علی اکبر حق ویسی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: آزمایش هایی که روی نمک دریا صورت گرفته نشان می دهد ناخالصی بالایی دارد و دارای موادی از جمله کادمیوم، سرب و جیوه است که باعث مشکلات دستگاه گوارش، کبد، کلیه و حتی موجب سرطان می شود. از سوی دیگر، این نمک نه تنها ید ندارد، بلکه گل و لای بالایی در آن موجود است.
وی با تاکید بر این که نمک دریا مصرف خوراکی ندارد، تصریح کرد: بیشترین نگرانی از این است که نمک دریا به اسم مذهب تمام می شود؛ کدامیک از آیات قرآن و روایات نسبت به استفاده از نمک دریا سفارش کرده است؟ کلمه مذهب روی نمک دریا می گذارند و مردم را دچار مخاطره می کنند.
حق ویسی گفت: برخی از بسته های نمک دریا در بازار دارای علامت استاندارد است، در حالی که اداره کل استاندارد به این کالا علامت استاندارد نمی دهد.
وی با تاکید بر این که نمک باید به میزان کافی مصرف شود، خاطرنشان کرد: بر اساس استاندارد جهانی هر فرد باید روزانه کمتر از یک قاشق مرباخوری و معادل کمتر از پنج گرم نمک مصرف نماید، در حالی که متاسفانه مردم روزانه دو تا سه برابر نمک مصرف می کنند.
وی اضافه کرد: افزایش مصرف نمک زمینه فشار خون، سکته مغزی و قلبی را افزایش می دهد و با برخی سرطان ها رابطه مستقیم دارد.
رئیس گروه تغذیه مرکز بهداشت قم با بیان این که باید نمک یددار تصفیه شده استفاده شود، خاطرنشان کرد: اضافه شدن ید به نمک باعث پیشگیری از کم کاری تیروئید می شود، کمبود ید در بدن را جبران می کند و در بهره هوشی کودکان و نوجوانان تاثیر بالایی دارد.
وی افزود: اگر در بارداری ید مصرف نشود، منجر به مرده زایی یا سقط جنین می شود و یا جنین با مشکلات ذهنی و جسمی به ویژه مشکلات استخوانی به دنیا می آید.
وی بیان کرد: بر اساس آمار وزارت بهداشت، در سال 1368، حدود 70 درصد مردم دچار کمبود ید و درصد زیادی نیز دچار کم کاری تیروئید بودند و آخرین بررسی کشوری در سال 93 نیز نشان می دهد، 5.6 درصد مردم کمبود ید دارند.
حق ویسی افزود: آخرین آمار نمونه گیری ید از مردم استان قم مربوط به سال گذشته است که در 48 مدرسه شامل 42 مدرسه شهری و 6 مدرسه روستایی انجام شد.
وی با بیان این که این نمونه گیری از 240 دانش آموز بین سنین هشت تا 10 سال صورت گرفت، خاطرنشان کرد: کمبود ید در ادرار تا کمتر از 10 درصد قابل قبول است، درحالی که بر اساس این نمونه گیری، کمبود ید میان دانش آموزان قمی 35 درصد بوده است.
وی گفت: بر اساس بررسی دیگری در سال 96، پوشش مصرف نمک یددار در استان قم 88.8 درصد است و 11.2 درصد مردم از نمک های دیگر از جمله نمک دریا استفاده می کنند که ید ندارد.
حق ویسی افزود: متاسفانه برخی کارخانه ها هم با توجه به گران بودن ید، مقدار کمتری ید به نمک اضافه می کنند که با در صورت ثابت شدن این مساله، با آن ها برخورد می شود.
/2085/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.