به گزارش ایرنا، رضا سیار روز دوشنبه در پنجمین جلسه کارگروه اجتماعی فرهنگی سلامت قم در مسجد امام حسن محتبی (ع) اظهار داشت: اداره کل تبلیغات اسلامی در مقوله مسجد محوری و ورود این مکان مقدس به مسائل اجتماعی اقدام های خوب و موثری انجام داده است.
وی بیان داشت: در هر منطقه ای تعداد مسجد وجود دارد، ولی یک مسجد که در محل پرجمعیت تری قرار گرفته باید در مسائل و امور اجتماعی نقش پررنگی ایفا کند.
سیار با ارائه پیشنهادی خاطرنشان کرد: بهترین و اثربخش ترین روش برای سامان دهی مشکلات محله های مختلف ایجاد یک شورا یا قرارگاه فرهنگی به ریاست امام جماعت و عضویت نمایندگان بخش های دولتی و خصوصی می باشد.
وی تصریح کرد: مهمترین کارکرد این شورا برقراری یک رابطه تشکیلاتی مستمر با مدیریت شهری و مسئولان استانی و همچنین هدایت ساکنان به مراکز و مجموعه های مختلف خدماتی در قالب نظام ارجاع است.
سیار گفت: پیگیری مسائل و مشکلات مناطق آسیب پذیر از اولویت های فرمانداری است، از این رو آمادگی داریم بدون انجام فرایند اداری با مساجد در ارتباط باشیم.

** مدیرکل بهزیستی قم نیز در این جلسه اهمیت مساجد را مورد توجه قرار داد و گفت: شناسایی نقاط آسیب پذیر و ارایه خدمات مشاوره ای در رابطه با موضوع آسیب های اجتماعی از مهمترین فعالیت های سال اخیر بهزیستی استان به شمار می آید.
رضا سلیقه با اشاره به شناسایی 10 نقطه آسیب پذیر در سطح شهر و مناطق هشت گانه و ایجاد 12 پایگاه خدمات اجتماعی تصریح کرد: بهزیستی مصمم به شکل گیری این پایگاه ها با محوریت مساجد است، تا مددجویان در دریافت خدمات مددکاری اجتماعی با مشکلی مواجه نشوند.
در استان قم بیش از 22 هزار معلول جسمی حرکتی و چهار هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی قرار دارند.
95 درصد مددجویان بهزیستی قم در شهر زندگی می کنند، و 65 درصد آنها مهاجران و افراد غیر بومی می باشند.
مدیرکل بهزیستی قم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به خدمات اورژانس اجتماعی یادآور شد: کلیه شهروندان به محض مشاهده مسائلی از قبیل اختلاف زوجین، اقدام به خودکشی، کودک آزاری و سالمند آزاری با سامانه 123 تماس گرفته تا نیروها و کارشناسان مجرب برای بررسی موضوع به محل اعزام شوند‌.
وی اضافه کرد: خدمات مشاوره ای به زوج هایی که قصد متارکه و طلاق داشتند، به میزان 20 درصد در کاهش آمار طلاق موثر بوده است.
سلیقه با اشاره به تسهیلات پیش بینی شده برای درمان اعتیاد گفت: بهزیستی استان هزینه نگهداری معتادان خانواده های بی بضاعت در کمپ های ترک اعتیاد را تا سقف 2 میلیون ریال از محل یارانه دولتی پرداخت می کند.

** مدیرکل ورزش و جوانان قم نیز در این جلسه فقدان فضاهای ورزشی مناسب را از عمده ترین علل گسترش آسیب های اجتماعی ذکر کرد و گفت: جانمایی فضاهای ورزشی در برخی مناطق شهر مناسب نبوده و اگر شهرداری زمین مناسب را تامین کند، از محل اعتبارهای استانی و ملی هزینه لازم تامین خواهد شد.
حسن عابدی گفت: ورزش و جوانان مطابق قانون امکان مدیریت سالن های ورزشی را ندارد، و به همین علت امور برخی ار سالن های ورزشی به هیات های ورزشی واگذار شده است.
سرانه ورزشی شهر قم 50 سانتی متر مربع و در بخش های پنج گانه این استان 2 متر مربع است.
این مسئول همچنین با اعلام آمادگی جهت تجهیز سالن های ورزشی ایجاد شده در مساجد گفت: برای پیگیری مشکلات ورزشی و تفریحی محلات شهری یک سازمان مردم نهاد با مرکزیت مسجد تشکیل و با ورزش و جوانان ارتباط برقرار کند.

** مدیرکل تبلیغات اسلامی قم نیز در این جلسه با ابراز خرسندی از بازگشت مسجد به جایگاه واقعی خود گفت: شالوده آسیب های اجتماعی هنگامی که کارکرد اصلی مسجد مورد غفلت قرار گرفت، پایه ریزی شد.
حجت الاسلام رضا عزت زمانی اذعان کرد: تغییر رویکرد مسئولان به مساجد ضرورتی اجتناب ناپذیر است.
وی با بیان اینکه امام جماعت در احیای مسجد نقش بسزایی دارد، افزود: مسئولان باید ضمن حمایت و پشتیبانی از امامان جماعت دیدگاه های آنها را در تصمیم گیری های خود مدنظر قرار دهند.
بیش از 550 باب مسجد در بانک اطلاعات تبلیغات اسلامی قم به ثبت رسیده است.
پنجمین جلسه کارگروه اجتماعی فرهنگی و سلامت قم با حضور مدیران و کارشناسان، امامان جماعت مساجد و نمایندگان بسبج محلات با هدف بررسی مسائل خیابان سلامت قم واقع در منطقه 6 شهرداری برگزار شد.
7403/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.