به گزارش ایرنا، حجت ‌الاسلام‌ والمسلمین سید حسین میرمعزی روز دوشنبه در نشست خبری با موضوع «بیستمین همایش کتاب سال حوزه و دومین جشنواره مقالات علمی حوزه» در سالن جلسات انجمن‌ های علمی حوزه، به برگزاری 300 جلسه درس خارج فقه در حوزه های علمیه سطح کشور اشاره و اظهار کرد: تعداد بسیاری از فضلای حوزه در این درس ‌ها شرکت می ‌کنند.
وی گفت: سیاست‌ های معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه در امر پژوهش؛ بحث توسعه، ارتقا و تعمیق پژوهش‌ های اسلامی در راستای نیازها، مسائل و مشکلات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و نیازهای علمی حوزه علمیه است.
وی افزود: محوری ‌ترین امر در عرصه پژوهش؛ تقویت روحیه تفکر، خلاقیت و نوآوری در میان حوزویان است تا بیش از پیش مهارت های پژوهشی در میان حوزویان ارتقا یابد و از جهت محتوا نیز باید متناسب با دانش هایی که فرا می گیرند، نیازهای نظام را پاسخ دهند که در این زمینه برنامه های لازم انجام شده است، البته برخی برنامه ها باید در معاونت آموزش تحقق پیدا کنند، ولی نتیجه آن در پژوهش نیز مشاهده می شود.
میرمعزی به برنامه‌ های متعدد حوزه‌ های علمیه در زمینه‌ های گوناگون اشاره و اظهار کرد: نتایج و آثار در حوزه پژوهش قابل ‌دستیابی بوده و بحث نظامِ پژوهش محور، بحث مهمی است که در حوزه‌ های علمیه مطرح است که در همین راستا، امکان عملیاتی شدن نظامِ آموزشِ پژوهش محور را در این معاونت فراهم کرده‌ ایم.
معاون پژوهش حوزه‌ های علمیه اضافه کرد: همچنین بحثی با عنوان فقه معاصر در دست انجام است که از سال گذشته اقدام عملی آن شروع شده است.
وی خاطرنشان کرد: برنامه جامع پژوهشی برای طلبه های سطح های 1، 2، 3 و 4 تدوین شده است.
وی تصریح کرد: برگزاری همایش کتاب سال حوزه و جشنواره مقالات علمی حوزه، یکی از برنامه های حوزه علمیه است که مربوط به پژوهشگران می شود که در زمینه علوم اسلامی در حال تحقیق هستند.
وی در بخش دیگر سخنانش درباره دروس خارج در حوزه گفت: هدف برخی از درس های خارج حوزه علمیه پرورش مجتهد است که طلاب در این کلاس ها به تمرین اجتهاد می پردازند و در این گونه کلاس ها ابواب فقهی که در مورد آنها بیشتر تحقیق شده و از روایات بیشتری برخوردار هستند مطرح می شود؛ هدف برخی از درس های خارج نیز توسعه مرزهای دانش است که در این کلاس ها موضوعات روز جامعه مطرح می شوند.
میرمعزی همچنین از برگزاری نمایشگاهی در دانشگاه تهران از چهار هزار اثر برگزیده و منتخب حوزویان در علوم اسلامی و انسانی خبر داد و گفت: فقط 12 موسسه حوزوی این آثار را به نمایش خواهند گذاشت که تاکنون 13 جلد کتاب ‌شناخت آن نیز آماده شده است.
بیستمین همایش کتاب سال حوزه و دومین جشنواره مقالات علمی حوزه، پنجشنبه هفته جاری (4 بهمن ماه) با سخنرانی آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید و آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه، ساعت 9 صبح در سالن همایش‌ های مدرسه علمیه دارالشفای قم برگزار می ‌شود.
علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر درباره همایش مذکور می توانند به دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه به نشانی؛ قم، بلوار انتظار، مرکز مدیریت حوزه و یا به نشانی اینترنتی www.ketabehowzeh.ir مراجعه کنند و یا در قم با تلفن 37255890 با پیش شماره 025 تماس بگیرند.
7406/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.