتی و درمانی است، افزود: حدود یک هزار و 300 میلیارد ریال از این طلب متعلق به پزشکان، پرستاران و کارکنان مراکز درمانی است، به طوری که آخرین کارانه پزشکان در شهریور 96 پرداخته شده است و مابقی طلب نیز مربوط به ملزومات پزشکی و دارو می باشد.
وی با تاکید بر این که از مسئولان امر انتظار داریم با اختصاص بودجه فاصله طلب ها را کم کنند، اضافه کرد: با وجود این میزان طلب، قطع ارائه خدمت به مردم در هیچ یک از مراکز درمانی قم هرگز مطرح نیست.
وی در ادامه با اشاره به نیمه تمام ماندن بیمارستان امیرالمومنین(ع)، گفت: تجهیزات و ملزومات این مرکز درمانی آماده است و قرار بود بیمارستان توسط خیر تکمیل و تحویل دانشگاه علوم پزشکی شود.
ایرانی خواه افزود: برای تکمیل سیستم ژنراتور، کابل شبکه و مخابرات بیمارستان به حدود 200 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که خیر بیمارستان نسبت به تامین آن اظهار ناتوانی نموده است.
وی خاطرنشان کرد: این مرکز درمانی قرار بود 110 تختخوابی با هزینه 200 میلیارد ریال احداث شود که با رایزنی های صورت گرفته، 220 تختخوابی احداث شد و خیر این مرکز درمانی تاکنون 600 میلیارد ریال برای احداث آن هزینه نموده است.
وی تاکید کرد: در صورتی که بیمارستان امیرالمومنین(ع) راه اندازی شود مشکل شلوغی اورژانس بیمارستان شهید بهشتی و درمانگاه های آن حل می شود و دانشگاه آزاد نیز می تواند از این مرکز درمانی برای آموزش استفاده نماید.
بیمارستان خیریه امیرالمومنین(ع) با 21 هزار مترمربع زیربنا، در هفت طبقه احداث شده است و دارای پد هلی کوپتر روی بام برای انتقال مصدومان، بخش زنان، اعصاب و روان، جراحی، اطفال، ارتوپد، گوش و حلق و بینی، چشم و واحدهای پاراکلینیکی از جمله تصویربرداری، سی تی اسکن، آزمایشگاه و داروخانه می باشد.
ایرانی خواه همچنین گفت: احمد امیرآبادی فراهانی نماینده قم در مجلس شورای اسلامی قول داده است با کمک بنیاد برکت و یک خیر، بیمارستان مجهز مادر و کودک در مکان بیمارستان الزهرا(س) احداث شود.
وی در ادامه بر نهایی شدن نظام ارجاع در ادامه اجرای طرح تحول نظام سلامت تاکید و بیان کرد: بیش از یک میلیون تَن از شهروندان قم دارای پرونده سلامت هستند و برای نهایی شدن اجرای سیستم ارجاع شهروندانی که فاقد پرونده الکترونیک سلامت هستند به مراکز بهداشتی مراجعه نمایند.
وی با بیان این که در حال حاضر 180 پایگاه و مرکز سلامت در قم فعال است، ادامه داد: به دلیل کمبود اعتبار 30 پایگاه و مرکز سلامت تجمیع شدند و خدماتی که به مردم ارائه می دادند به پایگاه های مجاور انتقال یافت.
ایرانی خواه ابراز امیدواری کرد: با توجه به وجود زیرساخت های لازم برای نهایی شدن سیستم ارجاع، قم نخستین استانی باشد که نظام ارجاع را به طور کامل پیاده می نماید.
وی با تاکید بر بازنگری در فرهنگ سلامت، تصریح کرد: هنوز هم برخی مردم بر این باورند که حتما باید توسط متخصص ویزیت شوند، در حالی که پزشکان عمومی در بیشتر بیماری ها می توانند بیمار را درمان نمایند.
وی بیان کرد: بر اساس طرحی در وزارت بهداشت برای جمعیت شهرهای زیر 20 هزار تَن، مراکز سلامت باید با حضور 24 ساعته پزشک ایجاد شود که در این راستا 2 مرکز در شهرهای قنوات و کهک فعال و در صورت تامین اعتبار در سایر بخش ها نیز اجرایی خواهد شد.
به گفته ایرانی خواه، 100 هزار تَن از جمعیت قم ساکن روستا هستند که نیمی از آن ها مشمول خدمات بیمه سلامت روستایی می باشند.
طرح تحول سلامت از اردیبهشت ماه سال 93 در کشور اجرایی شد و تاکنون این طرح در چهار مرحله اجرا شده است که شامل مراحل درمان، بهداشت، اصلاح تعرفه های پزشکی و اصلاح نظام آموزش پزشکی است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به ابتلا ساکنان بخش مرکزی به بیماری سالک اشاره کرد و گفت: سالک یک بیماری انگلی و پوستی است، هیچ گونه طغیانی در ابتلا مردم به این بیماری رخ نداده است.
وی با بیان این که دانشگاه علوم پزشکی وظیفه نظارت در این مساله دارد، گفت: در این راستا دانشگاه با شرکت هایی که اقدام به سم پاشی محیط علیه این بیماری می نمایند قرارداد منعقد می کند و برای پیشگیری از ابتلا نیز آموزش های لازم به مردم ارائه می شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان این که شهرداری ها و دهیاری ها نیز در راستای پیشگیری از ابتلا به بیماری سالک نقش دارند، اضافه کرد: دانشگاه وظایف خود را به خوبی انجام داده و هیچ قصوری نداشته است و انتظار داریم همه بخش های مسئول برای ریشه کنی این بیماری اقدام کنند.
/2085/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.