معصومه فرشید مقدم روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: سالانه به طور میانگین حدود 23 هزار مادر باردار تحت پوشش واحدهای بهداشتی بوده و خدمات رایگان دریافت کرده اند و تقریبا صد درصد مادران قمی نیز در مراکز بیمارستانی زایمان داشته اند.
وی اضافه کرد: در حال حاضر 88 پایگاه سلامت در شهر و 59 خانه بهداشت نیز در روستاها مستقر است که در این مراکز مراقبت های مادران باردار در حوزه بهداشت زیر نظر مرکز بهداشت قم ارائه می شود.
وی با بیان این که ارتقای سلامت مادران یکی از ارکان اساسی مراقبت های بهداشتی درمانی است، بیان کرد: در واحدهای بهداشتی یک تیم شامل مراقب سلامت، مراقب سلامت - ماما، پزشک، کارشناس تغذیه و کارشناس روانشناسی عهده دار مراقبت از مادران می باشند.
فرشید مقدم افزود: در برنامه سلامت مادران بسته خدمات استاندارد معمول و ویژه مادران در مقاطع پیش از بارداری، حین بارداری، زایمان و پس از زایمان عرضه می شود.
وی گفت: مراقبت پیش از بارداری برای تمام خانم های در انتظار بارداری، دست کم سه ماه قبل از اقدام به بارداری ارائه می شود و به مدت یک سال اعتبار دارد و این مراقبت مهم ترین مراقبت برای تامین سلامت مادر و نوزاد است و باعث می شود زمانی مادر در دوران بارداری گام بگذارد که در سلامت کامل باشد.
به گفته وی، در این مرحله از مراقبت، علاوه بر معاینه های کامل، وضعیت واکسیناسیون مادر بررسی و در صورت نیاز تکمیل و در مورد مصرف قرص اسید فولیک آموزش داده می شود.
رئیس گروه سلامت مادران و باروری سالم مرکز بهداشت قم تاکید کرد: خانم ها باید به محض دریافت جواب مثبت بارداری یا حتی شک به بارداری به پایگاه بهداشتی نزدیک منزل خود مراجعه نمایند، چون نخستین قدم در مراقبت دوران بارداری تشکیل پرونده الکترونیک برای خانم باردار می باشد و تمام روزهای دوران بارداری از ابتدا تا انتها مهم است و برای هر مرحله آن مراقبت و آموزش های خاص در نظر گرفته شده است.
وی خاطرنشان کرد: برای این دوران هشت نوبت مراقبت در نظر گرفته شده است و در صورتی که به هر دلیل مادر نیازمند مراقبت تخصصی باشد به سطح تخصصی ارجاع می شود؛ از هفته بیستم بارداری همزمان با مراقبت های بارداری توصیه می شود خانم ها در کلاس های آمادگی برای زایمان شرکت نمایند.
وی ادامه داد: سپس مادران بعد از زایمان مجددا به پایگاه بهداشتی مراجعه می نمایند تا این بار مراقبت های دوران پس از زایمان را دریافت نمایند و سلامت نوزادشان هم بررسی شود؛ بهتر است این مراجعه در روزهای اول بعد از زایمان انجام گیرد.
به گفته فرشید مقدم، در مراقبت های پس از زایمان نیز اگر کارکنان بهداشتی در معاینه ها متوجه نکته غیرطبیعی شوند مادر را به بخش تخصصی ارجاع خواهند داد.
وی اضافه کرد: در پایگاه های سلامت از ابتدای بارداری تا سه ماه پس از زایمان مکمل های دارویی رایگان مانند قرص آهن، قرص یا کپسول مولتی ویتامین و قرص یدوفولیک برای مادران در نظر گرفته شده است.
/2085/ 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.